Länk till startsidan

Pedagogisk verksamhet

Nämndernas basuppdrag och ekonomiska ramar inom pedagogisk verksamhet. Hit hör Barn- och skolnämnden och utbildningsnämnden.

Barn- och skolnämnd

Basuppdrag och målgrupper

Barn- och skolnämnden har verksamhetsansvar för förskola, förskoleklass, grundskola, fritidshem, grundsärskola, annan pedagogisk verksamhet samt Naturskolan.

Barn- och skolnämnden fullgör således kommunens skyl­digheter i samtliga avseenden när det gäller ovanstående verksamheter i kommunal regi. I detta ansvar ingår också lokalplanering, information, planering och regler kopplat till skolskjuts, förskoleverksamhet, fritidshem och annan pedagogisk verksamhet samt skolpliktsbevakning. Därutöver ansvarar nämnden för insyn i förskoleklass, grundskola, anpassad skola, fritidshem i fristående verksamhet samt för att avge yttrande till Skolinspektionen vid ansökan om ny fristående verksamhet.

Nämndens arbete styrs av skollagen och förordningar såsom för läroplaner och kursplaner.

Barn- och skolnämndens målgrupper är

  • Barn och elever åldrarna 1–16 år, utbildning och omsorg.
  • Vårdnadshavare, utbildning och omsorg för sina barn.

Ekonomiska ramar

Barn- och skolnämnden finansieras till cirka 80 procent av kommunbidrag. Resterande 20 procent finansierar nämnden genom dels avgifter från förskola och fritidshem, dels genom riktade statsbidrag.

Barn- och skolnämndens ekonomiska ramar (tkr).


Budget 2023

Budget 2024

Förändring (%)

Plan 2025

Plan 2026

Intäkter

721 653

749 797

3,9%

757 295

774 713

Kostnader

-3 593 441

-3 762 505

4,7%

-3 837 061

-3 934 395

Kommunbidrag

2 871 788

3 012 708

4,9%

3 079 766

3 159 682

Resultat

0

0

 

0

0

Investeringsram

13 570

18 500

36,3%

27 600

38 400

Det högre kommunbidraget 2024 jämfört med 2023 förklaras av kompensation för beräknade pris- och löneökningar vilket även inkluderar budgetmedel för högre sociala avgifter 2024 till följd av högre pensionskostnader. Nämnden erhåller även kompensation för kommande hyreskostnadsökningar till följd av höjd internränta 2024 samt för tillkommande lokalkostnader i samband med de ny- och ombyggnationer som gjorts under 2023. Barn- och skolnämnden erhåller därutöver även 20 miljoner kronor för ökad lärartäthet i grundskolan och 7 miljoner kronor för förstärkt förskolelyft. Nämnden erhåller däremot lägre ram till följd av lägre volymer i förskola och grundskola. Volymerna i 2024-års budget är framtagna utifrån Lunds kommuns reviderade befolkningsprognos per 2023 där märkbart färre 0–5-åringar observerats. Volymförändringen beaktas till 100 procent.

I övrigt berörs nämnden av de kommunövergripande uppdragen där verksamheten ska minska sina kostnader för resor och konferenser 2024 samt tillämpa särskild vakansprövning av administrativa tjänster.

För mer detaljerad information hänvisas till bilaga, Förändringsspecifikation EVP 2024-2026.

 

Två barn som leker på en lekställning i trä i vitt och rosa.

Utbildningsnämnd

Basuppdrag och målgrupper

Kommunfullmäktiges reglemente för Utbildningsnämnden anger ansvarsområdena gymnasieskola, gymnasiesärskola, kommunal vuxenutbildning inklusive utbildning i svenska för invandrare, särskild utbildning för vuxna samt internationell förskola och grundskola. Nämnden ansvarar även för Modersmålscentrum i Lund, det kommunala aktivitetsan­svaret, Lunds vägledningscentrum samt insyn/tillsyn vid fristående förskolor/skolor.

Verksamheten styrs av staten genom lagar, förordningar, föreskrifter och allmänna råd, samt av kommunen genom styrdokument och beslut.

Utbildningsförvaltningen har följande uppdrag och målgrupper

  • Elever ska utveckla kunskaper och värden samt känna sig trygga och trivas i skolan, i enlighet med mål, krav och riktlinjer i bland annat skollagstiftningen, arbetsmiljölag­stiftningen och diskrimineringslagen.
  • Ungdomar under 20 år som har fullgjort sin skolplikt, men inte genomför eller har fullföljt utbildning i gymnasie­skola, gymnasiesärskola eller motsvarande, ska erbjudas lämpliga individuella åtgärder för att komma i utbildning eller arbete.
  • Vuxna med behov av studie- och yrkesvägledning för att komma vidare till studier eller arbete.

Ekonomiska ramar

Utbildningsnämnden finansieras utöver kommunbidrag till stor del av ersättningar från andra kommuner vars elever går på gymnasieskolorna i Lund men även i viss mån av riktade statsbidrag.

Utbildningsnämndens ekonomiska ramar (tkr).


Budget 2023

Budget 2024

Förändring (%)

Plan 2025

Plan 2026

Intäkter

1 180 000

1 248 735

5,8%

1 310 000

1 370 000

Kostnader

-1 902 720

-2 041 432

7,3%

-2 141 728

-2 240 814

Kommunbidrag

722 720

792 697

9,7%

831 728

870 814

Resultat

0

0

 

0

0

Investeringsram

30 000

13 000

-56,7%

7 500

7 500

Det högre kommunbidraget 2024 jämfört med 2023 förklaras av kompensation för beräknade pris- och löneökningar vilket även inkluderar budgetmedel för högre sociala avgifter 2024 till följd av högre pensionskostnader. Nämnden erhåller även kompensation till följd av förändrade volymer inom gymnasieskola och anpassad gymnasieskola motsvarande 75 procent där volymerna utgår från Lunds kommuns reviderade befolkningsprognos per 2023. Kompensation utgår även för kommande hyreskostnadsökningar till följd av höjd internränta 2024 samt för tillkommande lokalkostnader i samband med att ny gymnasieskola togs i drift 2023. Därutöver erhåller utbildningsnämnden 9 miljoner kronor för särskilt stöd till fristående för- och grundskolor för elever som har ett omfattande behov av särskilt stöd.

I övrigt berörs nämnden av de kommunövergripande uppdragen där verksamheten ska minska sina kostnader för resor och konferenser 2024 samt tillämpa särskild vakansprövning av administrativa tjänster.

För mer detaljerad information hänvisas till bilagan Förändringsspecifikation EVP 2024-2026.

Uppdaterad:

Dela sidan:

Hjälpte informationen på denna sida dig?