Daglig verksamhet för dig med funktionsnedsättning

Du som har en funktionsnedsättning som gör det svårt att få ett vanligt arbete kan få meningsfull sysselsättning genom daglig verksamhet. Den anpassas efter dina behov och önskemål.

Vem har rätt till daglig verksamhet?

För att du ska ha rätt till stöd enligt LSS ska du ha en funktionsnedsättning som ingår i någon av nedanstående två kategorier, även kallade personkretsar som finns i lagen.

• Personer med intellektuell funktionsnedsättning, autism eller autismliknande tillstånd.
  • Personer med betydande och bestående begåvningsmässig funktionsnedsättning eller hjärnskada i vuxen ålder föranledd av yttre våld eller kroppslig sjukdom service

Dessutom får du inte ha något annat arbete eller gå en utbildning.

Hitta rätt verksamhet för dig

Om du har beviljats daglig verksamhet väljer kan du själv önska var du vill ha den. Det finns flera olika dagliga verksamheter att välja på, både privata och kommunala. De olika dagliga verksamheterna kan ha olika inriktningar och rikta sig mot olika målgrupper. Din handläggare kan ge mer information om vilken verksamhet som kan passa dig och kan också se om det finns en ledig plats där du skulle vilja vara.

Så här ansöker du

Du ansöker om daglig verksamhet genom att fylla i e-tjänsten. Efter att du har skickat in den kommer du bli kontaktad av en handläggare.

Har du fler frågor eller vill ha hjälp med din ansökan är du varmt välkommen att ta kontakt med medborgarcenter. Berätta vad du behöver hjälp med när du kontaktar oss, du får svar direkt eller blir lotsad vidare till en handläggare.
Telefon medborgarcenter: 046-359 50 00

Om du inte är nöjd

Prata i första hand med personalen på din dagliga verksamhet. Eller kontakta din handläggare genom att ringa medborgarcenter, som kopplar dig vidare till rätt person.

E-post: klagomalvoo@lund.se

Du kan också använda vår e-tjänst för att lämna synpunkter.

Lämna synpunkter digitalt

Information till utförare

Har du ett företag som vill ansöka om att utföra daglig verksamhet på uppdrag av Lunds kommun hittar du mer information, villkor och blanketter på våra företagssidor.

Information till utförare av daglig verksamhet