När du ringer eller mejlar till Lunds kommun är det vi kommunvägledare på medborgarcenter som svarar. Vi ger dig snabb och personlig service i enklare ärenden.
E-post: lunds.kommun@lund.se
Telefon: 046-359 50 00
Vi guidar dig som företagare rätt när det gäller kommunala tillstånd, regler och företagande.
E-post: foretagslots@lund.se
Telefon: 046-359 70 00
Lunds kommun, namn på verksamheten, box 41, 221 00 Lund.
Lunds kommun, arbetsmarknads- och socialförvaltningen, box 1255, 221 05 Lund
Brotorget 1 i Lund.
För att kunna hjälpa dig på bästa sätt måste vi ställa frågor om vad ärendet gäller. Behöver du få kontakt med en handläggare hjälper vi dig att komma i kontakt med rätt person.
Vi finns på plats i kommunhuset Kristallen, Dalby, Veberöd och Genarp. Välkommen att kontakta oss!
Här nedan hittar du samtliga öppettider för våra medborgarcenter.
Måndag–torsdag: 8–17
Fredag: 8–16
Dag före röd dag och dag före midsommarafton, julafton och nyårsafton stänger medborgarcenter klockan 15.
Telefon: 046-359 63 48
E-post: medborgarcenter.dalby@lund.se
Adress: Allégatan 1 A, 247 54 Dalby
Måndag: 14–18
Tisdag: 10–12, 13–16
Onsdag: 13–16
Torsdag: 10–12, 13–16
Telefon: 046-359 50 00
E-post: medborgarcenter.genarp@lund.se
Adress: Genarps bibliotek. Tagholmsvägen 17, 247 72, Genarp
Måndag: 10–12
Telefon: 046-359 67 57
E-post: medborgarcenter.veberod@lund.se
Adress: Dalbyvägen 1, 247 62 Veberöd
Måndag: 10–12, 13–16
Tisdag: 13–17
Onsdag: 11–14
Torsdag: 13–16
Om du har en funktionsnedsättning eller är i behov av stöd eller hjälp i telefonsamtal kan du ringa till oss med hjälp av Post- och telestyrelsens (PTS) kostnadsfria samtalsförmedlande tjänster texttelefoni, teletal eller bildtelefoni.
Texttelefoni.se förmedlar samtal på svenska mellan text och tal, och på engelska mellan text och tal. Den samtalsförmedlande tjänsten möjliggör för personer som kommunicerar via text och personer som använder tal att ringa till varandra. Tjänsten passar även hörselskadade som gärna pratar själva och hörande som har talsvårigheter. Texttelefoni.se har öppet dygnet runt, året runt och är kostnadsfri.
SIP: texttelefon@texttelefon.se
Texttelefon: 020- 600 600
Telefon: 020- 600 650
Webbapp: kund.texttelefoni.se
Teletal är en samtalsförmedlande tjänst för alla som behöver hjälp och stöd i telefonsamtal. De samtalande parterna har direktkontakt med varandra och en samtalstolk ger stöd vid behov, till exempel att med komma till rätt person, tolka otydligt tal och svåra ord i samtalet, ge minnesstöd eller att anteckna vad som sägs. Teletal tolkar endast på svenska och tjänsten är kostnadsfri.
Telefon: 020-22 11 44
Så här fungerar Teletal
Den samtalsförmedlande tjänsten Bildtelefoni.net möjliggör för personer som använder svenskt teckenspråk och personer som använder svenskt tal att ringa till varandra. Dessutom kan två eller flera personer som befinner sig på samma plats få samtal distanstolkade.
Tjänsten är kostnadsfri och du kan använda den så mycket du vill. Tjänsten är öppen dygnet runt - året runt!
SIP: tolk@tolk.sip.nu
Telefon: 020-28 00 20
Så här fungerar bildtelefoni
Vissa ärenden kan du följa under min sida, där du loggar in med ditt bank-id. Exempelvis pågående byggärenden och köplats till kolonilott. Här kan du även uppdatera dina kontaktuppgifter för dessa tjänster.
Kontaktuppgifter till våra förvaltningar
Besöksadress till Kristallen är Brotorget 1.
I filmen berättar Cecilia Schön, enhetschef på medborgarcenter, om vårt uppdrag och det knappval du får göra när du ringer till oss.
Uppdaterad:
Hjälpte informationen på denna sida dig?