Länk till startsidan

För mig som har färdtjänst

Du som är beviljad färdtjänst i Lunds kommun hittar här all information kring din färdtjänstresa — hur du beställer, vad det kostar och hur resan fungerar.

Beställ resa

Telefon: 046–272 52 60.

Via app: Via appen "Lunds färdtjänst" på din smartphone eller dator.
Instruktion till hur du använder appen Pdf, 853 kB.

Beställ din resa i så god tid som möjligt, upp till 14 dagar i förväg. Ju längre du ska resa desto tidigare behöver du beställa:

  • Inom Lunds kommun 60 minuter i förväg.
  • 0-48 km 60 minuter i förväg.
  • 48 km eller längre 120 minuter i förväg.

När du beställer resan ska du uppge följande information:

  • Ditt namn, personnummer eller kundnummer samt telefonnummer.
  • Datum och tid för resan samt den eventuella returresan.
  • Om du har en bestämd ankomsttid (du får då en hämttid).
  • Adressen som du reser ifrån och adressen du reser till.
  • Om föraren ska hämta dig någon annanstans än vid din ytterdörr/entré.
  • Vilka hjälpmedel du har och hur mycket bagage du har med dig.
  • Om ledsagare eller medresenär/-er ska följa med.
  • Om du ska ha assistanshund eller sällskapsdjur med på resan.

Restider

Tänk på att färdtjänstresor samordnas och att du reser tillsammans med andra resenärer. Önskad avresetid kan därför vara svår att uppfylla och kan ändras enligt följande:

  • Inom Lund +/- 20 minuter.
  • 0 – 48 km +/- 30 minuter.
  • 48 – 96 km +/- 60 minuter.
  • 96 km och längre +/- 90 minuter.

Räkna med att den kortaste restiden blir 30 minuter. Längre resor kan ta upp till 50% längre tid än en direktresa på grund av samåkningen.

Avboka din beställning

Om du får förhinder ska du avboka resan så snart du har möjlighet. Under resans gång finns det inte möjlighet att ändra resmålet eller göra uppehåll.

Ring 046–272 52 60.

Storhelger

Vid storhelger är det större efterfrågan på färdtjänstresor. Önskad avresetid kan därför komma att ändras mer än vad som i vanliga fall är tillåtet.

Priser och avgifter

Tabellen nedan visar vad det kostar att resa med Lunds kommuns färdtjänst.

  • Vuxen resenär och vuxen medresenär - hel avgift.
  • Barn och unga mellan 7 och 19 år betalar halv avgift.
  • Barn under 7 år och ledsagare - ingen avgift.

Avgiften för resan faktureras i efterskott. Tabellen nedan visar vad det kostar att resa med färdtjänst. Vill du veta mer om faktura från oss?
Faktura från Lunds kommun

Avgifter färdtjänst

Resa upp till

Avgift vuxen


Avgift barn/
ungdom

8 km

20 kr

10 kr

12 km

25 kr

13 kr

16 km

30 kr

15 kr

20 km

35 kr

18 kr

24 km

40 kr

20 kr

28 km

45 kr

23 kr

32 km

50 kr

25 kr

36 km

55 kr

28 kr

40 km

60 kr

30 kr

44 km

65 kr

33 kr

48 km

70 kr

35 kr

52 km

75 kr

38 kr

56 km

80 kr

40 kr

60 km

85 kr

43 kr

64 km

90 kr

45 kr

68 km

95 kr

48 kr

72 km

100 kr

50 kr

76 km

105 kr

53 kr

80 km

110 kr

55 kr

84 km

115 kr

58 kr

88 km

120 kr

60 kr

92 km

125 kr

63 kr

96 km

130 kr

65 kr

100 km

135 kr

68 kr

över 100 km

140 kr

70 kr

Hur kommer det sig att egenavgiften för samma resväg kan variera?

