Brunnshög ska vara ett europeiskt föredöme, en pionjär som står längst fram i utvecklingen. Alltifrån stora tekniska system, som spårväg och fjärrvärme, till mindre initiativ, som regntunnor och bilpoolsmedlemskap, ska göra Brunnshög till en plats som genomsyras av hållbarhet och livskvalitet. En stadsdel som är hållbar – på riktigt.
I framtidens stad ställs helt andra krav på hållbarhet än i dag. För att uppnå de högt ställda målen behövs en nära dialog mellan många aktörer i samhälle. Här har vi samlat resultatet av denna samverkan; konkreta exempel på vad som gör Brunnshög hållbart.
I Brunnshög bygger Kraftringen världens största lågtempererade fjärrvärmenät som drivs helt av överskottsvärmen från forskningsanläggningarna MAX IV och ESS.
Spårvagnar kan transportera många människor samtidigt, de är miljövänliga och släpper inte ut några avgaser eftersom de drivs med el.
Med sopsugssystemet slipper sopbilar köra in och ut ur Brunnshög, vilket ger en yteffektiv och resurssnålare stad.
Boende och verksamma får tillgång till uppvuxna grönområden från dagen de flyttar in, samtidigt som parkerna fyller viktiga gröna funktioner – bland annat för vattenhantering.
De bördiga odlingsfälten flätas samman med den tätbebyggda stadsmiljön. Detta märks på flera sätt – inte minst i parkerna med ätbara växter och odlingar på innergårdarna, taken och i matbutiken.
I Brunnshög skapas ett sammansatt och synligt system för hantering av dagvatten med kanaler, öppna dagvattenstråk och fördröjningsdammar.
På nedan sida kan du se en kort presentation av vad som ska byggas, byggs eller byggts i Brunnshögs olika delområden.
Brunnshögs antagna visionsmål är utmanande. De är satta för att sporra till nytänkande och omprövning. Samtidigt är hållbarhet ett brett begrepp - i Brunnshög arbetar vi därför utifrån tre hållbarhetsmål.
Att minimera klimatpåverkan handlar om att producera hållbar energi, minska energianvändningen och klimatanpassa stadsmiljön så att den kan möta effekterna av ett förändrat klimat. Planeringen ska göra det lätt att leva klimatsmart.
Att balansera och kompensera för den bördiga åkermarken som försvinner när området bebyggs är något vi tar på stort allvar. Möjligheter för att spara åkermark och öka biodiversiteten undersöks och stadsodling blir ett självklart inslag i stadsmiljön.
Att maximera sinnesintrycken handlar om att fokusera på människan och skapa en miljö där många trivs. Områdets utformning ska göra det enkelt för människor att se varandra och ge en stimulerande miljö, där det är lika lätt att hitta nya bekanta som en avkopplande plats.
Att hållbarhet går som en röd tråd märks bland annat på stora tekniksystemssatsningar, kriterier vid markanvisningstävlingar och en tydlig dialog kring hållbarhet tillsammans med byggaktörerna.
Innan ett byggprojekt påbörjas förs en dialog mellan Lunds kommun och byggaktören. Denna dialog mynnar ut i ett dokument som beskriver Brunnshögs hållbarhetsmål, vad Lunds kommun gör samt ger förslag på hur byggaktören kan arbeta med hållbarhetsmålen. Vilka aktiviteter som byggaktören sedan väljer att bidra med presenteras genom ett åtgärdsprogram i tabellformat, som stäms av kontinuerligt med kommunen.
En överenskommelse mellan Lunds kommun, Lunds Renhållningsverk, Kraftringen och VA Syd, som kretsar kring de tekniska försörjningssystemen energi, vatten, avlopp och avfall. Syftet är att skapa effektiva och hållbara försörjningssystem för en stadsdel med mycket högt ställda visionsmål.
Markanvisningsbeslut är Lunds kommuns verktyg för att sälja kommunal mark till intressenter inför ny bebyggelse. Aktörer bjuds in att tävla om marken, och där det projekt som håller högst kvalitet föreslås vinna. Hållbarhet – till exempel vattenfrågor, energiprestanda och delningsekonomi – har varit ett genomgående kriterium vid alla markanvisningstävlingar i Brunnshög.
Maximalt en tredjedel av trafiken till och från Brunnshög ska vara med bil, minst två tredjedelar ska ske med cykel, gång eller kollektivtrafik. Ambitionen om Tredjedelsmålet märks på flera sätt: majoriteten av de boende har närmre till spårvagnen än till bilen, höga krav ställs på cykelparkering och gator och torg planeras med främst fotgängare och cyklister i åtanke.
Uppdaterad:
Hjälpte informationen på denna sida dig?