Länk till startsidan

Välkommen till medborgar­center! Hur kan jag hjälpa dig?

När du ringer eller mejlar till Lunds kommun är det vi kommunvägledare på medborgar­center som svarar. Vi ger dig snabb och personlig service i enklare ärenden.

Person står i receptionen vid en dator redo att hjälpa till. 

Kontakta oss

E-post: lunds.kommun@lund.se
Telefon: 046-359 50 00

  • Tryck 1 för förskola, skola, vuxenutbildning, kultur och fritid.
  • Tryck 2 för socialtjänsten, äldreomsorg eller stöd vid funktionsnedsättning.
  • Tryck 3 för bygga, bo och miljö.
  • Tryck 4 för trafik, gator, parker eller felanmälan.
  • Tryck 5 för föreningslotsen – allt för föreningar.
  • Tryck 6 om du behöver hjälp att komma rätt eller har andra frågor, så hjälper vi dig!

Företagslotsen

Vi guidar dig som företagare rätt när det gäller kommunala tillstånd, regler och företagande.

E-post: foretagslots@lund.se

Telefon: 046-359 70 00

Adress

Postadress

Lunds kommun, namn på verksamheten, box 41, 221 00 Lund.

Postadress till arbetsmarknad- och socialförvaltningen

Lunds kommun, arbetsmarknads- och socialförvaltningen, box 1255, 221 05 Lund

Besöksadress

Brotorget 1 i Lund.

För att kunna hjälpa dig på bästa sätt måste vi ställa frågor om vad ärendet gäller. Behöver du få kontakt med en handläggare hjälper vi dig att komma i kontakt med rätt person.
Vi finns på plats i kommunhuset Kristallen, Dalby, Veberöd och Genarp. Välkommen att kontakta oss!

Öppettider

Här nedan hittar du samtliga öppettider för våra medborgarcenter.

Avvikande öppettider under jul och nyår

Måndag 23 december: 8–15

Fredag 27 december: 8–16

Måndag 30 december: 8–15

Torsdag 2 januari: 8–16

Fredag 3 januari: 8–16

Övriga datum har vi stängt. Vi återgår till ordinarie öppetider från tisdag 7 januari.

Ordinarie öppettider

Måndag–torsdag: 8–17

Fredag: 8–16

Dag före röd dag och dag före midsommarafton, julafton och nyårsafton stänger medborgarcenter klockan 15.

Medborgar­center i de östra tätorterna

Medborgarcenter Dalby håller stängt 5 december under eftermiddagen.

Torsdag 5 december har medborgarcenter Dalby stängt under eftermiddagen. Du är fortsatt välkommen att kontakta oss under förmiddagen!

Se servicemeddelande här.

Dalby

Telefon: 046-359 63 48
E-post: medborgarcenter.dalby@lund.se
Adress: Allégatan 1 A, 247 54 Dalby

Avvikande öppettider under jul och nyår

Vi håller stängt 23 december till 6 januari. Vi återgår till ordinarie öppettider från 7 januari.

Öppettider

Måndag: 14–18
Tisdag: 10–12, 13–16
Onsdag: 13–16
Torsdag: 10–12, 13–16

Genarp

Telefon: 046-359 50 00
E-post: medborgarcenter.genarp@lund.se
Adress: Genarps bibliotek. Tagholmsvägen 17, 247 72, Genarp

Avvikande öppettider under jul och nyår

Vi håller stängt 23 december till 6 januari. Vi återgår till ordinarie öppettider från 7 januari.

Öppettider

Måndag: 10–12

Veberöd

Telefon: 046-359 67 57
E-post: medborgarcenter.veberod@lund.se
Adress: Dalbyvägen 1, 247 62 Veberöd

Avvikande öppettider under jul och nyår

Vi håller stängt 23 december till 6 januari. Vi återgår till ordinarie öppettider från 7 januari.

Öppettider

Måndag: 10–12, 13–16
Tisdag: 13–17
Onsdag: 11–14
Torsdag: 13–16

Kontakta oss via kostnadsfria samtalsförmedlade tjänster

Om du har en funktionsnedsättning eller är i behov av stöd eller hjälp i telefonsamtal kan du ringa till oss med hjälp av Post- och telestyrelsens (PTS) kostnadsfria samtalsförmedlande tjänster texttelefoni, teletal eller bildtelefoni.

Kontakta oss via texttelefon

Texttelefoni.se förmedlar samtal på svenska mellan text och tal, och på engelska mellan text och tal. Den samtalsförmedlande tjänsten möjliggör för personer som kommunicerar via text och personer som använder tal att ringa till varandra. Tjänsten passar även hörselskadade som gärna pratar själva och hörande som har talsvårigheter. Texttelefoni.se har öppet dygnet runt, året runt och är kostnadsfri.

SIP: texttelefon@texttelefon.se
Texttelefon: 020- 600 600
Telefon: 020- 600 650
Webbapp: kund.texttelefoni.se

Så här fungerar texttelefoni

Kontakta oss via teletal

Teletal är en samtalsförmedlande tjänst för alla som behöver hjälp och stöd i telefonsamtal. De samtalande parterna har direktkontakt med varandra och en samtalstolk ger stöd vid behov, till exempel att med komma till rätt person, tolka otydligt tal och svåra ord i samtalet, ge minnesstöd eller att anteckna vad som sägs. Teletal tolkar endast på svenska och tjänsten är kostnadsfri.
Telefon: 020-22 11 44
Så här fungerar Teletal

Kontakta oss via bildtelefoni

Den samtalsförmedlande tjänsten Bildtelefoni.net möjliggör för personer som använder svenskt teckenspråk och personer som använder svenskt tal att ringa till varandra. Dessutom kan två eller flera personer som befinner sig på samma plats få samtal distanstolkade.
Tjänsten är kostnadsfri och du kan använda den så mycket du vill. Tjänsten är öppen dygnet runt - året runt!
SIP: tolk@tolk.sip.nu
Telefon: 020-28 00 20
Så här fungerar bildtelefoni

Mina sidor

Vissa ärenden kan du följa under min sida, där du loggar in med ditt bank-id. Exempelvis pågående byggärenden och köplats till kolonilott. Här kan du även uppdatera dina kontaktuppgifter för dessa tjänster.

Logga in till mina sidor

Kontakta våra förvaltningar

Kontaktuppgifter till våra förvaltningar

Hitta till medborgarcenter på Kristallen

Besöksadress till Kristallen är Brotorget 1.

Välkommen till Lunds kommun, hur kan jag hjälpa dig?

I filmen berättar Cecilia Schön, enhetschef på medborgarcenter, om vårt uppdrag och det knappval du får göra när du ringer till oss.

Uppdaterad:

Dela sidan:

Hjälpte informationen på denna sida dig?