Systemet beräknar körsträckan för den snabbaste vägen. Det görs vid bokningstillfället så att du som resenär kan få besked om egenavgiften vid beställningen. Körsträckankan påverkas av enkelriktade gator, rondeller och liknande. Ibland blir skillnaden bara några meter men någonstans går gränsen. Detta gäller om prisskillnaden är 5 kr. Är avgiften den dubbla så är förklaringen troligen att en medresenär åkt med på resan som då betalar samma avgift. Vi har inte möjlighet att ange det på fakturan.

 

Vilken dag i månaden skickas fakturorna ut?

Första utskicket blev tyvärr försenat. Vi kommer att succesivt skjuta fram utskicket och vi räknar med att det i framtiden kommer att ske första veckan efter månadsskiftet.

Hur gör jag för att få e-faktura?

E-faktura beställer du via din internetbank. Logga in på internetbanken och leta du upp listan över de företag som är anslutna till elektronisk faktura. Sök på ”Lunds kommun” och fyll sedan i anmälningsformuläret.

 

Varför kan jag inte få autogiro?

Just nu kan vi inte erbjuda autogirobetalningar på grund av att det kräver utveckling från vår systemleverantör. Vi vet att detta är efterfrågar och vi tittar på hur vi kan lösa det i framtiden, men vi kan idag inte säga när det kan bli aktuellt.


Varför kan jag inte få allt på en faktura från kommunen?

Det är inte möjligt för oss att samla flera olika kostnader på samma faktura.

Färdtjänstresorna, både fast månadskostnad och enskilda resor kommer alltid på en egen faktura från kommunen.

Hur gör jag för att fakturan ska skickas till god man/anhörig?

Betalningsansvarig är alltid den som har rest förutom om det är ett minderårigt barn. Fakturan skickas till folkbokföringsadressen eller till "Särskild postadress" om sådan finns registrerad.

Hur fungerar det med "Fast månadsavgift"?

Om du reser till och från arbete, studier eller daglig verksamhet med färdtjänst, kan du ha rätt till fast månadsavgift. Du måste resa mellan specifika adresser som först ska beviljas. Fast månadsavgift gäller per kalendermånad och priset är samma som för månadsbiljett inom kollektivtrafiken. Har du gjort få resor under månaden faktureras du för det lägre beloppet, det vill säga summan av de enskilda resorna. Detta sker automatiskt, du behöver inte meddela oss.

 

Här hittar du mer information om faktura från Lunds kommun

Fasta resor

Om du åker regelbundna tider mellan samma adresser, kan du ha rätt till att beställa en så kallad fast resa. Ta kontakt med beställningscentralen.

Telefon 046-272 52 62

E-post fastaresor.lund.ftj@drtsolutions.eu

Fast månadsavgift

Om du reser till och från arbete, studier eller daglig verksamhet med färdtjänst, kan du ha rätt till fast månadsavgift. Du måste resa mellan specifika adresser. Fast månadsavgift gäller per kalendermånad och priset är samma som för månadsbiljett inom kollektivtrafiken. Har du gjort få resor under månaden faktureras du för de lägre beloppet, det vill säga summan av de enskilda resorna. Detta sker automatiskt, du behöver inte meddela oss.

Kontakta trafikföretagets kundtjänst för att göra en beställning och diskutera upplägget.

Telefon: 046-272 52 62

E-post: fastaresor.lund.ftj@drtsolutions.eu

Resan - så fungerar det

Du ska alltid ha med dig ditt reskort och en giltig ID-handling. Föraren hjälper dig in och ut från bilen och lastar dina förflyttningshjälpmedel. Du kan även få hjälp med säkerhetsbältet. Du behöver vara beredd att åka 5 minuter före avtalad tid. Om
bilen är mer än 10 minuter försenad ring till beställningscentralen.
Telefon: 046-272 52 60

Du som reser sittande i din rullstol ska se till att rullstolen är utrustad så att den kan fästas säkert. Kan du flytta över till ett bilsäte så ska du göra det av säkerhetsskäl.

Om du inte har begärt något annat kommer föraren att hämta dig vid porten eller vid entré. Finns det en vägbom i bostadsområdet kan föraren i många fall öppna bommen med en standardnyckel. I bostadsområden där vägbommen är låst med annat lås blir du hämtad och avsläppt vid bommen. Bilen har då kommit så nära porten som det är möjligt.

