Länk till startsidan

När töms mitt kärl?

Här kan du som är villakund hitta allt som rör sophämtning. När töms de? Vad händer vid storhelger? Vad gör jag om mitt kärl inte blivit tömt? Det kan vara mycket att hålla reda på! Testa vår sms-tjänst och få påminnelse i telefonen.

Utebliven tömning

Har ditt kärl inte blivit tömt, trots att det stått på angiven plats och på rätt dag? Det kan bero på flera saker som snö, röd dag och personalbrist. Se gärna om det ligger någon information bland våra servicemeddelanden. Låt ditt kärl stå framme tills vi har kommit och tömt.

Om ditt kärl är överfullt eller för tungt kan den uteblivna tömningen bero på det.

Servicemeddelanden på lund.se

Ta kontakt med oss för att anmäla utebliven tömning

Telefon: 046-359 53 90
E-post: renhallningsverket@lund.se

Tömningsschema

Skriv in gatuadressen med gatunummer för att se när vi tömmer dina kärl. Tänk på att du behöver skriva ut hela adressen, inklusive gatunummer, för att få rätt tömningsdag.

Klicka på ladda ner för att spara tömningsdagarna som PDF. Notera att tömningsschemat inte tar hänsyn till röda dagar, så kom ihåg att göra en egen notering om det.

Tömning vid storhelger och röda dagar

Vi tömmer vanligtvis inga kärl på röda dagar och helgdagar. När en röd dag infaller under veckan så påverkas hela den veckans tömningar. Vi har även en utbildningsdag för alla medarbetare som påverkar din tömning.

Ställ ut ditt kärl senast klockan 05.30 och låt det stå tills det är tömt.

Tömning runt jul, nyår och trettonhelgen

Ordinarie tömningsdag

Tömning sker

23 december

23 december

24 december

23 eller 26 december

25 december

26 eller 27 december

26 december

27 eller 28 december

27 december

28 december

30 december

30 december

31 december

30 december eller 2 januari

1 januari

2 eller 3 januari

2 januari

3 eller 4 januari

6 januari

7 januari

7 januari

7 eller 8 januari

8 januari

8 eller 9 januari

9 januari

9 eller 10 januari

10 januari

10 januari

SMS-påminnelse sophämtning och nyhetsbrev

Du som villakund kan ansluta dig till vår sms-tjänst. Då skickar vi ett sms till dig dagen före vi kommer för att tömma ditt kärl. Detta för att du ska kunna dra ut kärlet – om det behövs – i tid innan vi kommer. Tjänsten kostar ingenting.

Fyller du din e-postadress, efter du loggat in, så får du vårt nyhetsbrev 2–3 gånger per år samt att vi kan kontakta dig om vi behöver om det uppstår problem.

Du kan fylla i uppgifter för två personer genom att lägga till kontakt. Bägge personerna kan få sms och e-post eller om ni vill dela på det. Fyll i och tryck sedan spara.

För att avsluta tjänsten anger du uppgifterna och klickar ur rutan för att ta emot sms, tryck sedan spara.

Trädgårdskärl

För dig som har abonnemang på trädgårdsavfall sker tömning varannan vecka med start i vecka 10 eller 11. Sista tömningen för säsongen sker vecka 46 eller 47.
Vill du veta mer eller beställa ett kärl till trädgårdsavfall?
Abonnemang och tilläggstjänster

Behöver du nya matavfallspåsar?

Fäst en tom matavfallspåse i locket i samband med tömning, för att meddela att du vill ha nya påsar. En ny hög lämnas på din tunna. Du kan även hämta nya påsar på våra återvinningscentraler, Hemköp i Brunnshög samt på medborgarcenter i Dalby, Genarp och Veberöd.

Så hanterar du dina kärl – regler och riktlinjer

Fullständiga regler, riktlinjer och villkor har vi samlat på en sida. Där berättar vi allt vad som gäller kring din tömning och hur kärlen ska placeras. Bra att läsa!

Regler och riktlinjer

Kontakta Lunds renhållningsverk

För frågor om avfall, våra tjänster och beställningar är du välkommen att ta kontakt med oss på kundtjänst. Du kan även logga in på Mina renhållningstjänster för att hantera dina abonnemang, felanmäla med mera.

Mina renhållningstjänster

Telefon 046-359 53 90
E-post renhallningsverket@lund.se

Uppdaterad:

Dela sidan:

Hjälpte informationen på denna sida dig?