Vid förenklad delgivning behöver du som mottagare inte skicka in något bevis på att du tagit emot beslutet eller handlingen. Du anses ha tagit emot ett beslut eller en handling oavsett om du har läst informationen eller inte.
I vissa fall använder kommunen förenklad delgivning när vi skickar information eller beslut till dig. Det betyder att du enligt lag anses ha tagit ett brev oavsett om du har läst informationen eller inte..
I den handling eller beslut vi skickat står det alltid hur du delges och om du behöver göra något.
Det är viktigt att du hör av dig till oss så fort du kan om du bara skulle få det andra brevet. Vi skickar till din senast kända adress. Det kan också vara din e-postadress om du lämnat den till oss i ärendet. Om breven kommer i retur skickar vi handlingarna till adressen där du är folkbokförd, om vi inte redan använt den.
Du anses delgiven två veckor efter att vi skickat det första brevet. Datumet som det skickades framgår av det andra brevet.
Handlingar som du ska delges skickades den 1 mars.
Meddelandet skickas nästa arbetsdag, den 2 mars.
Du är delgiven den 15 mars. Tiden du har på dig att överklaga räknas från den dagen.
Du måste meddela oss om du byter bostadsadress eller e-postadress.
Kontrollera din post minst varannan vecka. Om du inte kan göra det under en period, till exempel under en semesterresa, behöver du meddela oss om det i förväg. Då undviker du att missa en tidsfrist för att svara eller överklaga.
Den metod som kallas särskild delgivning med juridisk person fungerar på ett liknande sätt som förenklad delgivning. Även här skickas först själva handlingen och nästa arbetsdag skickas ett kontrollmeddelande.
Breven skickas till den adress som finns registrerad för den juridiska personen.
Den juridiska personen anses delgiven när två veckor har förflutit från det att handlingen skickades.
Uppdaterad:
Hjälpte informationen på denna sida dig?