På tisdagens slöjdlektion vecka (v 39) fick tretton barn i åk 3 (från Gula och Blå klasser) delta i planeringen och planteringen av barnens bambudunge. Vi använde oss av rockringar och paraplyer för att lättare kunna föreställa hur stora dessa fontänliknande, lite lägre arter av bergbambu kommer att bli om något år, så att vi inte planterade för tätt. Barnen var entusiastiska och engagerade - de grävde ned varsin planta av antingen Fargesia murielae ‘Simba’ eller ‘Bambi’, blandade i lövkompost, vattnade och täckte slutligen marken runt plantan med flis. Vi drog över lektionstiden (80 min) med ca tjugo minuter och barnen fick gå på rast och efterföljande lektion allt eftersom, men flertalet barn ville stanna längre för att hjälpa till, tills tiden var inne för lunch. Det är fortfarande “early days” för projektet. Vi på LMG ser fram emot att se Bambuskogen och Barnens bambudunge växa till sig under kommande år. Jag tror dock att vi är överens om att starten för projektet har varit lyckosam. Bambuskogen och Bambudungen har tagits väl emot av såväl barn som pedagoger, och det har varit roligt att så många föräldrar ville
vara medskapare till projektet.
Lärdomar om projektet
Initiativtagaren/projektansvarige började med att diskutera idén med sina närmaste kollegor under april-maj för att sedan förankra idén hos rektorn inför ansökan om bidrag. Initiativtagaren hade med sig en 5 meter lång bambustav till skolgården som “måttstock” inför arbetet att ta fram ett förslag. I samband med utevistelsen pratade hon med de barnen som samlades omkring henne. Pratstunden med barnen kunde utvecklats till att vara mer organiserad. Inför bidragsansökan mejlades ett första utkast av ritning över bambuskog och dess föreslagna placering till samtliga i personalen. De synpunkter från personalen som kom in användes för att förbättra förslaget. Projektansvarige kontaktade även
fastighetsbolaget Hemsös representant och presenterade idén via mejlkorrespondens. Representanter för utemiljögruppen kontaktades först i samband med att bidraget blev beviljat, mot slutet av vårterminen. Projektet var vilande under sommaren, men drogs igång av initiativtagaren i samband med skolstart. Då kontaktades en specialist på bambu i hopp om att kunna anlita denne för sortval och råd kring utformning/plantering, men hen har ej återkommit.
Kostnaderna för projektet har, förutom inköp av bambuplantor från en plantskola i Holland, varit kostnaden för frakt från Holland, och inköp av bambuplantor från en lokal plantskola. Vi har klarat av grävarbetet manuellt och inte behövt investera i rotspärr då vi frångick de sorter som sprider sig med rhizomer. Vi behövde inte heller inhandla jordförbättring då vi hade egen kompost på skolgården. Därför har vi kunnat investera 95% av vår budget till inköp av plantor. Vår ursprungliga budget var 28 000 kronor varav vi ansökte om 20 000 från Gröna skolgårdar, ett bidrag som blev beviljat. Därutöver, när vi sökte fastighetsförvaltarens godkännande för projektet, erbjöd sig Hemsö genom sin representant att bidra till projektet med ytterligare 14 000 kronor. Det möjliggjorde att vi kunde investera i större rotsystem (krukstorlekar) vilket i sin tur hjälper plantornas etablering. Totalt har vi alltså använt ca 42 000 kronor till projektet Bambuskogen under hösten 2023. Kommande vår behöver vi köpa in gödsel och eventuellt ersätta plantor som inte har klarat sig. Med tiden kommer vi att
kunna dela på rotklumpar och utöka bambuskogen med fler plantor om så önskas. Det kan alltid diskuteras om rätt val gjordes längs vägen. Resultatet hade säkert kunnat bli bättre med experthjälp och bättre förankring hos barn och personal i form av en arbetsgrupp.
Valet att handla plantor från en plantskola i Holland kanske ter sig oetiskt när man kan välja att stödja lokala aktörer. Borde vi ha använt extra tillskottet från Hemsö till arvodering av grävmaskinist och inköp av rotspärr? Jag tror och hoppas att vi trots allt att gjorde rätt prioriteringar. Barnens lekskog har fått komma i första rummet och jag är övertygad att föräldrarnas hedervärda insats sprider ringar i vattnet för gemenskapen på LMG.
Om projektets framtid
Det visar sig först de kommande åren hur väl projektet Bambuskogen landar i verksamheten och om det åstadkommer önskad effekt på skolgården och hos barnen. Det vore roligt om vi kunde, när bambun är etablerad, formklippa bambu med gemensamma krafter för skojs skull, inte för att vi måste.
I framtiden kan vi ta ställning till om Bambuskogen ska utökas med bissetbambu. För detta krävs både fastighetsägarens tillåtelse och grävmaskinist då en kontinuerlig rotspärr måste grävas ned på cirka 60 cm djup. Avslutningsvis är erfarenheten från vårt projekt att det skulle ha varit roligt att involvera barnen än mer. Gestaltning blir något konkret för eleverna när plantorna står i sina krukor. Tänk att som barn få leka fram gröna rum på riktigt, inte bara tillfälligt! Kanske hade en lämplig arbetsgång varit att med gemensamma krafter avse en plats på skolgården, välja ut några sorters bambu med önskad sluthöjd, och sedan, när plantorna anlänt, låta eleverna ta ansvar för sin skolgård och i en demokratisk anda gestalta gröna rum (med stöd från oss vuxna), diskutera placering, pröva sig fram genom att sätta ut bambuplantor i rockringar och sedan plantera? Nu har vi provat detta i liten skala men med gott resultat.
Stort tack så här långt riktas till Gröna Skolgårdar, Hemsö, personal, vårdnadshavare och
förstås - våra elever!
Vid pennan,
Eeva Ovaska
Slöjdlärare i trä och metall