Anhörig till en person med beroendeproblematik?

Vår socialtjänst ordnar anhöriggrupper för dig som är anhörig till en person som har ett skadligt bruk eller beroendeproblematik och i behov av stöd, enligt metoden CRAFT (Community Reinforcement Approach and Family Training). I gruppen får du möjlighet att dela dina erfarenheter och tankar med andra som befinner sig i liknande situation.

Varför ska jag delta i en grupp för anhöriga?

Forskning visar att anhöriga som deltagit i CRAFT har mindre ångest och depression. De har även fått strategier för att förbättra kommunikationen och stödja den närstående med alkohol- och drogproblematik till att söka hjälp.
Gruppen vänder sig till dig som är bosatt i Lunds kommun och du deltar kostnadsfritt. Om den anhörige är under 25 år kan du delta i grupper hos Maria Skåne mellersta, som vänder sig till dig som är bosatt i Burlöv, Eslöv, Hörby, Höör, Kävlinge, Lund och Lomma.

Anmälan krävs för att du ska kunna delta i gruppen. CRAFT rekommenderas i Socialstyrelsens Nationella Riktlinjer (2019) som insats för anhöriga.

Grupper för dig med en anhörig över 25 år

Aktuella kursdatum

Vi har löpande kursstarter, välkommen att anmäla dig via e-tjänsten så återkommer vi när datum är satta. Kursen pågår under tio veckor.

Uppstartsmötet hålls på kommunhuset Kristallen, Brotorget 1, Lund.

Anmälan och information

Välkommen att kontakta Hanna Eckerbom Holmberg om du har frågor.
E-post hanna.eckerbomholmberg@lund.se
Telefon 046-359 26 84

Grupper för dig med en anhörig under 25 år

Aktuella kursdatum

Vi har löpande kursstarter, välkommen att anmäla dig så återkommer vi när datum är satta. Kursen pågår under åtta veckor.

Maria Skåne mellersta, Tunavägen 39 L (Sparta) i Lund

Anmälan och information

Om du har frågor, välkommen att kontakta Maria Skåne mellersta på telefon 046-17 40 99.

Kontakta mottagningsenheten

Du som inte redan har en kontakt på arbetsmarknads- och socialförvaltningen, eller är osäker på vart du ska vända dig, kan börja med att kontakta mottagningsenheten.

Telefon: 046-359 70 10, vardagar 11–12 och 13–15

Telefax: 046-359 52 22
E-post: mottagningsenheten@lund.se

Besöksadress: Kristallen, Brotorget 1, Lund
Postadress: Box 1255, 221 05 Lund

Öppettider: Mån–tors 8–17, fre 8–16. Klämdagar och dag för röd dag: 8–15.