Länk till startsidan

Så här fungerar e-tjänsten Mitt försörjningsstöd

Här kan du se informationsfilmen om hur du söker försörjningsstöd med hjälp av Lunds kommuns e-tjänst Mitt försörjningsstöd. Filmen finns med textning på svenska, engelska, arabiska och dari. Du kan även läsa de vanligaste frågorna och svaren om e-tjänsten.

Vanliga frågor och svar om Mitt försörjningsstöd

Hur fungerar det om jag väljer att få notifieringar via sms eller e-post?

Du får då ett sms eller e-postmeddelande om att det finns ny information från Lunds kommun (socialförvaltningen eller försörjningsstöd nämns inte) med en länk till inloggningssidan för e-tjänsten. Länken är dock förkortad till https://goo.gl/1Ufw9J. Du får notifiering när vi fattat beslut, publicerat en journalanteckning eller publicerat ett dokument eller brev i ditt ärende.

Knappen ”Ny ansökan” saknas

Har du redan fått ett beslut kan du tidigast göra en ny ansökan 31 dagar innan din beslutsperiod upphör. Om du exempelvis fått ett beslut för 1-31 januari kan du göra en ansökan för nästa månad (februari) tidigast 1 januari.
Om du inte har fått något beslut på din senaste ansökan behöver din handläggare först fatta beslut om denna.

Ansökan kan fyllas i men skickas inte in

Har du bifogat filer? Säkerställ att de är i rätt format: pdf, png, jpg/jpeg, bmp, gif, jp2, tif, doc eller docx. Kontrollera även att filnamnen inte innehåller några tecken förutom bokstäverna A-Ö och siffrorna 0-9. Om inte det hjälper kan du ta bort filerna från e-ansökan och lämna in underlagen separat.

Har din make/maka/sambo godkänt ansökan?

Ni måste båda logga in med bank-id i e-tjänsten och godkänna ansökan.

Problem med att logga in

Fungerar ditt bank-id i andra sammanhang? Om inte, kontakta din bank.
Testa gärna på en annan enhet, exempelvis mobiltelefon, surfplatta eller dator, en annan webbläsare och vid olika tidpunkter.

Hur gör jag om jag behöver ansöka för flera månader på samma gång?

Eftersom du endast kan lämna in en ansökan i taget via e-tjänsten behöver du i så fall lämna in en ansökan på papper för den andra månaden.

Hur ska jag fylla i ansökan om jag inte vet exempelvis vilken elkostnad jag kommer behöva betala i slutet av månaden?

Skriv förra månadens kostnad. Om vi vid din nästa ansökan upptäcker att den kostnad du beviljades skilde sig mot den faktiska kostnaden kan detta korrigeras i beräkningen.

Hur ska jag fylla i ansökan om jag har flera utgifter av en utgiftstyp som det bara finns en ruta för?

Summera i så fall utgifterna och fyll i totalsumman i rutan i ansökan. Exempelvis om både du och din sambo betalar 110 kr i månadsavgift till a-kassan slår ni ihop detta till 110+110=220 kr och fyller i 220 kr i ansökan.

Behöver jag dela upp mina elfakturor i förbrukning (även kallat elhandel) och nätavgift om jag har allt på samma faktura?

Nej, anledningen till att det finns två rutor är för att vissa har två separata elbolag.

Information video with subtitles in Arabic, Dari, English and Swedish

Arabic subtitles

Dari subtitles

English subtitles

Svensk textning

Uppdaterad:

Dela sidan:

Hjälpte informationen på denna sida dig?