Du som har en funktionsnedsättning som gör det svårt att delta i sociala sammanhang kan ansöka om ledsagarservice för att få stöd med det. Är du närstående till någon med en funktionsnedsättning kan du ansöka om avlösarservice för att kunna få avlastning.
En avlösare tar tillfälligt över omvårdnaden från dig för att du ska ha tid att koppla av eller göra annat utanför hemmet. Avlösaren stöttar med personlig hygien hos den du vårdar och kan laga enklare måltider. Det finns hjälp att få dygnet runt, alla dagar i veckan.
Du kan få ledsagning för att delta i olika kultur- och fritidsaktiviteter eller för att ta dig till och träffa dina vänner. Syftet med ledsagningen är att minska det utanförskap som vissa funktionsnedsättningar kan leda till.
Du ansöker genom att fylla i e-tjänsten nedan. Efter att du har skickat in den kommer du bli kontaktad av en handläggare.
Det finns både kommunala och privata utförare av avlösarservice. Du kan välja mellan de här utförarna:
Vill du ha ett företag som kan ge bästa möjliga service och erbjuda lösningar som är anpassade efter dina behov och önskemål. Du är välkommen till Ekens Assistans AB.
Närhet, medbestämmande och integritet är nyckelord i vår verksamhet, där dina behov och önskemål står i centrum. Vårt mål är att du som kund ska vara nöjd med vårt arbete och känner trygghet med personalen som arbetar hos dig. Vårt arbete skall bygga på trygghet och förtroende mellan dig och verksamhetens personal. Vi har kollektivavtal med Almega Vårdföretagarna.
Ekens Assistans kan erbjuda dig ledsagarservice och avlösarservice enligt LSS alla årets dagar. Vi utför även insatsen personlig assistans. Vi är verksamma i hela Lunds kommun och har inget tak eller begränsning. Vi utför för närvarande inga tilläggstjänster.
Du är med och påverkar vilken personal som ska arbeta hos dig för att öka din trygghet, integritet och säkerhet. Vi arbetar för att det ska vara samma personer som kommer till dig. Vi tar alltid referenser och utdrag ur belastningsregistret för arbetet med barn. Vi ställer krav på vår personal avseende pålitlighet, bemötande samt kompetens för arbetsuppgifterna. Vi arbetar löpande med personalen i frågor gällande etik, bemötande och kvalitén i arbetet. Vår personal har alltid företagets id-kort och skall vid förfrågan kunna legitimera sig. Vi är cirka 145 personer anställda.
Närhet till verksamheten och ett nära samarbete med kunden är en del av kvalitén. Vi har återkommande möten och enkäter för att öka ditt självbestämmande och säkerställa att vi motsvarar dina förväntningar. Dina synpunkter är viktiga för att vi ska kunna förbättra och utveckla verksamheten. Dessa kan du enkelt lämna genom vår blankett, brev, telefon, mejl eller möte och vi återkopplar snarast genom personlig kontakt till dig. Vi dokumenterar alla synpunkter eller klagomål och följer upp de åtgärder vi beslutat.
Ekens Assistans AB
Vikengatan 5
244 65 Furulund
E-post: info@ekensassistans.se
Sara Larm, verksamhetsansvarig
Telefon: 046-73 00 90
Ekensassistans webbplats
Stöd och aktivering för personer med funktionsnedsättning är en del av vård- och omsorgsförvaltningen i Lunds kommun. Vi har lång erfarenhet av att utföra service och vi har många nöjda kunder. Vårt mål är att möta dina behov på bästa sätt.
Vi erbjuder ledsagarservice och avlösarservice. Vi arbetar över hela Lunds kommun och har inga begränsningar vad gäller vår kapacitet.
Vårt mål för ledsagarservice är att du har en person som du känner dig trygg tillsammans med och som följer med dig på besök till vänner, på fritidsaktiviteter och mycket mer.
Vårt mål för avlösarservice är att du har en person som du och din familj känner er trygga med och som avlöser din anhörig efter era behov. Det kan finnas avlösarservice både natt och dag om det behövs.
Vi anlitar ansvarsfulla, engagerade medarbetare med goda referenser från arbete med människor. Vi begär utdrag ur belastningsregistret om uppdraget kräver det. Personlig lämplighet är avgörande. Många av våra medarbetare studerar vid högskola eller universitet. För god kvalitet i vårt serviceuppdrag erbjuder vi återkommande utbildningstillfällen för medarbetarna. Verksamheten har även en egen pedagog som erbjuder medarbetarna enskild handledning.
Som kommunal utförare har vi ingen rättighet att erbjuda tilläggstjänster. Vi rekommenderar dig att ansöka om Kamratkort som innebär att du får ta med dig en stödperson gratis till olika verksamheter i Lund.
Lunds kommun
Stöd och aktivering
Margaretavägen 2A, 222 40 Lund
Enhetschef
Mattias Blixt
E-post: mattias.blixt@lund.se
Telefon: 046-359 62 77
Handläggare, utredare
Anna Andersson
E-post: anna.andersson@lund.se
Telefon: 046-359 65 13
Christofer Ovesson
E-post: christofer.ovesson@lund.se
Telefon: 046-359 54 53
Philip Åkervall
E-post: philip.akervall@lund.se
Telefon: 046-359 69 32
Har du fler frågor eller vill ha hjälp med din ansökan är du varmt välkommen att ta kontakt med medborgarcenter. Berätta vad du behöver hjälp med när du kontaktar oss, du får svar direkt eller blir lotsad vidare till en handläggare.
Telefon medborgarcenter: 046-359 50 00
Det finns både kostnadsfria och avgiftsbelagda insatser. Här kan du läsa mer om vilket stöd du kan få, vilka som är kostnadsfria och vilka du får betala för.
Kostnadsfria och avgiftsbelagda insatser
Har du ett företag som vill ansöka om att utföra insatserna avlösare och ledsagare på uppdrag av Lunds kommun hittar du mer information, villkor och blanketter på våra företagssidor.
Information till utförare av insatserna avlösare och ledsagare
Uppdaterad:
Hjälpte informationen på denna sida dig?