Gröna skolgårdsrapport 2023 – Växter och byggmaterial
Årets projekt har haft fokus på att utveckla den lilla gården där dem yngre barnen från avdelningen Grodan och Nyckelpigan har sin utomhuspedagogik. Pedagogerna har tillsammans med barnen skapat nya lärmiljöer på gården där barnen får utforska och nyfikenhet väcks till liv.
På gården finns nu ett rum för avslappning i form av en pil-koja. Vi fick tillgång till skott av salix när kommunen beskar träden i områden. Tillsammans satte vi skotten i vatten tills de fått rötter, och grävde sen ner dem i jorden. Vi formade kojan, vattnade noga och väntade tålmodigt på att den skulle få fäste och växa… Vilket inte hände, för den dog. Vi fick då tänka om och planterade klätterväxter i form av bönor och blommor som skulle få slingra sig runt stammarna.
Kojan på gården blir ett rum i rummet, som bjuder in till vila men som också fungerar som en mötesplats för barnen. Den har blivit en självklar del av lärmiljön ute som barn ofta söker sig till i leken. Även fast pilen har dött så finns möjlighet att plantera levande växter som kan stötta sig mot pinnarna, vilket även bidrar till den ekologiska mångfalden och främjar ekosystem i området.
På gården finns även ett rum för odling och smakupplevelser. De existerande pallkragarna fick ett lyft och vi planterade nya spännande ätbara växter som barnen fick fri tillgång till att uppleva med sina sinnen. Vi började planteringen inomhus på våren och barnen fick följa plantans resa från frö till växt. Exempelvis planterade vi ”magic blue basilika”, som vid blomning lockar till sig viktiga pollenaktörer. Vi planterade även hallonbuskar, koriander, gräslök, persilja och andra örter.
Genom att plantera ätbara växter i miljön ges barn möjlighet att utforska och lära med hela kroppen när man känner, luktar och smakar. Barnen har själva fått välja vilka fröer de vill plantera och har själva med stöd från vuxna fått plantera dessa med leka-kulor, jord och vattnat. Odlingsprocessen har således ägts av barnen, och så spännande och lärofyllt det har varit att få följa fröets process till planta.
Förra året planterade vi en fjärilsbuske som tyvärr inte överlevde. Vi planterade därför en ny detta år, tillsammans med lite lavendel på gården bredvid vår gröna smak-oas. Vi ville locka till oss viktiga pollenaktörer som kunde främja våra odlingar, samtidigt som barnen har ett stort intresse för insekter. Detta har bjudit in till spännande diskussioner om exempelvis bin, pollen och mat, och varför det är viktigt att vara snäll mot alla djur i naturen eftersom vi samarbetar och lever tillsammans på jorden.
Uppdaterad:
Hjälpte informationen på denna sida dig?