Utbildning och arbete för dig som är ny i Sverige

När du kommer som ny i Sverige vill vi hjälpa dig att komma in i samhället, lära dig svenska och börja arbeta eller studera. Här berättar vi mer om vilka olika möjligheter som finns.

This information in other languages

1. Click ”Languages” at the top of the page.
  2. Choose ”Translate”
  3. The language is automatically set in English. But you can change language by changing at the top next to the Google logo, where it says "engelska/English".

Lundavälkomsten och SFI

I Lunds kommun välkomnas alla nyanlända barn och unga som söker plats i förskola, grundskola och gymnasieskola till Lundavälkomsten. Vi hjälper även vuxna som saknar grundläggande kunskaper i svenska språket att ansöka till sfi (svenska för invandrare).

Lundavälkomsten

Vägledningscentrum

Lunds vägledningscentrum ger studie- och yrkesvägledning till dig som är 20 år och äldre och är folkbokförd i Lunds kommun. Utifrån dina intressen, egenskaper, värderingar och färdigheter guidar vi dig mot möjliga vägar för vidare utbildning eller arbete.

Lunds vägledningscentrum

Arbetsförmedlingen

Om du inte har ett arbete eller studerar behöver du anmäla dig till arbetsförmedlingen. Arbetsförmedlingen ger stöd och rådgivning kring att hitta en sysselsättning.

Arbetsförmedlingen

Öva på svenska

Du kan besöka språkkaféer för att träna på svenska språket och för att träffa nya människor. Du kan också ta kontakt med de studieförbund i Lund som erbjuder gratis utbildning i lätt svenska för nyanlända.

Öva på svenska – språkkaféer i Lunds kommun

Studieforbunden.se

Råd och stöd till dig som är ny i Sverige

På sidan Råd och stöd till dig som är ny i Sverige finns information om var du kan vända dig för att få hjälp och stöd.

Råd och stöd till dig som är ny i Sverige