När ditt barn går på en kommunal förskola eller grundskola i Lunds kommun sker mycket av kommunikationen digitalt. Här kan du läsa vilka system vi använder och hur du lägger in dina kontaktuppgifter. Du kan också läsa om vilken typ av digitala system eleverna använder i skolan.
Det är viktigt att förskolan och skolan har korrekta kontaktuppgifter till dig som vårdnadshavare. Både för att kunna ge dig viktig information och för att kunna få tag i dig exempelvis om ditt barn blir sjukt under dagen. Se därför till att dina kontaktuppgifter stämmer i våra system.
I kontakt med för- och grundskolan kommer du som vårdnadshavare ofta att använda Unikum som lärplattform och Edlevo för frånvaro och närvaro. Du loggar in med e-legitimation. Om du inte har möjlighet att ha e-legitimation behöver du ta kontakt med skolan för att få ett annat sätt att logga in.
Genom att använda appen Unikum Familj har du på ett ännu smidigare sätt tillgång till meddelanden från förskolan och skolan.
Prorenata används av elevhälsan inom Lunds kommun. Vi kan be dig logga in i Prorenatas webbportal för att exempelvis svara på hälsoenkäter för ditt/dina barn, ge ditt medgivande till vaccination, hantering av tidsbokning eller ta del av underlag från elevhälsan.
Vi skickar information till dig som vårdnadshavare via skolplattformen Unikum. Gå gärna in regelbundet och kontrollera om det kommit ny information. Du kan få aviseringar om nya meddelanden i din e-post, inställningar för det gör du själv i Unikum.
Varje förskola och skola har en egen sida på lund.se. Där hittar du bland annat kontaktuppgifter, information om studiedagar och användbara länkar.
När ditt barn får ett digitalt verktyg att låna från skolan, till exempel en dator eller surfplatta, ska du tillsammans med ditt barn läsa igenom och underteckna en överenskommelse om lånet.
Läs och skriv under överenskommelsen – lån av digitala verktyg
I skolarbetet använder eleverna olika digitala verktyg och system. De kan söka information, göra arbetsuppgifter och har till exempel tillgång till digitalt läs- och skrivstöd.
De äldre eleverna använder ofta Chromebooks som är en webbläsar-baserad bärbar dator. Yngre elever brukar använda surfplatta. Vilka system och program som används i undervisningen kan variera mellan olika skolor, men här beskriver vi de vanligaste.
Google Classroom är ett digitalt klassrum där eleverna kan få och lämna in skoluppgifter. Senast i mellanstadiet brukar eleverna ha börjat arbeta i Google Classroom och med andra Google-verktyg.
Som vårdnadshavare har du ingen egen inloggning till elevens konto i Google, men sätt dig gärna tillsammans med ditt barn för att se hur Google Classroom fungerar och följa med i barnets skolarbete.
För att söka faktagranskad och betrodd information har elever tillgång till flera databaser.
Binogi och Begreppa är exempel på digitala läromedel. Här kan eleverna ta del av filmer, texter och quiz som finns översatta till olika språk. I inläsningstjänst hittar eleverna läromedel som e-böcker och ljudböcker. I Polyglutt finns e-böcker och ljudböcker för förskolorna att nyttja i verksamheten. I Polylino finns litteratur för årskurs F–6 som e-böcker och ljudböcker. Den senare har eleverna även tillgång till hemifrån via sin skolinloggning.
'Magma' är en matematik-app som kan användas av alla elever. Med 'Minecraft for education' kan eleverna bygga världar utifrån lärarens uppdrag, det kan användas i flera olika ämnen, exempelvis matematik och historia.
Digitala verktyg kan användas som pedagogiskt stöd. Dessa verktyg erbjuds alla elever. Elever med särskilda behov kan få hjälp av en specialpedagog för att hitta rätt verktyg att använda.
Det finns till exempel verktyg för talsyntes, där texter läses upp, och även möjlighet att omvandla tal till text. Det finns stavningsstöd och verktyg för att göra tankekartor för att planera sitt skrivande.
Talböcker ger elever som har en läsnedsättning som möjligheten att lyssna på litteratur. Skolbibliotekarien kan i samråd med specialpedagogen ge eleven ett konto i Legimus, för skönlitterära talböcker.
Det finns även läromedel som räknas som talböcker. Prata med ditt barns specialpedagog eller skolans bibliotekarie om du vill veta mer om talböcker.
Vår vision är att använda AI för att skapa en framtid präglad av kunskap, innovation och öppenhet. Genom att använda AI etiskt och hållbart kan vi till exempel effektivisera administrativa arbetsuppgifter och på så sätt frigöra tid för undervisning och mänskliga möten.
Vi uppmuntrar till ansvarsfull användning och utforskning av ny teknik. I skolan kan AI-tjänster som ChatGPT, Perplexity och Microsoft CoPilot användas på olika sätt inför och i undervisningssituationer. AI kan till exempel hjälpa pedagogerna med terminsplanering, lektionsupplägg och som stöd för återkoppling till elever och vårdnadshavare.
Riktlinjer finns framtagna för användning av godkända AI-tjänster. Tjänsterna granskas även löpande och får endast användas i enlighet med skollag, läroplan och dataskyddsförordning.
Allt underlag som tas fram med hjälp av AI granskas alltid av mänsklig intelligens innan det används vidare eller delas med elev. Det är alltid endast legitimerade lärare gör bedömningar och sätter betyg.
Eleverna har inte tillgång till AI-tjänster för stöd i sitt skolarbete. Däremot sker undervisning kopplat till förmågan att förstå hur digitalisering påverkar samhället och individen, använda och förstå digitala verktyg och medier, ha en kritisk och ansvarsfull inställning till digital användning, samt förmågan att lösa problem och omsätta idéer i handling med hjälp av digitala verktyg.
Prata gärna med ditt barn om hur AI används i skolan och följ deras skolarbete och lärande.
Även i förskolan används ibland surfplattor. Dessa används i pedagogiskt syfte och inte som förströelse. Oftast används surfplattan av barnen tillsammans i grupp.
På skolportalen finns länkar till de vanligaste systemen och programmen som eleverna använder. För det mesta krävs inloggning och i vissa program loggas eleven in automatiskt när de använder sin skoldator.
Uppdaterad:
Hjälpte informationen på denna sida dig?