Gröna skolgårdar är en långsiktig skolutvecklingssatsning som pågått sedan 1992 i Lunds kommun. Målet är att skapa en förändring av hur vi använder och utformar skol- och förskolegårdarna. Här kan du hitta inspiration till förändring av gården samt ansöka om bidrag till ert projekt!
Här samlar vi goda exempel på Gröna skolgårdsprojekt som genomförts av skolor och förskolor i Lund.
Förskola eller skola | Gröna skolgårdsprojekt |
---|---|
Föräldrakooperativet Pandan | Naturhinderbana, samlingsplats, eldstad och vattenbana |
I Ur och skur Solstrålen | Utematlagning del 2 |
Komvux | Utekök och växter |
Kulparkskolan | Odlingsprojekt |
Minideon förskola | Projekt Från jord till bord, kretslopp |
Föräldrakooperativet Kossan | Uterum |
BMSL preschool Flyinge | Vattenprojekt |
Waldorfskolan | Skogslek - etapp 2 |
Fågelskolan | Odlingsprojekt |
Guldåkerns förskola | Växthusodling |
Tegels förskola | Odling |
Sankt Thomas skola | Gräsmatta och växter |
Tuna förskola | Odlingsprojekt |
Plommonets förskola | Uterum och växter |
Lantställets förskola | Soltak |
Norpans förskola | Lekslott och odling |
Hubertusgården | Naturruta och solskydd |
Häckebergaskolan | Gynna biologisk mångfald på gården |
Lergökens förskola | Bygge av fordon samt odling |
Parkstugans förskola | Odling |
Snickarbackens förskola | Odling och asfaltsmålning |
Förskolan Måsen | Odling och kojbygge |
På den frågan svarar sju personer, som alla är engagerade i ISGA, International School Grounds Alliance, nätverket som organiserar arkitekter, stadsplanerare, pedagoger och forskare över hela världen. De berättar i den här filmen om varför gröna skolgårdar – levande landskap – är viktiga för barns lek.
Filmen gjordes i samband med den femte internationella skolgårdskonferensen Green Grounds for Health and Learning som gick av stapeln i Lund 12-14 september 2016. Filmen är ca 11 minuter lång, på engelska med engelsk undertext.
Kommunstyrelsens arbetsutskott har uppmanat samtliga berörda förvaltningar att arbeta efter denna målbeskrivning som innebär att skol- och förskolegården ska vara:
I Lunds kommun finns också framtagna råd och riktlinjer för utemiljön vid förskolor. Dessa är resultatet av ett förvaltningsövergripande arbete som utifrån en rad nationella och lokala förutsättningar, så som principen om barnets bästa, Boverkets allmänna råd och vägledning kring förskole- och skolgårdar, lekvärdesfaktorn samt ovan beskrivna policy för skolgårdar i Lund, syftar till att nå en samsyn kring hur man kan arbeta med förskolegårdar i kommunen.
Råd och riktlinjer för utemiljön vid förskolor i Lunds kommun Pdf, 2 MB.
När utvecklingsarbetet startade 1992 såg många utemiljöer bedrövliga ut. Många klagade på skötsel av rabatter, trasiga basketkorgar, dåliga lekredskap, stora sterila asfaltöknar, knäckta träd med mera. Det kändes därför lika viktigt att åstadkomma en förändring av värderingar och attityder till utemiljön som om en rent fysisk förändring av den. I mitten av 90-talet blev Gröna skolgårdar ett permanent utvecklingsprogram med egen fastlagd budget. I juni 2008 beslutade kommunfullmäktige att utöka den ekonomiska ramen så att både skolor och förskolor kan ansöka om bidrag för projekt som på olika sätt utvecklar och berikar utemiljön. I dag kan vi med gott samvete säga att vi har kommit en bra bit på vägen.
Skolgårdar ska utgöra en pedagogisk resurs och erbjuda naturupplevelser, visa på ekologiska samband samt ha utrymme för kreativa projekt. Utemiljön betraktas som ett kompletterande klassrum som stimulerar barns och ungdomars olika intressen och förmågor.
Uppdaterad:
Hjälpte informationen på denna sida dig?