Du som är beviljad färdtjänst i Lunds kommun hittar här all information kring din färdtjänstresa – hur du beställer, vad det kostar och hur resan fungerar.
Telefon: 046–272 52 60.
Via app: Via appen "Lunds färdtjänst" på din smartphone eller dator.
Instruktion till hur du använder appen Pdf, 853 kB.
Beställ din resa i så god tid som möjligt, upp till 14 dagar i förväg. Ju längre du ska resa desto tidigare behöver du beställa:
När du beställer resan ska du uppge följande information:
Tänk på att färdtjänstresor samordnas och att du reser tillsammans med andra resenärer. Önskad avresetid kan därför vara svår att uppfylla och kan ändras enligt följande:
Räkna med att den kortaste restiden blir 30 minuter. Längre resor kan ta upp till 50 procent längre tid än en direktresa på grund av samåkningen.
Om du får förhinder ska du avboka resan så snart du har möjlighet. Under resans gång finns det inte möjlighet att ändra resmålet eller göra uppehåll.
Ring 046–272 52 60.
Vid storhelger är det större efterfrågan på färdtjänstresor. Önskad avresetid kan därför komma att ändras mer än vad som i vanliga fall är tillåtet.
Tabellen nedan visar vad det kostar att resa med Lunds kommuns färdtjänst.
Avgiften för resan faktureras i efterskott. Tabellen nedan visar vad det kostar att resa med färdtjänst. Vill du veta mer om faktura från oss?
Faktura från Lunds kommun
Resa upp till | Avgift vuxen | Avgift barn/ |
---|---|---|
8 km | 20 kr | 10 kr |
12 km | 25 kr | 13 kr |
16 km | 30 kr | 15 kr |
20 km | 35 kr | 18 kr |
24 km | 40 kr | 20 kr |
28 km | 45 kr | 23 kr |
32 km | 50 kr | 25 kr |
36 km | 55 kr | 28 kr |
40 km | 60 kr | 30 kr |
44 km | 65 kr | 33 kr |
48 km | 70 kr | 35 kr |
52 km | 75 kr | 38 kr |
56 km | 80 kr | 40 kr |
60 km | 85 kr | 43 kr |
64 km | 90 kr | 45 kr |
68 km | 95 kr | 48 kr |
72 km | 100 kr | 50 kr |
76 km | 105 kr | 53 kr |
80 km | 110 kr | 55 kr |
84 km | 115 kr | 58 kr |
88 km | 120 kr | 60 kr |
92 km | 125 kr | 63 kr |
96 km | 130 kr | 65 kr |
100 km | 135 kr | 68 kr |
över 100 km | 140 kr | 70 kr |
Systemet beräknar körsträckan för den snabbaste vägen. Det görs vid bokningstillfället så att du som resenär kan få besked om egenavgiften vid beställningen. Körsträckan kan påverkas av enkelriktade gator, rondeller och liknande. Ibland blir skillnaden bara några meter men någonstans går gränsen. Detta gäller om prisskillnaden är 5 kr. Är avgiften den dubbla så är förklaringen troligen att en medresenär åkt med på resan som då betalar samma avgift. Vi har inte möjlighet att ange det på fakturan.
Fakturorna skickas ut i början på månaden. Senast i mitten av månaden bör du ha fakturan hos dig.
E-faktura beställer du via din internetbank. Logga in på internetbanken och leta du upp listan över de företag som är anslutna till elektronisk faktura. Sök på ”Lunds kommun” och fyll sedan i anmälningsformuläret.
Du kan även ge ditt medgivande till att Lunds kommun får dra pengar från ditt konto. Här finns mer information om autogiro och ansökan.
Faktura från Lunds kommun
Här kan du också läsa hur du bäst kombinerar e-faktura och autogiro och hur du gör om du fortsatt vill ha papperskopia av fakturan.
Det är inte möjligt för oss att samla flera olika kostnader på samma faktura.
Färdtjänstresorna, både fast månadskostnad och enskilda resor kommer alltid på en egen faktura från kommunen.
Betalningsansvarig är alltid den som har rest förutom om det är ett minderårigt barn. Fakturan skickas till folkbokföringsadressen eller till "Särskild postadress" om sådan finns registrerad.
Om du reser till och från arbete, studier eller daglig verksamhet med färdtjänst, kan du ha rätt till fast månadsavgift. Du måste resa mellan specifika adresser som först ska beviljas. Fast månadsavgift gäller per kalendermånad och priset är samma som för månadsbiljett inom kollektivtrafiken. Har du gjort få resor under månaden faktureras du för det lägre beloppet, det vill säga summan av de enskilda resorna. Detta sker automatiskt, du behöver inte meddela oss.
Om du åker regelbundna tider mellan samma adresser, kan du ha rätt till att beställa en så kallad fast resa. Ta kontakt med beställningscentralen.
Telefon 046-272 52 62
E-post fastaresor.lund.ftj@drtsolutions.eu
Om du resor till och från arbete, utbildning över grundskolenivå och resor till och från daglig verksamhet kan du ha rätt till fast månadsavgift. Du måste resa mellan specifika adresser. Fast månadsavgift gäller per kalendermånad och priset är samma som för månadsbiljett inom kollektivtrafiken. Har du gjort få resor under månaden faktureras du för de lägre beloppet, det vill säga summan av de enskilda resorna. Detta sker automatiskt, du behöver inte meddela oss.
Kontakta färdtjänstenheten för att göra en ansökan. Du når oss via medborgarcenter.
