Om du behöver stöd för att kunna bo hemma på grund av ålder eller funktionsnedsättning kan du ansöka om det. Stödet du får beror på dina behov och kan till exempel vara stöd med sociala aktiviteter, din personliga hygien, varuinköp eller städning. Längre ned kan du Jämföra våra utförare av hemtjänst.
Du ansöker om hemtjänst genom att fylla i e-tjänsten Ansökan om hemtjänst. Efter att du har skickat in den kommer du bli kontaktad av en handläggare som tillsammans med dig bokar en tid för hembesök.
Vårt mål är att inom fem arbetsdagar ska du ha fått ett beslut på din ansökan. Har du några frågor om hur du ansöker kan du kontakta din handläggare.
Avgifter för hemvård, hemtjänst och äldreboende
Om du inte kan eller vill välja blir du tilldelad den utförare som står på tur i en så kallad turordningslista. Din handläggare informerar dig om vilken som blir din utförare.
Om ditt hjälpbehov gäller din personliga omvårdnad, ska din hemtjänst vanligtvis komma igång inom 24 timmar från det att du fått ditt beslut. Om du ska få hjälp med serviceinsatser (till exempel städning och tvätt) brukar det komma igång inom högst 14 dagar.
Här kan du göra en beräkning för att uppskatta vilken avgift du får för den hemvård som du behöver. Du betalar samma avgift oavsett om du väljer kommunen som utförare eller en privat utförare. Det underlättar för dig att ha dina senaste pensionsbesked och aktuell bostadskostnad (hyra, lån) till hands när du ska göra beräkningen. Du ska också ange eventuella ränteinkomster, utdelning på fonder och aktier samt bostadstillägg. Ange belopp efter skatt.
Du som är beviljad hemtjänst har rätt att välja vem som ska utföra den. Du kan välja på kommunen eller en privata utförare som har blivit godkända av kommunen. Har du insatser på natten, klockan 22.30–7.00, är det alltid kommunen som utför dem, även om du har en privat utförare under dagen.
Äldreguiden är en webbplats där du kan jämföra hemtjänst och äldreboenden inom Sverige. Äldreguiden är en del av ett regeringsuppdrag och bygger på enkätsvar från kommuner och landsting och innehåller uppgifter som kommunen rapporterat in om kvaliteten i verksamheten. Här kan du göra jämförelser inom kommunen.
Om det behövs en tillfällig förändring eller utökning av dina beslutade insatser kan detta ske vid enstaka tillfällen. Skulle förändringen eller utökningen vara ett återkommande önskemål från dig informeras din biståndshandläggare om det förändrade behovet och det görs en ny prövning av ditt aktuella beslut.
Inom den kommunala hemvården i Lund arbetar vi aktivt med planering för att förbättra personalkontinuiteten (få vård och omsorg av så få personer som möjligt) och för att du ska få träffa din fasta omsorgskontakt så ofta det är möjligt. Den fasta omsorgskontakten har ett övergripande ansvar för att dina behov tillgodoses. Förutom den nationella kontinuitetsuppföljningen i oktober gör vi ytterligare 6 egna uppföljningar varannan månad.
Vårt mål är att du som har stöd av hemvården och har minst 2 dagliga besök inte ska träffa mer än 12 olika personal under dag- och kvällstid under en 14 dagars period samt att 25% av besöken görs av din fasta omsorgskontakt.
Det finns möjlighet till andra typer av hjälp både för dig som har beviljad hemtjänst och för dig som inte har det.
Fixartjänst är en tjänst som finns till för att förhindra fallolyckor i hemmet. Alla som är över 69 år och bor i Lunds kommun kan boka tjänster genom Fixartjänst.
Du kan få hjälp med byte av glödlampor, upphängning eller nedtagning av gardiner, montering av brandvarnare, upphängning av tavlor med mera.
Frivilligkraft är en förmedling av volontärer för dig som behöver stöd med att till exempel handla mat, delta i aktiviteter eller stöttning på grund av social isolering.
Att få hjälp av volontärer ersätter inte det stöd som du kan få av hemtjänsten. Har du behov av hjälp och stöd för att klara din vardag behöver du ansöka om hemtjänst.
Bor du hemma kan du till exempel få hjälp med att lägga beställningar till affärer eller restauranger, ledsagning för att ta dig till en av våra lunchrestauranger för pensionärer och har du stora behov kan du ha rätt till matlagning i hemmet.
Vilket stöd du kan få beror på dina behov och anpassas individuellt.
Vårdar eller stöttar du någon i din närhet som är långvarigt sjuk, äldre eller har funktionsnedsättning? Då finns det flera typer av stöd du kan få.
Här kan du ta del av vårt program och vad mer vi kan erbjuda dig.
Vilken handläggare du behöver komma i kontakt med beror på vem du är och vilka behov som just du har. Ta kontakt med oss på medborgarcenter så guidar vi dig till rätt handläggare. Handläggarna har olika telefontider, om du ringer utanför telefontid erbjuds du att bli uppringd.
Medborgarcenter 046-359 50 00
E-post lunds.kommun@lund.se
Uppdaterad:
Hjälpte informationen på denna sida dig?