Länk till startsidan

Välkommen till medborgar­center! Hur kan jag hjälpa dig?

När du ringer eller mejlar till Lunds kommun är det vi på medborgar­center som svarar. Vi ger dig snabb och personlig service i enklare ärenden.

Medarbetare på Medborgarcenter.

Kontakta oss

E-post: lunds.kommun@lund.se
Telefon: 046-359 50 00

  • Tryck 1 för förskola, utbildning, kultur och fritid.
  • Tryck 2 för socialtjänsten, äldreomsorg eller stöd vid funktionsnedsättning.
  • Tryck 3 för bygga, bo och miljö.
  • Tryck 4 för trafik, gator, parker eller felanmälan.

Behöver du hjälp att komma rätt eller har andra frågor? Tryck 5 eller vänta kvar, så hjälper vi dig!

 

Postadress: Lunds kommun, namn på verksamheten, box 41, 221 00 Lund.
Besöksadress: Brotorget 1 i Lund.

För att kunna hjälpa dig på bästa sätt måste vi ställa frågor om vad ärendet gäller. Behöver du få kontakt med en handläggare hjälper vi dig att komma i kontakt med rätt person.
Vi finns på plats i kommunhuset Kristallen, Dalby, Veberöd och Genarp. Välkommen att kontakta oss!

Öppettider

Sommaröppettider v. 27-32:

Måndag – fredag: kl. 8 – 16

Dag före röd dag och dag före midsommarafton, julafton och nyårsafton stänger medborgarcenter kl. 15.

Medborgar­center i de östra tätorterna

Avvikande sommaröppettider, vecka 25 – 33:

Dalby

Semesterstängt, v. 27 – 28 och v. 30 – 31, annars gäller:

Måndag: kl. 13 – 18

Tisdag: kl. 10 – 16

Torsdag: kl. 10 – 16

Genarp

Semesterstängt, v. 27 – 31, annars gäller:

Måndag: kl. 10 – 12

Veberöd

Semesterstängt, v. 27 – 28 och v. 30 – 31, annars gäller:

Tisdag: kl. 13 – 18

Onsdag: kl. 10 – 13 (stängt v. 29)

Kontakta oss via kostnadsfria samtalsförmedlade tjänster

Om du har en funktionsnedsättning eller är i behov av stöd eller hjälp i telefonsamtal kan du ringa till oss med hjälp av Post- och telestyrelsens (PTS) kostnadsfria samtalsförmedlande tjänster texttelefoni, teletal eller bildtelefoni.

Kontakta oss via texttelefon

Texttelefoni.se förmedlar samtal på svenska mellan text och tal, och på engelska mellan text och tal. Den samtalsförmedlande tjänsten möjliggör för personer som kommunicerar via text och personer som använder tal att ringa till varandra. Tjänsten passar även hörselskadade som gärna pratar själva och hörande som har talsvårigheter. Texttelefoni.se har öppet dygnet runt, året runt och är kostnadsfri.

SIP: texttelefon@texttelefon.se
Texttelefon: 020- 600 600
Telefon: 020- 600 650
Webbapp: kund.texttelefoni.se

Så här fungerar texttelefoni

Kontakta oss via teletal

Teletal är en samtalsförmedlande tjänst för alla som behöver hjälp och stöd i telefonsamtal. De samtalande parterna har direktkontakt med varandra och en samtalstolk ger stöd vid behov, till exempel att med komma till rätt person, tolka otydligt tal och svåra ord i samtalet, ge minnesstöd eller att anteckna vad som sägs. Teletal tolkar endast på svenska och tjänsten är kostnadsfri.
Telefon: 020-22 11 44
Så här fungerar Teletal

Kontakta oss via bildtelefoni

Den samtalsförmedlande tjänsten Bildtelefoni.net möjliggör för personer som använder svenskt teckenspråk och personer som använder svenskt tal att ringa till varandra. Dessutom kan två eller flera personer som befinner sig på samma plats få samtal distanstolkade.
Tjänsten är kostnadsfri och du kan använda den så mycket du vill. Tjänsten är öppen dygnet runt - året runt!
SIP: tolk@tolk.sip.nu
Telefon: 020-28 00 20
Så här fungerar bildtelefoni

Mina sidor

Vissa ärenden kan du följa under min sida, där du loggar in med ditt bank-id. Exempelvis pågående byggärenden och köplats till kolonilott. Här kan du även uppdatera dina kontaktuppgifter för dessa tjänster.

Logga in till mina sidor

Kontakta våra förvaltningar

Kontaktuppgifter till våra förvaltningar

Hitta till medborgarcenter på Kristallen

Besöksadress till Kristallen är Brotorget 1.

Välkommen till Lunds kommun, hur kan jag hjälpa dig?

I filmen berättar Cecilia Schön, enhetschef på medborgarcenter, om vårt uppdrag och det knappval du får göra när du ringer till oss.

Uppdaterad:

Dela sidan:

Hjälpte informationen på denna sida dig?