Medresenär

Du får ta med dig en medresenär som stiger på och av vid samma adress som du. Medresenären betalar samma avgift som du enligt gällande taxa. Är medresenärer dina barn får du ta med fler än ett barn så länge det finns plats i bilen.

Ledsagare

Ledsagare är en person som hjälper dig under resan och som åker från och till samma adress som du. Du har rätt att ta med dig ledsagare inom färdtjänsten om det är beslutat i ditt färdtjänsttillstånd.
Om du har rätt till ledsagare enligt annan lagstiftning innebär det inte att du automatiskt har rätt till ledsagare inom färdtjänsten.

Allergier och sällskapsdjur

Ni är fler som reser i samma bil. Medpassagerare kan vara allergiska mot pälsdjur eller starka dofter. Visa hänsyn, ha inte med eller på dig något som kan framkalla en allergisk reaktion hos medresenärer.

Meddela när du beställer din resa om du ska ha sällskapsdjur med på resan. Sällskapsdjur kan tas med om de ryms i en transportväska och kommer att transporteras i bilens kombiutrymme. Assistanshundar får åka med och undantag från samåkning gäller. Assistanshunden ska spännas fast i bilens kombiutrymme.

Sällskapsdjur och assistanshundar

Ska du ha sällskapsdjur med på resan, meddela det när du beställer din resa. Sällskapsdjur kan tas med om de ryms i en transportväska och kan placeras i ägarens knä. Assistanshundar får åka med och undantag från samåkning gäller. Assistanshunden ska spännas fast i bilens kombiutrymme.

Resa i kommuner utanför Skåne

När du reser i en kommun utanför Skåne får du beställa en vanlig taxi och spara kvittot. Du får ersättning för delar av din kostnad. Kontakta oss så hjälper vi dig vidare.

Ansök om ersättning för resa utanför Skåne

Om den resa med färdtjänst som du har beställt blir mer än 30 minuter försenad kan du beställa en vanlig taxi. Du får ersättning för taxiresan i efterhand om det finns en registrerad beställning hos trafikföretaget och om din taxiresa påbörjas tidigast 30 minuter efter den avtalade hämttiden. Ersättningen är max 600 kronor med avdrag för egenavgiften. Din ansökan ska ha kommit in till oss senast 30 dagar efter resdagen.

Ansök om ersättning för färdtjänstresa med taxi

Tillståndet att resa med färdtjänst ger dig och en ledsagar rätt att resa kostnadsfritt med Skånetrafikens bussar och tåg. Det är samma reskort som gäller.

Sjukresor är resor till och från vården som finansieras av Region Skåne. Du får inte använda färdtjänsten för sjukresor; ditt färdtjänsttillstånd ger dig däremot rätt till sjukresor med Skånetrafiken.

Här kan du läsa mer om sjukresor


Om du vill framföra en synpunkt på din resa eller reklamera vänder du dig direkt till trafikföretagets kundtjänst, vardagar klockan 08.00-16.00
Telefon: 046-272 52 66

E-post: kundtjanst.lund.ftj@drtsolutions.eu

Om du förlorar ditt reskort eller om det inte fungerar:

Om du tappar bort ditt reskort eller om det inte fungerar tar du kontakt med Skånetrafiken.
Telefon: 0771–77 44 33

E-post: kundtjanstserviceresor@skanetrafiken.se

När färdtjänsttillståndet går ut

Ditt tillstånd för färdtjänst är tidsbegränsat. Om du fortfarande är i behov av färdtjänst behöver du ansöka på nytt, i god tid innan ditt nuvarande tillstånd löper ut. Du ansöker på nytt, på samma sätt som när du ansökte första gången.

Ansök om färdtjänst

Håll dig uppdaterad

Vill du hålla dig uppdaterad kring färdtjänsten i Lunds kommun? Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!


Uppdaterad:

Hjälpte informationen på denna sida dig?