Länk till startsidan

Trygghetsteknik

Vi erbjuder flera olika tjänster för att du som behöver stöd i din vardag ska kunna bo och känna dig trygg hemma . Exempel på trygghetsteknik är trygghetslarm, trygghetskamera och digitalt lås.

För att du ska kunna bo och känna dig trygg hemma, erbjuder vi flera tjänster.

  • Trygghetslarm så du kan larma om något har hänt eller om du mår dåligt.
  • Trygghetskamera om du vill ha tillsyn utan att bli störd.
  • Digitalt lås ger dig ännu större trygghet vid besök av hemvårdspersonalen. Det är endast behörig personal som kan använda låset och varje besök registreras.

Mobilt trygghetslarm

Med mobilt trygghetslarm kan du känna dig trygg oavsett om du är hemma eller iväg. Ett mobilt trygghetslarm kan användas var som helst där det finns mobil täckning, men det är bara när du larmar inom Lunds kommun som vi har möjlighet att skicka hemtjänstpersonal till dig.

GPS-funktion

Larmets GPS-funktion gör det möjligt att lokalisera var du befinner dig. Bra ifall du någon gång skulle tappa bort dig eller om du skulle behöva hjälp men har svårt att säga var du är. Däremot har inte andra än du själv rätt att veta var du befinner dig när du använder mobilt trygghetslarm.

Mobila trygghetslarm behöver laddas regelbundet

Ett mobilt trygghetslarm är batteridrivet och behöver laddas regelbundet. Vi rekommenderar att du laddar ditt larm varje dag samtidigt som du gör annan daglig aktivitet, exempelvis när du äter frukost eller lunch.

Film om fördelarna med mobilt trygghetslarm

Stationärt trygghetslarm

Ett stationärt trygghetslarm väljer du när du inte har behov av att kunna larma utanför din bostad eller om du vill ha ett trygghetslarm som inte behöver laddas regelbundet. Trygghetslarmet har en bärbar larmknapp och en larmenhet med högtalare och mikrofon, som placeras på en plats i bostaden och ansluts till närmaste eluttag.

Om du behöver kalla på hjälp kan du trycka direkt på larmenheten eller den bärbara larmknappen du har på dig runt handleden eller runt halsen. Den bärbara larmknappen kan du använda var som helst i bostaden och den går även att använda i duschen.

Nycklar så vi kan hjälpa dig

Oavsett vilken typ av larm vi installerar, behöver du lämna nycklar till vård- och omsorgsjouren som behövs för att komma in i din bostad. Detta för att personal alltid ska kunna hjälpa dig ifall du larmar från hemmet. Det gäller även om du har digitalt lås monterat på din ytterdörr.

Förenklad ansökan om trygghetslarm

Efter att du har skickat in din förenklade ansökan kommer du bli kontaktad av en biståndshandläggare. Vårt mål är att inom fem arbetsdagar ska du ha fått ett beslut på din ansökan. Om du blir beviljad trygghetslarm kontaktar vård- och omsorgsjouren dig för att tillsammans komma fram till vilken typ av trygghetslarm som passar dina behov bäst.

Ibland behövs bara en kort tillsyn för att se att allt står bra till. Med trygghetskameran sker tillsynen på distans, så att hemtjänstpersonalen inte behöver komma in i ditt hem när du sover. Det ger dig förutsättningar för en lugn, ostörd och trygg natt. Tillsammans med dig kommer vi överens om lämpliga tider för tillsyn.

Ansökan

Du ansöker om kameratillsyn genom att kontakta din biståndshandläggare. Om du blir beviljad kommer vård- och omsorgsjouren att kontakta dig för att bestämma tid för installation.

Kostnad

Har du redan trygghetslarm eller är beviljad hemtjänst betalar du inget extra för tillsyn via trygghetskamera. Har du inget av detta betalar en avgift motsvarande den för trygghetslarm.

Avgifter för hemtjänst, hemsjukvård och äldreboende

Hur utförs kameratillsynen?

När det är dags för kameratillsyn, är det endast personal från vård- och omsorgsjouren som har behörighet att utföra detta. Trygghetskameran aktiveras i cirka 30 sekunder, därefter släcks bilden ner. Om du inte syns i bild kommer kameratillsynen att upprepas efter en stund. Syns du fortfarande inte i bild, kommer hemtjänstpersonal att skickas hem till dig för ett fysiskt besök. All användning av trygghetskameran registreras, inga bilder lagras.

Vid tekniska fel som gör att kameratillsyn inte kan utföras, kommer tillsynen att ersättas av hembesök från hemtjänsten.

Om du önskar tillfälligt uppehåll

Om du tillfälligt inte har behov av kameratillsyn, exempelvis om du får besök eller själv inte kommer att vara hemma, meddelar du detta till vård- och omsorgsjouren via ditt trygghetslarm.

Du kan också kontakta vård- och omsorgsjourens samordnare:

Vardagar klockan 08.15–15.00

Telefon: 046-359 55 85

Om du inte längre har behov av kameratillsyn

Önskar du att avsluta insatsen, ska du kontakta din biståndshandläggare.

Om du har trygghetslarm eller blivit beviljad hemtjänst så kan du få ett digitalt lås monterat på din ytterdörr. Hemtjänstpersonalen kan då låsa upp din ytterdörr utan nyckel med hjälp av sina mobiltelefoner. Endast behörig hemtjänstpersonal kan använda låset för att komma in i din bostad. Det är tryggt att veta, särskilt om du får besök av personal du inte känner igen sedan tidigare.

Ansökan

Du ansöker om montering av digitalt lås genom att kontakta vård- och omsorgsjourens samordnare.

Vardagar klockan 08.15–15.00

Telefon: 046-359 55 85

Kostnad

Det kostar ingenting extra att få ett digitalt lås monterat men förutsättningen är att du redan har trygghetslarm eller blivit beviljad hemtjänst.

Montering av digitalt lås

Vård- och omsorgsjouren monterar låset på insidan av ytterdörren, vanligtvis på samma plats som ett befintligt vred. Det syns inte från utsidan att du har ett digitalt lås monterat.

När du själv ska låsa upp eller låsa från insidan använder du vredet som sitter på det digitala låset. Från utsidan använder du nyckel som tidigare.

Hur gör hemtjänsten när de ska låsa upp eller låsa?

Hemtjänstpersonalen kan låsa upp och låsa dörren med sina mobiltelefoner genom att aktivera en liten motor som styr låsregeln. Registrering av besök sker när det digitala låset aktiveras med hjälp av hemtjänstpersonalens mobiltelefoner. Om man använder vredet som sitter på det digitala låset eller nyckel från utsidan för att låsa upp eller låsa, sker ingen registrering.

Kontakta en handläggare

Har du fler frågor eller vill ha hjälp med din ansökan är du varmt välkommen att ta kontakt med medborgarcenter. Berätta vad du behöver hjälp med när du kontaktar oss, du får svar direkt eller blir lotsad vidare till en handläggare.

Telefon: 046-359 50 00

Uppdaterad:

Dela sidan:

Hjälpte informationen på denna sida dig?