Telefon medborgarcenter: 046-359 50 00
E-post: lunds.kommun@lund.se
Du ska alltid ha med dig ditt reskort och en giltig ID-handling. Föraren hjälper dig in och ut från bilen och lastar dina förflyttningshjälpmedel. Du kan även få hjälp med säkerhetsbältet. Du behöver vara beredd att åka fem minuter före avtalad tid. Om bilen är mer än tio minuter försenad ring till beställningscentralen.
Telefon: 046-272 52 60
Du som reser sittande i din rullstol ska se till att rullstolen är utrustad så att den kan fästas säkert. Kan du flytta över till ett bilsäte så ska du göra det av säkerhetsskäl.
Om du inte har begärt något annat kommer föraren att hämta dig vid porten eller vid entré. Finns det en vägbom i bostadsområdet kan föraren i många fall öppna bommen med en standardnyckel. I bostadsområden där vägbommen är låst med annat lås blir du hämtad och avsläppt vid bommen. Bilen har då kommit så nära porten som det är möjligt.
Färdtjänstområdet omfattar hela Skåne, vilket betyder att du behöver både börja och avsluta din resa inom Skåne.
Du får ta med dig en medresenär som stiger på och av vid samma adress som du. Medresenären betalar samma avgift som du enligt gällande taxa. Är medresenärer dina barn får du ta med fler än ett barn så länge det finns plats i bilen.
Ledsagare är en person som hjälper dig under resan och som åker från och till samma adress som du. Du har rätt att ta med dig ledsagare inom färdtjänsten om det är beslutat i ditt färdtjänsttillstånd.
Om du har rätt till ledsagare enligt annan lagstiftning innebär det inte att du automatiskt har rätt till ledsagare inom färdtjänsten.
Ni är fler som reser i samma bil. Medpassagerare kan vara allergiska mot pälsdjur eller starka dofter. Visa hänsyn, ha inte med eller på dig något som kan framkalla en allergisk reaktion hos medresenärer.
Meddela när du beställer din resa om du ska ha sällskapsdjur med på resan. Sällskapsdjur kan tas med om de ryms i en transportbur och kommer att transporteras i bilens kombiutrymme. Assistanshundar får åka med och undantag från samåkning gäller. Assistanshunden ska spännas fast i bilens kombiutrymme.
Ska du ha sällskapsdjur med på resan, meddela det när du beställer din resa. Det är alltid resenären som hundförare eller ägare som ska hantera djuret från resans början till resans slut. Sällskapsdjur kan tas med om de ryms i en transportbur. Assistanshundar får åka med och undantag från samåkning gäller. Assistanshunden ska spännas fast i bilens kombiutrymme.
När du reser i en kommun utanför Skåne får du beställa en vanlig taxi och spara kvittot. Du får ersättning för delar av din kostnad. Kontakta oss så hjälper vi dig vidare.
Om den resa med färdtjänst som du har beställt blir mer än 30 minuter försenad kan du beställa en vanlig taxi. Du får ersättning för taxiresan i efterhand om det finns en registrerad beställning hos trafikföretaget och om din taxiresa påbörjas tidigast 30 minuter efter den avtalade hämttiden. Ersättningen är max 600 kronor med avdrag för egenavgiften. Din ansökan ska ha kommit in till oss senast 30 dagar efter resdagen.
Ansök om ersättning för färdtjänstresa med taxi Pdf, 172 kB.
Tillståndet att resa med färdtjänst ger dig och en ledsagar rätt att resa kostnadsfritt med Skånetrafikens bussar och tåg. Det är samma reskort som gäller.
Sjukresor är resor till och från vården som finansieras av Region Skåne. Du får inte använda färdtjänsten för sjukresor; ditt färdtjänsttillstånd ger dig däremot rätt till sjukresor med Skånetrafiken.
Här kan du läsa mer om sjukresor
Om du vill framföra en synpunkt på din resa eller reklamera vänder du dig direkt till trafikföretagets kundtjänst, vardagar klockan 08.00-16.00
Telefon: 046-272 52 66
Om du tappar bort ditt reskort eller om det inte fungerar tar du kontakt med Skånetrafiken.
Telefon: 0771–77 44 33
Vi genomför undersökningar för att veta vad du tycker om färdtjänsten och hur tjänsten fungerar. Du kan komma att bli uppringd från vår användarbarometer (Anbaro) efter genomförd resa. De ringer upp dig från telefonnummer 0611-34 42 00.
Ditt tillstånd för färdtjänst är tidsbegränsat. Om du fortfarande är i behov av färdtjänst behöver du ansöka på nytt, i god tid innan ditt nuvarande tillstånd löper ut. Du ansöker på nytt, på samma sätt som när du ansökte första gången.
Vill du hålla dig uppdaterad kring färdtjänsten i Lunds kommun? Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!
Bukarrådet avseende resor för personer med funktionsnedsättning, är ett forum för dialog mellan tekniska förvaltningen i Lunds kommun och intresseorganisationer, i frågor som avser färdtjänst och övrig kollektivtrafik.
Representanterna för HSO företräder samtliga medlemsföreningar inom HSO.
I rådet ingår företrädare för organisationerna;
HSO Mai Almén
E-post: almen@hinderfridesign.se
HSO Mats-Peter Nilsson
E-post: mats-peter.nilsson@telia.com
SRF Ann-Christin Fast
E-post: fast.annchristin@gmail.com
SPF Inga-Lena Herrman
E-post: herrmann.ingalena@gmail.com
PRO Gunilla Larsson
E-post: gunillalarsson37@gmail.com
Uppdaterad:
Hjälpte informationen på denna sida dig?