Länk till startsidan

Konsekvenser av de ekonomiska förutsättningarna

Fördjupad information om 2024 års demografiuppräkning, beräknade pris- och löneökningar, interna priser, pensionskostnader och årliga effektiviseringar.

Demografiuppräkningar

Utifrån Lunds reviderade befolkningsprognos har demografiuppräkningar beräknats för traditionellt resursfördelade verksamheter, vilka är 1–15-åringar inom barn- och skolnämnden, 16–18-åringar inom utbildningsnämnden och 75 år och äldre inom vård- och omsorgsnämnden. Utöver detta beräknas även demografiuppräkningar separat för anpassad grund- och gymnasieskola, tilläggsbelopp för omfattande särskilt stöd inom barn- och skolnämnd och utbildningsnämnd samt förändringar av olika LSS-insatser inom vård- och omsorgsnämnden. Från och med 2023 beräknas även demografiuppräkning för delar av verksamheter inom arbetsmarknads- och socialnämnden, kultur- och fritidsnämnden, utbildningsnämndens vuxenutbildning, kommunfullmäktige, tekniska nämnden, byggnadsnämnden, miljönämnden och överförmyndarnämnden med syfte att ge mer lika förutsättningar för nämnderna utifrån årlig förändrad demografi.

För 2024 uppgår den totala demografiuppräkningen jämfört med budget 2023 till drygt 25 miljoner kronor. Det redovisas störst demografiuppräkning för äldreomsorgen inom vård- och omsorgsnämnden om cirka 44 miljoner kronor till följd av fler äldre invånare, 75 år och äldre, jämfört med 2023-års budget. Inom barn- och skolnämnden minskar volymerna inom förskola och grundskola vilket förklaras av den för högt ställda befolkningsprognosen i samband med EVP 2023–2025. Budgeterade volymer anpassas nu till den reviderade befolkningsprognosen per mars 2023. Inom utbildningsnämnden redovisas högre volymer om 13 miljoner kronor inom gymnasieverksamheten. Demografiuppräkningar för övriga verksamheter beräknas till 12 miljoner kronor för 2024. För 2024 föreslås en demografiuppräkning om 50 procent av faktiska volymförändringar i syfte att i högre omfattning se över marginalkostnadseffekterna av den demografiska utvecklingen och att anpassa tilldelningen till den sämre ekonomiska konjunkturen.

För 2025–2026 föreslås åter 100 procent i demografiuppräkning där totala demografiuppräkningar uppgår till cirka 70 miljoner kronor årligen vilket motsvaras av cirka 20 procent av det ekonomiska utrymmet som högre skatteintäkter medför.

Beräknade pris- och löneökningar

För 2024 beräknas pris- och löneökningar totalt uppgå till 3,5 procent eller 275 miljoner kronor vilket motsvarar cirka 50 procent av det ekonomiska utrymmet som ökade skatteintäkter medför. Uppgifter för prisuppräkning hämtas från Sveriges Kommuner och Regioners (SKR) uppgift om prisindex för kommunal verksamhet (PKV) per augusti 2023.

  • Personalkostnader: 3,8 procent
  • Övriga intäkter/kostnader: 2,9 procent
  • Totalt: 3,5 procent

Prisökningar utöver ovanstående redovisas för pensionsåtaganden som återfinns i KPA´s prognos per augusti som hanteras centralt i kommunen. Högre pensionskostnader till följd av högre prisbasbelopp till följd av inflationen medför högre sociala avgifter där SKR rekommenderar en ökning om 1,22 procentenheter, vilket har beaktats i nämndernas budgetramar för 2024.

En cyklist svänger längst med den rundade trottoaren.

Interna priser

Riktmärke för prisuppräkning av interna priser inom Lunds kommun för 2024 medges om 3,5 procent. Detta med hänsyn tagen till den faktiska prisuppräkningen som nämnderna erhållit i kompensation. Om det finns behov av högre prisökningar än den fastställda uppräkningsfaktorn kan sådan prishöjning ske först efter dialog mellan beställare och utförare.

Pensionskostnader

I december 2021 kom Sveriges kommuner och regioner (SKR) och de fackliga organisationerna överens om en modernisering av det kommunala pensionssystemet. Det nya pensionsavtalet AKAP-KR kommer att gälla för i princip alla anställda och innebär högre pensionsavgifter från och med 2023 där avgiften höjs från 4,5 procent till 6 procent. Detta innebär totalt sett högre pensionskostnader för kommunerna att hantera. Till detta tillkommer att pensionsavgiften värdesäkras och därmed räknas upp med inflationen där prisbasbeloppet för 2024 är fastställt med en uppräkning om drygt 9 procent utifrån rådande inflation per juni månad 2023. Sammantaget för Lunds kommun innebär det högre pensionskostnader inklusive finansiella kostnader 2024 jämfört med 2023 om cirka 150 miljoner kronor vilket är en ökning om drygt 20 procent. Prognosen för pensionskostnaden för 2024 överensstämmer med KPA´s prognos per augusti 2023.

Årliga effektiviseringar

Inför budget 2024 har de tidigare årliga effektiviseringskraven som varierat mellan 0 procent och 2,5 procent för nämnderna tagits bort.

Uppdaterad:

Dela sidan:

Hjälpte informationen på denna sida dig?