Lunds stadskärna har unika kvaliteter med sin tusenåriga historia, samtidigt finns stor potential att förtäta och vitalisera staden.
Genom att bygga på lucktomter, omvandla torgen och göra de viktigaste stråken tydligare får vi en stadskärna som ännu fler vill besöka, bo och verka i.
Den som går och cyklar ska få en tryggare och trevligare upplevelse. Att den tunga trafiken genom stadskärnan har minskat betydligt efter att stadsbussarna flyttade sin knutpunkt till Lund C har bidragit till det.
Lite av allt spännande som händer eller precis hänt:
Många olika initiativ till förändring pågår i stadskärnan. Syftet med en särskild strategi är att skapa en samlad framtidsbild hur Lunds stadskärna kan utvecklas med bebyggelse, offentliga platser, trafik, handel med mera. Historiska kvaliteter ska tillvaratas och planen ska peka på kvaliteter och innehåll där nya upplevelser ska tillföras som stärker stadens identitet och attraktionskraft ytterligare.
Strategin ska vara ett underlag för det offentliga samtalet och redovisa kommunens inriktning och ambition i planeringsfrågor. Den ska också ligga till grund för en handlingsplan, detaljplaner, bygglov och andra beslut om förändringar i stadskärnan.
Strategi för utveckling av stadskärnan Pdf, 5 MB. (antagen av kommunfullmäktige men beslutet har överklagats till förvaltningsrätten).
2023 lämnade stadsbussarna Botulfsplatsen och med det startade en viktig omvandling i Lunds stadskärna. När bussarna inte längre tar plats på en av de mest centrala platserna finns det i stället utrymme för en ny mötesplats.
Sedan oktober 2023 har Botulfsplatsen en tillfällig utformning för det som vi kallar mellananvändning. Mellananvändningen är ett tillfälle att pröva platsens möjligheter under 2–3 år, innan det är dags att börja bygga den permanenta Botulfsplatsen. Ombyggnaden beräknas börja i slutet av 2025.
Med start hösten 2024 byggs den sista etappen av det nordsydliga cykelstråket om, det handlar om biten mellan Lilla Tvärgatan och Klostergatan. På så sätt får du som cyklar en tydligare, säkrare plats i trafiken och ett bättre underlag att cykla på.
Stortorget är det folkliga torget som passar lika bra till vardagshäng som till demonstrationer, valbodar och evenemang. Här kan det som redan är bra bli ännu bättre. Det finns ännu ingen tidplan men vi vet att torget kan förnyas först efter att Botulfsplatsen byggts om.
Mårtenstorget är vårt evenemangstorg, men här finns också torghandel som påminner om platsens historia som marknadstorg. Lunds kommun har som ambition att förnya Mårtenstorget efter Botulfsplatsen och Stortorget.
Allt fler reser kollektivt och Lund C är en viktig station för resenärer, både regionalt och nationellt. I ett så kallat ramprogram har Lunds kommun tagit fram en helhetslösning för hur hela stationsområdet kan utvecklas, både på västra och östra sidan. Arbetet med Lund C sattes på paus under en tid då man skulle utreda järnvägen. Nu har arbetet tagit fart igen.
Kvarteret Färgaren, i dagligt tal gamla Åhlénshuset, kan rivas och ge plats för nya hus. Byggnadsnämnden gav i 2022 positivt planbesked och målet är en ny detaljplan inom tre år.
Tanken från fastighetsägarens sida är att de nuvarande husen ska rivas och ersättas med nya. Det nya kvarteret ska kunna innehålla centrumverksamheter, till exempel butiker, kontor, restauranger, café, gym och spa på de tre nedersta våningarna. Över det blir det plats för bostäder och bostadsgårdar.
Men först behövs en ny detaljplan, ett förslag kan vara klart under 2024.
En tidig skiss på hur det nya kvarteret kan bli. Bild: FOJAB på uppdrag av Granitor.
Uppdaterad:
Hjälpte informationen på denna sida dig?