Reflektion och Analys
Projektet har varit en framgång, och vi har noterat flera positiva resultat:
- Ökad entusiasm: Både barn och personal har visat ökad entusiasm för utomhusaktiviteter och lärande.
- Utemiljöns potential som pedagogisk resurs är stärkt: Den ökade grönvolymen har gett utemiljön en större potential att användas som en pedagogisk resurs.
- Barnens lärande: Barnens nyfikenhet har blomstrat, och de har fått möjlighet att utforska och förstå naturen på ett djupare sätt.
Möjligheter och svårigheter
Förskolan Framtiden bedrivs som ett föräldrakooperativ och det har varit en fördel i vissa avseenden och en nackdel i andra. Till vår fördel har varit att vi är förhållandevis fria att bestämma själva och vi har redan en aktiv dialog mellan pedagoger och föräldrar. Barnens behov blir lätt hörda i den här miljön.
Det har emellertid varit en nackdel att vi som föräldrakooperativ förlitar oss i stor utsträckning på föräldrars engagemang för att få saker gjorda. Etableringsskötseln av plantorna ligger på föräldrar och engagemanget för uppgiften varierar. Det är tur att barnen går in och tar hand om växterna när dom vuxna kommer till korta.
Ekonomi
Budgeten för projektet har använts på följande sätt:
- 2 st Pteraocarya fraxinifolia, sol 200-250 AP: 6000 kronor
- 50 st häckplantor av bok, utr 150-175 K: 21 750 kronor
- Bevattninggäckar 4 stycken, 75 l: 1300 kronor
- Frakt av plantor samt packmaterial: 1890 kronor
- Moms plantskola (träd, häck, bevattningssäckar och frakt): 7735
- 26 stolpar för inspringningsskydd: 2077 kronor
- Rep för inspringningsskydd: 100 kronor.
- Hällor för rep: 90 kronor.
- Täckbark, 14 säckar: 729 kronor.
- Stenmjöl för att återställa ytor efter grävning: 89 kronor
- Juteväv för träduppbindning: 120 kronor.
- Mikroskop: 3169 kronor
- Ljusbord: 3323 kronor
Totala kostnader: 48 372 kronor.
Framtidsutsikter
För att fortsätta utveckla vår utemiljö och dra nytta av barnens engagemang, planerar vi att:
- Fortsätta involvera barnen i vården av växterna och skapa fler möjligheter för dem att påverka utemiljön.
- Integrera mikroskop och ljusbord i vår läroplan och utforska möjligheter för ännu djupare utforskning och lärande.
Slutsats
Projektet har varit en framgång och har berikat både vår utemiljö och vår pedagogik. Vi ser fram emot att fortsätta utveckla vår utemiljö som en resurs för barnens hälsa och lärande.