Länk till startsidan

Infrastruktur och miljö

Nämndernas basuppdrag och ekonomiska ramar inom infrastruktur och miljö. Hit hör tekniska nämnden, byggnadsnämnden och miljönämnden.

Teknisk nämnd

Basuppdrag och målgrupper

Tekniska nämnden är förvaltningsmyndighet för kommunens tekniska förvaltning.

Nämnden ansvarar för

  • Kommunens gångbanor, cykelvägar, gator, torg, parker, natur- och skogsområden, koloni- och odlingslottsområden samt banhållning av spårväg.
  • Kommunens bostadsförsörjning, genomförande av exploatering av bostadsområden och områden för andra ändamål, villatomtförmedling samt att företräda kommunen vid förrättningar.
  • Kommunens verksamhet inom kollektivtrafikområdet inklusive färdtjänst och riksfärdtjänst.

Nämndens arbete styrs av trafiklagstiftning och plan-och bygglagen.

Tekniska nämndens målgrupper kan kategoriseras enligt följande

  • Alla Lundabor, vilka ska ges möjlighet att leva och bo på ett hållbart sätt.
  • Befintliga företagare samt potentiella investerare med behov av mark och infrastruktur, goda förutsättningar för etablering och verksamhetsutveckling.
  • Inpendlande arbetskraft, skolungdomar och övriga besökare med behov av bland annat kollektivtrafik, infrastruktur, mötesplatser och information.
  • Djur och natur med behov av skydd och säkerställande av biologisk mångfald.

Ekonomiska ramar

Teknisk nämnd finansieras till drygt 80 procent av kommunbidrag. Resterande verksamhet finansieras av framför allt taxor och avgifter i form av olika tillstånd och avgifter i samband med deras uppdrag.

Ekonomiska ramar för tekniska nämnden (tkr).


Budget 2023

Budget 2024

Förändring (%)

Plan 2025

Plan 2026

Intäkter

57 338

57 461

0,2%

58 610

59 782

Kostnader

-295 064

-311 258

5,5%

-324 968

-337 501

Kommunbidrag

237 726

253 797

6,8%

266 358

277 719

Resultat

0

0

 

0

0

Investeringsram

 

 

 

 

 

Skattefinansierade verksamhetsinvesteringar

59 900

68 800

14,9%

74 800

81 800

Infrastrukturinvesteringar

113 000

133 000

17,7%

139 200

211 400

Exploatering

0

-19 000

 

-20 000

0

Strategiska markförvärv

25 000

25 000

0,0%

25 000

25 000

Investeringsram

197 900

207 800

5,0%

219 000

318 200

Ekonomiska ramar för infrastruktur, tekniska nämnden (tkr).


Budget 2023

Budget 2024

Förändring (%)

Plan 2025

Plan 2026

Intäkter

26 003

30 503

17,3%

30 503

30 503

Kostnader

-146 460

-195 990

33,8%

-207 217

-225 517

Kommunbidrag

120 457

165 487

37,4%

176 714

195 014

Resultat

0

0

 

0

0

Investeringsram

0

0

0,0%

0

0

Det totalt sett högre kommunbidraget 2024 jämfört med 2023 förklaras främst av budgetmedel för beräknade pris- och löneökningar vilket även inkluderar budgetmedel för högre sociala avgifter 2024 till följd av högre pensionskostnader. Teknisk nämnd erhåller också medel för demografiuppräkning motsvarande 50 procent utifrån befolkningsförändringar enligt Lunds kommuns befolkningsprognos samt kompensation till följd av förändrade volymer i form av tillkommande arealer. Det redovisas även högre budgetmedel till följd av höjd internränta 2024 som påverkar nämndens kapitalkostnader. För 2024 ska nämnden se över sina tidigare uppdrag för att genom upphörande eller samverkan minska kostnader om cirka 4 miljoner kronor. Nämnden erhåller därutöver specifika budgetmedel i samband med att uteserveringar kommer att avgiftsbefrias.

I övrigt berörs nämnden av de kommunövergripande uppdragen där verksamheten ska minska sina kostnader för resor och konferenser 2024 samt tillämpa särskild vakansprövning av administrativa tjänster.

För mer detaljerad information hänvisas till bilaga, Förändringsspecifikation EVP 2024-2026.

Byggnadsnämnd

Basuppdrag och målgrupper

Byggnadsnämnden genomför på uppdrag av kommunstyrel­sen den övergripande planeringen i kommunen och tar fram förslag till översiktsplan och fördjupningar av översikts­planen samt detaljplaner och program. Byggnadsnämnden prövar också frågor om förhandsbesked, bygglov, rivningslov och övriga beslut enligt plan- och bygglagen samt utövar tillsyn över byggverksamheten och prövar frågor om olovligt byggande enligt plan- och bygglagen och andra lagar som berör byggverksamheten. Nämnden ansvarar för bygglovsärenden och tillsyn/kontroll av tekniska egenskapskrav, obligatorisk ventilationskontroll och besiktning. Vidare ger nämnden råd och service i plan- och byggfrågor.

