Nämndernas basuppdrag och ekonomiska ramar inom vård och omsorg. Hit hör vård- och omsorgsnämnd och arbetsmarknads- och socialnämnd.
Uppdraget framgår av Reglemente för Vård- och omsorgsnämnden. Vård- och omsorgsnämnden ska fullgöra kommunens uppgifter avseende äldre personer, personer med funktionsnedsättning och personer i behov av hälso- och sjukvård i hemmet.
Nämnden ansvarar för boende, service och vård i enlighet med socialtjänstlagen (SoL) och hälso- och sjukvårdslagen (HSL) samt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) samt insatser utifrån socialförsäkringsbalken gällande assistansersättning. Ansvarsområdet omfattar också korttidstillsyn för skolungdom över 12 år enligt LSS till vissa funktionshindrade samt viss rehabilitering/habilitering och tekniska hjälpmedel.
Uppdraget innebär stöd, service och omvårdnad dygnet runt årets alla dagar. Uppdraget omfattar också att lämna information och stöd till personer som vårdar eller stödjer närstående som är långvarigt sjuka eller är äldre och/eller har funktionsnedsättning.
Det finns ett ansvar utifrån reglementet för att anordna förebyggande verksamhet och att bedriva lunchrestauranger som subventionerar lunch för invånare över 65 år.
Vård- och omsorgsnämnden finansieras till drygt 90 procent av kommunbidrag. Resterande del finansierar nämnden genom taxor och avgifter från brukarna och genom riktade statsbidrag.
Budget 2023 | Budget 2024 | Förändring (%) | Plan 2025 | Plan 2026 | |
---|---|---|---|---|---|
Intäkter | 237 517 | 256 518 | 8,0 % | 261 649 | 266 882 |
Kostnader | -2 658 818 | -2 897 149 | 9,0 % | -3 034 186 | -3 184 461 |
Kommunbidrag | 2 421 301 | 2 640 631 | 9,1 % | 2 772 537 | 2 917 579 |
Resultat | 0 | 0 |
| 0 | 0 |
Investeringsram | 13 800 | 15 000 | 8,7 % | 16 000 | 16 000 |
Det högre kommunbidraget 2024 jämfört med 2023 förklaras främst av budgetmedel för beräknade pris- och löneökningar vilket även inkluderar budgetmedel för högre sociala avgifter 2024 till följd av högre pensionskostnader. Nämnden erhåller även kompensation för volymökningar inom såväl äldreomsorg som LSS-verksamhet motsvarande 50 procent där volymerna inom äldreomsorgen utgår från Lunds kommuns reviderade befolkningsprognos 2023. Därutöver redovisas driftmedel för de särskilda boenden respektive LSS-boenden som startats upp under 2023. Nämnden erhåller även 10 miljoner kronor för en lönesatsning inom äldreomsorg och LSS. För vård- och omsorgsnämnden redovisas ett effektiviseringskrav om 15 miljoner kronor som ska uppnås genom bättre användning av undersköterskornas kompetens samt 5 miljoner kronor avseende omställning av seniorluncher genom samarbete med befintliga skolmatsalar.
I övrigt berörs nämnden av de kommunövergripande uppdragen där verksamheten ska minska sina kostnader för resor och konferenser 2024 samt tillämpa särskild vakansprövning av administrativa tjänster.
För mer detaljerad information hänvisas till bilaga, Förändringsspecifikation EVP 2024-2026.
Arbetsmarknads- och socialnämnden ska fullgöra kommunens uppgifter inom socialtjänsten som avser individ- och familjeomsorg, socialpsykiatri, arbetsmarknadsåtgärder, flyktingmottagning, hyresgaranti, LSS-insatsen bostad med särskild service för vuxna eller annan särskild anpassad bostad för vuxna enligt LSS, bidrag till ideella organisationer inom socialtjänstens område, tillstånd och tillsyn enligt alkohollag och tobakslag samt tillsyn för folkölsförsäljning. Yttranden lotterilagen och automatspel samt åtaganden enligt begravningslagen.
Arbetsmarknads- och socialnämnden har ansvaret att samordna kommunens arbetsmarknadsåtgärder för att motverka arbetslöshetens konsekvenser.
Arbetsmarknads- och socialnämnden inklusive försörjningsstödet finansieras till knappt 90 procent av kommunbidrag. Resterande finansiering består framför allt av statsbidrag för flyktingverksamheten samt intäkter inom tillståndsenhet och tolkförmedling.
Arbetsmarknads- och socialnämndens ekonomiska ramar (tkr).
Budget 2023 | Budget 2024 | Förändring (%) | Plan 2025 | Plan 2026 | |
---|---|---|---|---|---|
Intäkter | 105 251 | 97 120 | -7,7% | 88 508 | 87 708 |
Kostnader | -815 983 | -870 646 | 6,7% | -880 243 | -901 086 |
Kommunbidrag | 710 732 | 773 526 | 8,8% | 791 735 | 813 378 |
Resultat | 0 | 0 |
| 0 | 0 |
Investeringsram | 2 000 | 2 000 | 0,0% | 2 000 | 2 000 |
Det högre kommunbidraget 2024 jämfört med 2023 förklaras av kompensation för beräknade pris- och löneökningar vilket även inkluderar budgetmedel för högre sociala avgifter 2024 till följd av högre pensionskostnader. Nämnden erhåller även medel för demografiuppräkning motsvarande 50 procent och utgår från befolkningsförändringar enligt Lunds kommuns reviderade befolkningsprognos 2023. Kompensation utgår även för kommande hyreskostnadsökningar till följd av höjd internränta 2024 samt för merkostnader för nytt boende inom nämndens verksamhet som startats upp under 2023. Därutöver redovisas även ett nettotillskott i budgeten om 15 miljoner kronor som ska finansiera högre kostnadsnivåer för försörjningsstödet. Tidigare beviljade budgetmedel för arbetsmarknadsinsatser ska dock på längre sikt minska försörjningsstödets kostnader. Specifikt för 2024 erhåller arbetsmarknads- och socialnämnden drygt 2 miljoner kronor för drift av boende för ukrainska flyktingar samt 3,6 miljoner kronor för feriepraktik. Resurser till socialsekreterare hos polisen och stöd till kvinno- och tjejjourer permanentas från och med 2024 där nämnden tidigare erhållit tillfälliga medel.
I övrigt berörs nämnden av de kommunövergripande uppdragen där verksamheten ska minska sina kostnader för resor och konferenser 2024 samt tillämpa särskild vakansprövning av administrativa tjänster.
För mer detaljerad information hänvisas till bilaga, Förändringsspecifikation EVP 2024-2026.
Uppdaterad:
Hjälpte informationen på denna sida dig?