Länk till startsidan

Saltkråkans förskola

Gröna skolgårdsrapport 2023 – Växter, jord och balansstation

Projektbeskrivning

Under vårterminen 2023 sökte vi och fick bidrag till att utveckla två skolgårdar på Saltkråkans förskola. Det är två skolgårdar varav den ena skolgården delas på två småbarnsavdelningar och den andra är till en äldrebarnavdelning. Vår vision för våra skolgårdar är att skapa en utemiljö som ska inspirera barn till lekar, förebygga konflikter och för att ge rum för återhämtning. Vår huvudfokus var att tillföra mer material till skolgårdarna med syfte att utveckla barns lekar och skapa “rum” med hjälp av växter. Projektet med gröna skolgårdar har gett oss stöd i att utveckla idéer utifrån vår vision för våra skolgårdar med syfte att inspirera barn till lek och utveckling.

Vi valde att bjuda in vårdnadshavare och deras barn från de aktuella avdelningarna på en gemensam fixardag. Vi upplevde att en gemensam fixardag var ett bra sätt att utveckla skolgården på, främst för att barn och vårdnadshavare skulle få möjlighet att vara delaktiga och bestämmer över hur sin skolgård skulle se ut, men också för att skapa bättre relationer till vårdnadshavare och barn. Vårdnadshavare och barn visade glädje och intresse av att få vara med att utveckla skolgården tillsammans.

Budget

Vi började med att få hjälp av en landskapsarkitekt som gav förslag på växter samt tips på vart vi kunde plantera ute på våra gårdar. Därefter beställde vi ny jord samt hjälp att luckra upp jorden. Vi valde att beställa våra växter från Flyinge plantshop. Målarfärgen köpte vi på Färghuset i Lund. Vi har planerat att köpa material från Ahlsell såsom hängrännor och brädor till vår balans station.

Vår budget: 44 841kr (ansökte om 33 630kr (75% av totalbeloppet) )

Vad vi har köpt:

Färg och penslar: 9000kr

Grävling och ny jord: 13800kr

Växter, täckbark och planteringsjord: 3975kr

Slutsumma: 26 775kr

Målning

Förskolan tillsammans med vårdnadshavare och barn har målat skolgårdarnas staket, biltvätt, sandlådskanter, hopphage och pallkragar. Bidraget vi ansökte om har använts till förberedelser inför målning på skolgårdarna. Vi har köpt olika material och verktyg till målning såsom olika färger, olika typer av penslar och penseltvätt. Under fixardagen var barn delaktiga i att måla sin gård med färg de tycker om och bestämma hur det skulle se ut.

Plantering

Vi har tillsammans med barnen planterat buskar, växter, grönsaker och blommor. Bidraget vi ansökte om har använts till förberedelser inför plantering, det vill säga uttömning av sand och urgrävning av jord, beställt av Lunds kommun. Vi har använt bidraget till att köpa in olika typer av växter och frön, täckbark och jord.

Barnen fick möjlighet att vara delaktiga i aktiviteter. Dessa aktiviteter var formade på ett sätt där alla barnen i barngruppen fick möjlighet att välja vilka frön de skulle plantera. Under aktiviteter samtalade vi även om vad en växt behöver för att överleva. Vi kom fram till att växter behöver jord, vatten och sol för att kunna leva. Vi har sett att barnen tar mer hand om växterna som de själva har planterat genom deras medvetenhet om att vattna regelbundet och att ta försiktigt i bladen. Barnen har observerat hur växterna växer från ett frö till att bli en växt. Vi planterade exempelvis rädisor som barnen fick smaka på.

Vi tillsammans med vårdnadshavare och barn planterade större växter på skolgårdarna. Vi upplever att de nya växterna har gjort att vår skolgård har blivit mer tilltalande och inspirerande för barnen genom att vi ser att barnen uppmärksammar levande växter mer och undersöker hur de växer. De större växterna vi planterade tillsammans med barn och vårdnadshavare har bidragit till att utemiljön skapat rum för barn att leka lugnare lekar och få möjlighet till återhämtning. Vi ser att barnen ibland sätter sig och tänker bredvid och bland växterna. På detta sätt förstår vi att växterna på skolgården ger barnen möjlighet att tänka och leka i en lugn miljö.

Bil- & Cykeltvätt

Med hjälp från Naturskolan i Lund och hjälp från vårdnadshavare snickrade vi ihop en biltvätt tillsammans. Bidraget vi ansökte om har använts till förberedelser inför att bygga en egen bil- och cykeltvätt. De material vi köpte in var brädor, skruvar, spikar, såg och vinkeljärn. Vi byggde bil- och cykeltvätten under fixardagen och barnen med vårdnadshavare tyckte det var en bra idé för att inspirera barn att leka. Barnen var delaktiga i att bestämma hur bil-och cykeltvätten skulle användas. Vi ser att barn vill ta hand om sina leksaker genom att tvätta dem med vatten och svampar. Ett barn har berättat att en cykel blev fin och ville cykla på den direkt efter att barnet hade tvättat den.

Våra tankar inför framtiden

Samarbetet med Gröna skolgårdar har resulterat i att vår skolgård har fått en ny betydelse för våra barn. Vi upplever att barnen uttrycker en vilja att leka ute och frågar mer när vi ska gå ut på skolgården nästa gång. Vi ser att barnen leker mer andra typer av lekar, såsom rollekar och sociala lekar. Vi upplever att barnen är mer lugna och trygga i sina lekar på skolgårdarna, samt att barnen vilar från lekar på olika ställen på gården som stödjer återhämtning. Detta samarbete har även påverkat oss pedagoger då vi fått ny inspiration och nya idéer till att förändra miljöerna och vår undervisning till barnen vilket även påverkar barnen. Är vi pedagoger mer entusiastiska och tycker det är kul ser barnen det och det smittas av.

Den vägledning vi fick av Naturskolan har gjort att vi har tillägnat oss kunskaper om hur vi i framtiden kan bygga fler lekmöbler på ett säkert sätt. Vi vill fortsätta utveckla vår utemiljö genom att tillföra mer material och platser som utmanar barns lekar på flera sätt. En negativ erfarenhet av utvecklingen av skolgårdarna var att vi inte hann bygga färdigt vår balansstation där barnen skulle få möjlighet att utveckla sin motoriska utveckling, på yngre barns delningen. Dock, vi har köpt verktyg för att bygga en balansstation av byggmaterial som vi har på förskolan, vilket vi kan utveckla vidare nästa termin.

För att kunna fortsätta utveckla skolgårdarna behöver vi mer kunskap om hur vi kan framställa och bygga platser som baseras på barns intressen och behov. Vi skulle vilja bli bättre och tillägna oss mer kunskaper om hur vi kan förverkliga barns fantasier och erbjuda varierad miljö ute där lek, omsorg och lärande synliggörs i ute miljöerna. Vi kommer att fortsätta att skapa olika rum/stationer då vi har sett en stor skillnad på hur barnen leker med varandra och med materialet som finns ute på gårdarna. Samt har konflikterna minskat då barnen har större valmöjlighet av utbudet än tidigare. Förskolan kommer vilja fortsätta jobba med Gröna skolgårdar i form avvi har fler utegårdar på förskolan som vi vill förändra och anpassa efter barnen och dess intresse.

Tio bilder som visar odling, vattning och hopphage på Saltkråkans förskola

Uppdaterad:

Dela sidan:

Hjälpte informationen på denna sida dig?