Länk till startsidan

Felanmälan trafik, parker och utemiljö

Har du sett något som behöver rättas till? Här kan du göra felanmälningar som gäller bland annat gator, cykelvägar, lekplatser, parker, grönområden, idrottsplatser och friluftsbad. Du kan också felanmäla skadegörelse eller trasig belysning på kommunens fastigheter.

Gör en felanmälan

Försök att beskriva ärendet så tydligt som möjligt och med adress. Du kan även peka ut platsen på en karta.

App för felanmälan

Om du använder en smartphone kan du, om du vill, ladda ner appen för att göra en felanmälan.

Ladda ner appen Felanmälan i Google Play

Ladda ner appen Felanmälan i App store

Akut felanmälan

Är det en akut felanmälan vill vi att du ringer oss. Med akut felanmälan menar vi exempelvis ett träd eller annat hinder över vägen eller cykelbanan, ett brunnslock som fattas eller ett allvarligt skadat redskap på lekplatsen.
Dagtid, vardagar: 046-359 50 00
Kvällar och helger: 046-359 59 00

Gator, vägar och park

Journummer för gator, vägar och park

Telefon: 046-359 59 00

När medborgarcenter är stängt finns en beredskap dygnet runt, året runt, för akuta ärenden som gäller vägar, gator samt gång- och cykelbanor. Det kan till exempel vara träd eller stora grenar som fallit över en väg, översvämningar eller liknande som gör det svårt att komma fram.

Så här prioriteras snöröjning i kommunen

Vatten och avlopp

VA Syd har beredskap för akuta händelser för vatten och avlopp. Hit kan du höra av dig dygnet runt för akuta ärenden om vattenläckor eller stopp i avlopp.

Telefon: 040-635 10 00

Akut hjälp, sociala problem och trygghetslarm

Det finns en beredskap dygnet runt för att hjälpa dig i akuta situationer.

Akut hjälp

När det är mindre akut

Så hanteras din felanmälan

Beroende på vad ditt ärende handlar om skickas det till samhällsbyggnadsförvaltningen, Lundafastigheter eller till kultur-och fritidsförvaltningens idrottsenhet. Vi informerar dig om ärendet skickas vidare, men ibland ber vi att du själv kontaktar rätt instans för bättre hantering. Kommunen är en myndighet och din anmälan behandlas därför som allmän handling. För information om behandling av dina personuppgifter, se dokument nedan.

Spara ditt ärendenummer

Varje felanmälan eller synpunkt får ett ärendenummer som visas i svaret du får. Du kan svara på vårt meddelande. Vill du kontakta oss på annat sätt kan vi hjälpa dig snabbare om du anger ditt ärendenummer.

När får jag svar?

Felanmälningar prioriteras medan allmänna synpunkter och önskemål kan ta längre tid att besvara. Vi får många önskemål om hastighetsbegränsningar, farthinder och olika former trafikregleringar. Dessa ärenden har lång handläggningstid, både på grund av stor belastning och på att det kan behövas olika former av utredande åtgärder. Du hittar svar på många frågor här på hemsidan.

Om det visar sig att ditt ärende gäller något som inte ägs eller sköts av Lunds kommun tar vi kontakt med dig så att du har möjlighet att gå vidare till rätt instans.

När blir felet åtgärdat?

Det beror på hur allvarligt det är. Fel som innebär risk för personskada hanteras direkt och går före andra ärenden. En del åtgärder genomförs längre fram, som del i en större planerad insats för ett särskilt område eller vid lämplig årstid. Alla åtgärder utförs enligt politiskt beslutade resurser och prioriteringar.

Uppdaterad:

Dela sidan:

Hjälpte informationen på denna sida dig?