Råd och stöd för dig som är ny i Sverige

Välkommen till Sverige och Lund! Tycker du att det är lite svårt att förstå hur saker fungerar här? Du är inte ensam. På den här sidan finns information om vart du kan vända dig för att få hjälp och stöd.

This information in other languages

1. Click ”Languages” at the top of the page.
  2. Choose ”Translate”
  3. The language is automatically set in English. But you can change language by changing at the top next to the Google logo, where it says "engelska/English".

Samhällsorientering

Samhällsorientering är en kurs på ditt språk om Sverige – för dig som är ny i Sverige och bor i Lunds kommun. Här får du kunskaper om dina rättigheter och skyldigheter, om svensk demokrati och om hur det svenska samhället fungerar.

Samhällsorientering

Kom vidare

Behöver du hjälp med en faktura, ett brev eller något annat som är svårt att förstå? På Kom vidare får du hjälp med dina ärenden av vägledare som pratar olika språk.

Kom vidare

Öppen mottagning

Behöver du hjälp med något som rör arbetsmarknads- och socialförvaltningen? Du som bor i Lunds kommun är välkommen till vår öppna mottagning på Kristallen, Brotorget 1 i Lund.

Öppen mottagning

Behöver du hjälp i Lund

Vill du träffa någon som kan visa dig runt i din nya hemstad och svara på dina frågor? Prisma är basketklubben IK Eos program för att hjälpa nyanlända att etablera sig i Lunds kommun. Medarbetarna är själva nyanlända och kan bland annat hjälpa dig med att:

• Besöka och hitta till viktiga platser i Lund.
  • Få kontakt med myndigheter.
  • Komma igång med språkträning.
  • Träffa människor och hitta bra saker att göra på dagarna.

Ring eller mejla till IK Eos och bestäm en tid.
Telefon arabiska: 073-957 30 36
Telefon dari: 076-087 47 33
Telefon turkiska: 076-443 80 38
Telefon engelska: 076-233 18 36
E-post: welcome@eoscares.se

Rådrum

Hos RådRum kan du som besökare få hjälp med att till exempel förstå brev från myndigheter, fylla i blanketter och söka jobb. Rådgivarna är volontärer som har gått en utbildning för att kunna ge så bra vägledning som möjligt.

RådRum

Stöd till barn, föräldrar och familj

Familjecentral

En familjecentral är en mötesplats för blivande föräldrar och familjer med barn 0–6 år.

Här finns barnavårdscentral, öppen förskola, socialrådgivning och barnmorskemottagning – allt samlat under ett tak. Det kostar ingenting att besöka familjecentralernas olika verksamheter.

Familjecentral Fäladsfamiljen

Öppen förskola

Du som är hemma med små barn, som inte är inskrivna i förskolan är varmt välkommen till någon av våra öppna förskolor, som är en mötesplats för både barn och vuxna.

Öppna förskolor

Stöd till föräldrar och familjer

Som förälder kan du ibland behöva stöd i ditt föräldraskap, särskilt om du kommit till ett nytt land. Kanske har ni kört fast i gamla spår och behöver nya tips och strategier för att komma vidare.

Föräldrautbildning och samtal

Barn i start – för ensamkommande barn och familjer

I Lund har vi gruppträffar för barn, ungdomar och familjer som är nya i Sverige. Verksamheten heter ”Barn i väntan” och ”Barn i start” och är ett samarbete mellan Lunds kommun och Svenska kyrkan. Det är en verksamhet som är politiskt och religiöst neutralt.

Stödgrupper för barn och ungdomar