Gröna skolgårdar är en långsiktig skolutvecklingssatsning som pågått sedan 1992 i Lunds kommun. Målet är att skapa en förändring av hur vi använder och utformar skol- och förskolegårdarna. Här kan du hitta inspiration till förändring av gården samt ansöka om bidrag till ert projekt!
Vårfruskolans skolgård.
Förskola eller skola | Gröna skolgårdsprojekt |
---|---|
Killebäckskolan | Pingisbord utomhus |
Förskolan Pandan | Sagohörna, snickarhörna och musikhörna |
Polhemskolan | Ängsyta |
Rosa Tornets Montessoriförskola | Sinnesträdgård |
Stationens förskola | Projekt rädda kullen |
Vill du läsa en rapport från tidigare år, skriv till oss så skickar vi den på e-post.
Förskola eller skola | Gröna skolgårdsprojekt |
---|---|
BMSL | |
BMSL Preeschool Flyinge | |
Fågelskolan anpassad grundskola | |
Fågelskolan | |
Färgsolen förskola | |
ISLK förskola | |
Idala förskola | |
Katedralskolan | |
Kobjers förskola | |
Komvux | Berika och utveckla utemiljön för att stärka elevernas lärande och välmående |
Kossan förskola | |
Lingua Montessoriskolor | |
LMG | |
Munspelet | Odling |
Måsens förskola | |
Nyvångskolan | |
Palettskolan | |
Pandans förskola | |
Solbjers förskola | |
Spelmannens förskola | |
Valen Valle förskola | |
Vipan | |
Ängslyckans förskola | |
Äppellunden förskola | Växthus, kastanjestaket, vattenpump |
Östratornskolan åk 7–9 |
Här samlar vi goda exempel på Gröna skolgårdsprojekt som genomförts av skolor och förskolor i Lund.
Apelskolan 2023: Odling och uteklassrum
Häckebergaskolan 2021: Odling och jordförbättring Pdf, 596 kB.
Med skriften Barns delaktighet och inflytande vill vi erbjuda ett underlag som kan användas i diskussion och reflektion kring hur barns delaktighet och inflytande görs och kan göras, med särskild utgångspunkt i Gröna skolgårdsprojekt.
På den frågan svarar sju personer, som alla är engagerade i ISGA, International School Grounds Alliance, nätverket som organiserar arkitekter, stadsplanerare, pedagoger och forskare över hela världen. De berättar i den här filmen om varför gröna skolgårdar – levande landskap – är viktiga för barns lek. Filmen gjordes i samband med den femte internationella skolgårdskonferensen Green Grounds for Health and Learning som gick av stapeln i Lund 12-14 september 2016. Filmen är ca 11 minuter lång, på engelska med engelsk undertext.
Kommunstyrelsens arbetsutskott har uppmanat samtliga berörda förvaltningar att arbeta efter denna målbeskrivning som innebär att skol- och förskolegården ska vara:
I Lunds kommun finns också framtagna råd och riktlinjer för utemiljön vid förskolor och skolor. Dessa är resultatet av ett förvaltningsövergripande arbete som utifrån en rad nationella och lokala förutsättningar, så som principen om barnets bästa, Boverkets allmänna råd och vägledning kring förskole- och skolgårdar, lekvärdesfaktorn samt ovan beskrivna policy för skolgårdar i Lund, syftar till att nå en samsyn kring hur man kan arbeta med förskole- och skolgårdar i kommunen.
Råd och riktlinjer för utemiljön vid förskolor i Lunds kommun Pdf, 2 MB.
Naturskolan kan vara ett stöd i ert arbete med odling på skolgården. Vi kan visa på hur odling kan vara en utgångspunkt i lärande för hållbar utveckling. Vi kan visa hur odling kan användas som redskap för att engagera elever i deras lärande i flera skolämnen eller på fritids. Vi kan stötta i planeringsfasen av odlingen. Vi kan hjälpa till med att ta fram växtlistor över tåliga, ätbara och fleråriga växter.
Kontakta Carolina Lindeblad på Naturskolan i Lund:
carolina.lindeblad@lund.se
När utvecklingsarbetet startade 1992 såg många utemiljöer bedrövliga ut. Många klagade på skötsel av rabatter, trasiga basketkorgar, dåliga lekredskap, stora sterila asfaltöknar, knäckta träd med mera. Det kändes därför lika viktigt att åstadkomma en förändring av värderingar och attityder till utemiljön som om en rent fysisk förändring av den. I mitten av 90-talet blev Gröna skolgårdar ett permanent utvecklingsprogram med egen fastlagd budget. I juni 2008 beslutade kommunfullmäktige att utöka den ekonomiska ramen så att både skolor och förskolor kan ansöka om bidrag för projekt som på olika sätt utvecklar och berikar utemiljön. I dag kan vi med gott samvete säga att vi har kommit en bra bit på vägen.
Skolgårdar ska utgöra en pedagogisk resurs och erbjuda naturupplevelser, visa på ekologiska samband samt ha utrymme för kreativa projekt. Utemiljön betraktas som ett kompletterande klassrum som stimulerar barns och ungdomars olika intressen och förmågor.
Uppdaterad:
Hjälpte informationen på denna sida dig?