Länk till startsidan

Vård och omsorg

Nämndernas basuppdrag och ekonomiska ramar inom vård och omsorg. Hit hör vård- och omsorgsnämnd och arbetsmarknads- och socialnämnd.

Vård- och omsorgsnämnd

Basuppdrag och målgrupper

Uppdraget framgår av Reglemente för Vård- och omsorgs­nämnden. Vård- och omsorgsnämnden ska fullgöra kom­munens uppgifter avseende äldre personer, personer med funktionsnedsättning och personer i behov av hälso- och sjukvård i hemmet.

Nämnden ansvarar för boende, service och vård i enlighet med socialtjänstlagen (SoL) och hälso- och sjukvårdslagen (HSL) samt lagen om stöd och service till vissa funktionshin­drade (LSS) samt insatser utifrån socialförsäkringsbalken gällande assistansersättning. Ansvarsområdet omfattar också korttidstillsyn för skolungdom över 12 år enligt LSS till vissa funktionshindrade samt viss rehabilitering/habilitering och tekniska hjälpmedel.

Uppdraget innebär stöd, service och omvårdnad dygnet runt årets alla dagar. Uppdraget omfattar också att lämna information och stöd till personer som vårdar eller stödjer närstående som är långva­rigt sjuka eller är äldre och/eller har funktionsnedsättning.

Det finns ett ansvar utifrån reglementet för att anordna förebyggande verksamhet och att bedriva lunchrestauranger som subventionerar lunch för invånare över 65 år.

Vård- och omsorgsnämndens målgrupper är tydliga utifrån lagstiftning

  • Äldre personer samt personer med funktionsnedsättning med behov av stöd, hjälp och service för att klara den dagliga livsföringen och tillförsäkras skäliga eller goda levnadsvillkor.
  • Personer med behov av hälso- och sjukvård i hemmet såsom grundläggande medicinsk behandling, omvårdnad, förebyggande insatser och rehabilitering som inte kräver sjukhusens medicinska och tekniska resurser eller annan särskild kompetens.
  • Personer som vårdar eller stödjer en närstående som är långvarigt sjuk, äldre eller har funktionshinder. Perso­nerna har behov av stöd för att underlätta vård av närstående.

Ekonomiska ramar

Vård- och omsorgsnämnden finansieras till drygt 90 procent av kommunbidrag. Resterande del finansierar nämnden genom taxor och avgifter från brukarna och genom riktade statsbidrag.

Ekonomiska ramar för vård- och omsorgsnämnden.


Budget 2023

Budget 2024

Förändring (%)

Plan 2025

Plan 2026

Intäkter

237 517

256 518

8,0 %

261 649

266 882

Kostnader

-2 658 818

-2 897 149

9,0 %

-3 034 186

-3 184 461

Kommunbidrag

2 421 301

2 640 631

9,1 %

2 772 537

2 917 579

Resultat

0

0

 

0

0

Investeringsram

13 800

15 000

8,7 %

16 000

16 000

Det högre kommunbidraget 2024 jämfört med 2023 förklaras främst av budgetmedel för beräknade pris- och löneökningar vilket även inkluderar budgetmedel för högre sociala avgifter 2024 till följd av högre pensionskostnader. Nämnden erhåller även kompensation för volymökningar inom såväl äldreomsorg som LSS-verksamhet motsvarande 50 procent där volymerna inom äldreomsorgen utgår från Lunds kommuns reviderade befolkningsprognos 2023. Därutöver redovisas driftmedel för de särskilda boenden respektive LSS-boenden som startats upp under 2023. Nämnden erhåller även 10 miljoner kronor för en lönesatsning inom äldreomsorg och LSS. För vård- och omsorgsnämnden redovisas ett effektiviseringskrav om 15 miljoner kronor som ska uppnås genom bättre användning av undersköterskornas kompetens samt 5 miljoner kronor avseende omställning av seniorluncher genom samarbete med befintliga skolmatsalar.

I övrigt berörs nämnden av de kommunövergripande uppdragen där verksamheten ska minska sina kostnader för resor och konferenser 2024 samt tillämpa särskild vakansprövning av administrativa tjänster.

För mer detaljerad information hänvisas till bilaga, Förändringsspecifikation EVP 2024-2026.

