Länk till startsidan

Gröna skolgårdar

Gröna skolgårdar är en långsiktig skolutvecklingssatsning som pågått sedan 1992 i Lunds kommun. Målet är att skapa en förändring av hur vi använder och utformar skol- och förskolegårdarna. Här kan du hitta inspiration till förändring av gården samt ansöka om bidrag till ert projekt!

Nyanlagda planteringar och gångar på Vårfruskolans skolgård.

Vårfruskolans skolgård.

Här listar vi samtliga skolor och förskolor som beviljats bidrag för Gröna skolgårdsprojekt 2025.

Förskola eller skola

Gröna skolgårdsprojekt

KillebäckskolanPingisbord utomhus
Förskolan PandanSagohörna, snickarhörna och musikhörna
PolhemskolanÄngsyta

Rosa Tornets Montessoriförskola

Sinnesträdgård

Stationens förskola

Projekt rädda kullen

Vill du läsa en rapport från tidigare år, skriv till oss så skickar vi den på e-post.

Förskola eller skola

Gröna skolgårdsprojekt

BMSL

Skogsträdgård

BMSL Preeschool Flyinge

Aktivitetsvägg och sensorisk tunnel

Fågelskolan anpassad grundskola

Odling

Fågelskolan

Odling i skolträdgården

Färgsolen förskola

Barnens trädgårdsland

ISLK förskola

Outdoor classroom

Idala förskola

Pergola

Katedralskolan

Odling

Kobjers förskola

Odling

Komvux

Berika och utveckla utemiljön för att stärka elevernas lärande och välmående

Kossan förskola

Motorikbana

Lingua Montessoriskolor

Hönsgård

LMG

Odling och möbler till uteklassrum

Munspelet

Odling

Måsens förskola

Sinnesträdgård

Nyvångskolan

Fruktträd och bärbuskar

Palettskolan

Odling

Pandans förskola

Grillplats, odling, vattenlek

Solbjers förskola

Odling och koja

Spelmannens förskola

Färg, holkar, aktivitetsvägg

Valen Valle förskola

Mötesplats fågelboet

Vipan

Växter, rosentorn

Ängslyckans förskola

Odling och vattentunna

Äppellunden förskola

Växthus, kastanjestaket, vattenpump

Östratornskolan åk 7–9

Odling och rastaktiviteter

Barns delaktighet och inflytande i skolgårdsprojekt

Med skriften Barns delaktighet och inflytande vill vi erbjuda ett underlag som kan användas i diskussion och reflektion kring hur barns delaktighet och inflytande görs och kan göras, med särskild utgångspunkt i Gröna skolgårdsprojekt.

Barns delaktighet och inflytande

Varför behöver barn och unga gröna skolgårdar?

På den frågan svarar sju personer, som alla är engagerade i ISGA, International School Grounds Alliance, nätverket som organiserar arkitekter, stadsplanerare, pedagoger och forskare över hela världen. De berättar i den här filmen om varför gröna skolgårdar – levande landskap – är viktiga för barns lek. Filmen gjordes i samband med den femte internationella skolgårdskonferensen Green Grounds for Health and Learning som gick av stapeln i Lund 12-14 september 2016. Filmen är ca 11 minuter lång, på engelska med engelsk undertext.

Policy för skolgårdar i Lund

Kommunstyrelsens arbetsutskott har uppmanat samtliga berörda förvaltningar att arbeta efter denna målbeskrivning som innebär att skol- och förskolegården ska vara:

  • en plats som visar att man bryr sig om den yttre miljön.
  • en plats som går att påverka.
  • en plats med många utrymmen för barn och ungdomars olika behov.
  • en pedagogisk resurs med plats för kreativa projekt.
  • en tillgång för stadsdelen.
  • en plats med biologisk mångfald.
  • en säker och hälsosam plats.

Råd och riktlinjer för förskole- och skolgårdar

I Lunds kommun finns också framtagna råd och riktlinjer för utemiljön vid förskolor och skolor. Dessa är resultatet av ett förvaltningsövergripande arbete som utifrån en rad nationella och lokala förutsättningar, så som principen om barnets bästa, Boverkets allmänna råd och vägledning kring förskole- och skolgårdar, lekvärdesfaktorn samt ovan beskrivna policy för skolgårdar i Lund, syftar till att nå en samsyn kring hur man kan arbeta med förskole- och skolgårdar i kommunen.

Råd och riktlinjer för utemiljön vid förskolor i Lunds kommun Pdf, 2 MB.

Utemiljö vid skolor i Lunds kommun Pdf, 618 kB.

Nyfiken på odling på skolgården?

Naturskolan kan vara ett stöd i ert arbete med odling på skolgården. Vi kan visa på hur odling kan vara en utgångspunkt i lärande för hållbar utveckling. Vi kan visa hur odling kan användas som redskap för att engagera elever i deras lärande i flera skolämnen eller på fritids. Vi kan stötta i planeringsfasen av odlingen. Vi kan hjälpa till med att ta fram växtlistor över tåliga, ätbara och fleråriga växter. 

Kontakta Carolina Lindeblad på Naturskolan i Lund:
carolina.lindeblad@lund.se

Historien om Gröna skolgårdar

När utvecklingsarbetet startade 1992 såg många utemiljöer bedrövliga ut. Många klagade på skötsel av rabatter, trasiga basketkorgar, dåliga lekredskap, stora sterila asfaltöknar, knäckta träd med mera. Det kändes därför lika viktigt att åstadkomma en förändring av värderingar och attityder till utemiljön som om en rent fysisk förändring av den. I mitten av 90-talet blev Gröna skolgårdar ett permanent utvecklingsprogram med egen fastlagd budget. I juni 2008 beslutade kommunfullmäktige att utöka den ekonomiska ramen så att både skolor och förskolor kan ansöka om bidrag för projekt som på olika sätt utvecklar och berikar utemiljön. I dag kan vi med gott samvete säga att vi har kommit en bra bit på vägen.

Skolgårdar ska utgöra en pedagogisk resurs och erbjuda naturupplevelser, visa på ekologiska samband samt ha utrymme för kreativa projekt. Utemiljön betraktas som ett kompletterande klassrum som stimulerar barns och ungdomars olika intressen och förmågor.

Uppdaterad:

Dela sidan:

Hjälpte informationen på denna sida dig?