Gröna skolgårdsrapport 2023 – Växter
Med den här rapporten presenterar vi resultat och insikter från ett Gröna skolgårdsprojekt på förskolan Framtiden i S:t Lars parken, Lund. Projektet har syftat till att höja grönvolymen i vår utemiljö, främja barnens hälsa och öka barnens intresse och förståelse för naturen. Projektet finansierades av Lunds kommun och Gröna skolgårdar, och inkluderade plantering av klätterträd, rumsbildande häck samt införskaffning av mikroskop och ljusbord till barnen. Ingreppen har inte bara berikat vår utemiljö utan även stärkt vår utomhuspedagogik och bidragit till barnens hälsa och lärande på ett framgångsrikt sätt.
Förskolan Framtiden har en ganska liten utemiljö. Den totala ytan ligger på ungefär 850 kvadratmeter och vi kan inte erbjuda barnen de 40 kvadratmeter per barn som Boverket rekommenderar. Av den anledningen behöver vi skapa större lekvärden på förskolegården, det vi saknar i kvantitet behöver vi försöka kompensera för i kvalitet. Och kvalitet stavas vegetation. Förskolan Framtiden har turen att ha några ordentligt uppvuxna träd som skänker skugga om sommaren och roliga löv att leka bland under hösten. Flertalet av dessa stora träd börjar emellertid bli gamla och flera har nedsatt vitalitet. Förskolan har därför identifierat ett behov av att återplantera träd som kan komma och ta över när våra stora fina träd måste försvinna. Vi vill även passa på att erbjuda barnen klätterträd och möjlighet att manipulera sin miljö, göra den till sin egen och ta vara på deras kreativitet genom att bryta kvistar och grenar.
Därutöver finns inte något direkt insynsskydd på stora delar av förskolegården och barnens lek störs av aktiviteter utanför förskolan. Fokus tenderar att rubbas. Av den anledningen identifierades behovet att komplettera med häck och skapa gröna rum i gårdens ytterområden för att främja leken på dessa platser.
Vidare saknades engagerande verktyg för att detaljstudera naturen. Vi såg en nyfikenhet hos barnen som gärna studerade flora och fauna på gården, och ville ge dom möjlighet att utforska det här området lite mer utförligt. Därför sökte vi pengar för att inhandla mikroskopägg och ljusbord. Ett förslag togs fram av förälder på förskolan som accepterades av pedagoger, förvaltare och slutligen Naturskolan. Inköp av material hanterades av föräldrar och rektor, plantering av träd och häck hanterades av föräldrar och barn under vårens fixaredag.
Projektet har framgångsrikt uppfyllt flera mål i enlighet med satsningen Gröna skolgårdar:
Barnen har varit aktiva deltagare under hela projektet. De har hjälpt till med bevattningen, de håller koll på när trädens vattensäckar börjar bli tomma och de deltar i vården av växterna. De har också visat nyfikenhet för mikroskopet och ljusbordet, och vi har använt dessa verktyg i vår verksamhet för att lära barnen identifiera vissa växter och utforska hur de ser ut och fungerar. Ett exempel på hur dessa resurser berikat vår verksamhet är hur barnen har stimulerats till att delta i spännande utflykter för att upptäcka naturen och samla material att sedan studera närmare på vårt ljusbord. Genom att plocka löv och ta dem tillbaka till förskolan för närmare undersökning kunde de göra flera upptäckter som har kunnat agera grogrund för diskussion och lärande, exempelvis:
Projektet har varit en framgång, och vi har noterat flera positiva resultat:
Förskolan Framtiden bedrivs som ett föräldrakooperativ och det har varit en fördel i vissa avseenden och en nackdel i andra. Till vår fördel har varit att vi är förhållandevis fria att bestämma själva och vi har redan en aktiv dialog mellan pedagoger och föräldrar. Barnens behov blir lätt hörda i den här miljön.
Det har emellertid varit en nackdel att vi som föräldrakooperativ förlitar oss i stor utsträckning på föräldrars engagemang för att få saker gjorda. Etableringsskötseln av plantorna ligger på föräldrar och engagemanget för uppgiften varierar. Det är tur att barnen går in och tar hand om växterna när dom vuxna kommer till korta.
Budgeten för projektet har använts på följande sätt:
Totala kostnader: 48 372 kronor.
För att fortsätta utveckla vår utemiljö och dra nytta av barnens engagemang, planerar vi att:
Projektet har varit en framgång och har berikat både vår utemiljö och vår pedagogik. Vi ser fram emot att fortsätta utveckla vår utemiljö som en resurs för barnens hälsa och lärande.
Uppdaterad:
Hjälpte informationen på denna sida dig?