Länk till startsidan

När töms mitt kärl?

Här kan du som är villakund hitta allt som rör sophämtning. När töms de? Vad händer vid storhelger? Vad gör jag om mitt kärl inte blivit tömt? Det kan vara mycket att hålla reda på! Testa vår sms-tjänst och få påminnelse i telefonen.

Utebliven tömning

Har ditt kärl inte blivit tömt, trots att det stått på angiven plats och på rätt dag? Meddela oss! Låt ditt kärl stå framme tills vi har kommit och tömt.

Anmäl utebliven tömning

Under sommaren hjälps vi åt

Under sommaren utförs många av våra renhållningstjänster av vikarierande chaufförer. Då de har mindre vana av våra rutiner och service till dig som kund ber vi dig att visa förståelse för detta. Om du har frågor eller behöver kontakta oss angående någon tjänst – tveka inte att höra av dig.  

Tömningsschema

Skriv in gatuadressen med gatunummer för att se när vi tömmer dina kärl. Tänk på att du behöver skriva ut hela adressen, inklusive gatunummer, för att få rätt tömningsdag.

Klicka på ladda ner för att spara tömningsdagarna som PDF. Notera att tömningsschemat inte tar hänsyn till röda dagar, så kom ihåg att göra en egen notering om det.

SMS-påminnelse sophämtning och nyhetsbrev

Du som villakund kan ansluta dig till vår sms-tjänst. Då skickar vi ett sms till dig dagen före vi kommer för att tömma ditt kärl. Detta för att du ska kunna dra ut kärlet – om det behövs – i tid innan vi kommer. Tjänsten kostar ingenting.

Fyller du din e-postadress så får du vårt nyhetsbrev 2-3 gånger per år samt att vi kan kontakta dig om vi behöver om det uppstår problem.

Du kan fylla i uppgifter för två personer genom att lägga till kontakt. Bägge personerna kan få sms och e-post eller om ni vill dela på det. Fyll i och tryck sedan spara.

För att avsluta tjänsten anger du uppgifterna och klickar ur rutan för att ta emot sms, tryck sedan spara.

Trädgårdskärl

För dig som har abonnemang på trädgårdsavfall sker tömning varannan vecka med start i vecka 10 eller 11. Sista tömningen för säsongen sker vecka 46 eller 47.
Vill du veta mer eller beställa ett kärl till trädgårdsavfall?
Abonnemang och tilläggstjänster

Tömning vid storhelger och röda dagar

Vi tömmer inga kärl på röda dagar och helgdagar. När en röd dag infaller under veckan så påverkas hela den veckans tömningar.

Röd dag på en måndag eller tisdag

Om du har ordinarie tömning på en måndag eller tisdag och detta är en röd dag, ställer du ut kärlet senast klockan 05.30 den första vardagen efter ordinarie tömningsdag och låter det stå tills det är tömt.

Röd dag på en onsdag

Om du har ordinarie tömningsdag på en onsdag och denna är en röd dag, ställer du ut kärlet senast klockan 05.30 på morgonen en dag innan, alltså på tisdagen. Låt kärlet stå tills det är tömt.

Röd dag på en torsdag eller fredag

Om du har ordinarie tömningsdag på en torsdag eller fredag och detta är en röd dag, ställer du ut kärlet senast klockan 05.30 på morgonen en dag innan ordinarie hämtningsdag.

De här dagarna är de som påverkas under 2022:

  • 6 januari
  • 15 april
  • 18 april
  • 26 maj
  • 6 juni
  • 24 juni
  • 26 december

Behöver du nya påsar för matavfallet?

Fäst en tom påse i locket i samband med tömning, för att meddela att du vill ha nya påsar. En ny hög lämnas på din tunna. Du kan även hämta nya påsar på våra återvinningscentraler.

Så hanterar du dina kärl – regler och riktlinjer

Fullständiga regler, riktlinjer och villkor har vi samlat på en sida. Där berättar vi allt vad som gäller kring din tömning och hur kärlen ska placeras. Bra att läsa!

Regler och riktlinjer

Kontakta Lunds renhållningsverk

För frågor om avfall, våra tjänster och beställningar är du välkommen att ta kontakt med oss på kundtjänst.

Telefon 046-359 53 90
E-post renhallningsverket@lund.se

Om du vill anmäla utebliven tömning av dina kärl gör du enklast här:
Anmäl utebliven tömning av sopkärl

Uppdaterad:

Dela sidan:

Hjälpte informationen på denna sida dig?