Anställd inom vården håller en äldre brukares händer som vilar ovanpå en filt

Arbetsmarknads- och socialnämnd

Basuppdrag och målgrupper

Arbetsmarknads- och socialnämnden ska fullgöra kommu­nens uppgifter inom socialtjänsten som avser individ- och familjeomsorg, socialpsykiatri, arbetsmarknadsåtgärder, flyktingmottagning, hyresgaranti, LSS-insatsen bostad med särskild service för vuxna eller annan särskild anpassad bostad för vuxna enligt LSS, bidrag till ideella organisationer inom socialtjänstens område, tillstånd och tillsyn enligt alkohollag och tobakslag samt tillsyn för folkölsförsäljning. Yttranden lotterilagen och automatspel samt åtaganden enligt begravningslagen.

Arbetsmarknads- och socialnämnden har ansvaret att sam­ordna kommunens arbetsmarknadsåtgärder för att motverka arbetslöshetens konsekvenser.

Syftet med verksamheten är att:

  • Ge Lundabor förutsättningar till ekonomisk och social grundtrygghet
  • Genom tillsyn och tillståndsgivning för alkohol och tobak minska risker för skador eller ohälsa

Arbetsmarknads- och socialnämndens målgrupper är tydliga utifrån lagstiftning:

  • Barn och ungdomar samt deras föräldrar med behov av stöd när något i familjen fungerar dåligt och det får konse­kvenser för barnen.
  • Personer som drabbas av våld i nära relationer med behov av insatser för att leva ett liv fritt från våld.
  • Personer med missbruksproblematik med behov av stöd för att förebygga social utestängning.
  • Personer med psykisk funktionsnedsättning med behov av individuellt stöd för att klara vardagen.
  • Personer som står långt från arbetsmarknaden och som inte klarar sin egen försörjning och därmed behöver stöd till att bli självförsörjande.

Ekonomiska ramar

Arbetsmarknads- och socialnämnden inklusive försörjnings­stödet finansieras till knappt 90 procent av kommunbidrag. Resterande finansiering består framför allt av statsbidrag för flyktingverksamheten samt intäkter inom tillståndsenhet och tolkförmedling.

Arbetsmarknads- och socialnämndens ekonomiska ramar (tkr).


Budget 2023

Budget 2024

Förändring (%)

Plan 2025

Plan 2026

Intäkter

105 251

97 120

-7,7%

88 508

87 708

Kostnader

-815 983

-870 646

6,7%

-880 243

-901 086

Kommunbidrag

710 732

773 526

8,8%

791 735

813 378

Resultat

0

0

 

0

0

Investeringsram

2 000

2 000

0,0%

2 000

2 000

Det högre kommunbidraget 2024 jämfört med 2023 förklaras av kompensation för beräknade pris- och löneökningar vilket även inkluderar budgetmedel för högre sociala avgifter 2024 till följd av högre pensionskostnader. Nämnden erhåller även medel för demografiuppräkning motsvarande 50 procent och utgår från befolkningsförändringar enligt Lunds kommuns reviderade befolkningsprognos 2023. Kompensation utgår även för kommande hyreskostnadsökningar till följd av höjd internränta 2024 samt för merkostnader för nytt boende inom nämndens verksamhet som startats upp under 2023. Därutöver redovisas även ett nettotillskott i budgeten om 15 miljoner kronor som ska finansiera högre kostnadsnivåer för försörjningsstödet. Tidigare beviljade budgetmedel för arbetsmarknadsinsatser ska dock på längre sikt minska försörjningsstödets kostnader. Specifikt för 2024 erhåller arbetsmarknads- och socialnämnden drygt 2 miljoner kronor för drift av boende för ukrainska flyktingar samt 3,6 miljoner kronor för feriepraktik. Resurser till socialsekreterare hos polisen och stöd till kvinno- och tjejjourer permanentas från och med 2024 där nämnden tidigare erhållit tillfälliga medel.

I övrigt berörs nämnden av de kommunövergripande uppdragen där verksamheten ska minska sina kostnader för resor och konferenser 2024 samt tillämpa särskild vakansprövning av administrativa tjänster.

För mer detaljerad information hänvisas till bilaga, Förändringsspecifikation EVP 2024-2026.

Uppdaterad:

Dela sidan:

Hjälpte informationen på denna sida dig?