Fastighetsbildningar, förrättningar och kartverksamhet

Byggnadsnämnden ansvarar också för fastighetsbildningsärenden enligt fastighetsbildningslagen, förrätt­ningar enligt anläggningslagen samt förrättningar enligt lagen om exploateringsverksamhet. Under nämnden ligger också en omfattande teknisk kart- och GIS-verksamhet (geografisk informationssystem) samt mätverksamhet.

Målgruppernas behov

Byggnadsnämnden arbetar utifrån följande behov hos målgrupperna, som huvudsakligen utgörs av boende och verksamma i Lund:

  • En hållbar och strategiskt planerad utveckling av staden/kommunen.
  • Att vara delaktig och kunna påverka sin närmiljö.
  • information och service.
  • Beslut och myndighetsutövning.
  • Kompetens, tydlighet och dialog.

Ekonomiska ramar

Byggnadsnämnden är självfinansierad till 60 procent och finansierar sin verksamhet huvudsakligen genom taxor och avgifter i samband med planer och bygglov i enlighet med plan- och bygglagen. Resterande 40 procent finansieras genom kommunbidrag.

Ekonomiska ramar för byggnadsnämnden (tkr).


Budget 2023

Budget 2024

Förändring %

Plan 2025

Plan 2026

Intäkter

55 000

51 557

-6,3%

53 000

54 000

Kostnader

-92 182

-91 431

-0,8%

-94 722

-97 690

Kommunbidrag

37 182

39 874

7,2%

41 722

43 690

Resultat

0

0

 

0

0

Investeringsram

2 000

2 000

0,0%

2 000

2 000

Det förändrade kommunbidraget 2024 jämfört med 2023 förklaras av budgetmedel för beräknade pris- och löneökningar vilket även inkluderar budgetmedel för högre sociala avgifter 2023 till följd av högre pensionskostnader. Nämnden erhåller därutöver medel för demografiuppräkning motsvarande 50 procent och budget för planering och igångsättande av större samhällsbyggnadsprojekt.

I övrigt berörs nämnden av de kommunövergripande uppdragen där verksamheten ska minska sina kostnader för resor och konferenser 2024 samt tillämpa särskild vakansprövning av administrativa tjänster.

För mer detaljerad information hänvisas till bilaga, Förändringsspecifikation EVP 2024-2026

Miljönämnd

Basuppdrag och målgrupper

Miljönämnden utövar tillsynen i kommunen enligt:

  • livsmedelslagstiftningen
  • delar av strålskyddslagen
  • tobakslagen
  • lagen om sprängämnesprekursorer
  • smittskyddslagstiftningen
  • miljöbalken (inklusive tillsynen av strandskyddet)
  • lagen om tillfälliga smittskyddsåtgärder på serveringsställen

samt i övrigt fullgör kommunens uppgifter inom miljö- och hälsoskyddsområdet.

Miljö- och hälsoskyddsfrågor

Miljönämnden har därutöver till uppgift att uppmärksamt följa utvecklingen i kommunen i miljö- och hälsoskyddshänseende och därvid utarbeta de förslag som är påkallade, att medverka i planering där miljö- och hälsoskyddsfrågor berörs.

Miljönämnden ska också samarbeta med myndigheter, orga­nisationer och enskilda, vilkas verksamhet berör miljö- och hälsoskyddsområdet.

Miljönämnden hjälper allmänheten med råd och upplysningar i frågor som rör nämndens ansvarsområde, samt att i övrigt fullgör de uppdrag som kommunfullmäktige överlämnar till nämnden.

Miljönämndens huvudsakliga målgrupper är:

  • Medborgare i kommunen utifrån behov av säker livsmiljö avseende bland annat kemikalier, livsmedel, vatten, luft och buller.
  • Verksamhetsidkare eller andra funktioner/organisationer (inklusive kommunala verksamheter) som ska tillförsäk­ras en rättssäker och kvalitativ tillsyn.

Ekonomiska ramar

Miljönämnden finansieras till cirka 60 procent av kommun­bidrag. Resterande 40 procent finansierar nämnden själva främst genom taxor och avgifter i samband med tillsyn och tillstånd inom miljö- och hälsoskyddsområdet.

Miljönämndens ekonomiska ramar (tkr).

 

Budget 2023

Budget 2024

Förändring (%)

Plan 2025

Plan 2026

Intäkter

12 000

12 000

0,0%

12 100

12 400

Kostnader

-29 947

-32 788

9,5%

-33 748

-34 993

Kommunbidrag

17 947

20 788

15,8%

21 648

22 593

Resultat

0

0

 

0

0

Investeringsram

0

500

 

500

500

Det förändrade kommunbidraget 2024 jämfört med 2023 förklaras av budgetmedel för beräknade pris- och löneökningar vilket även inkluderar budgetmedel för högre sociala avgifter 2024 till följd av högre pensionskostnader. Nämnden erhåller därutöver medel för demografiuppräkning motsvarande 50 procent och budget för förstärkt tillsyn.

I övrigt berörs nämnden av de kommunövergripande uppdragen där verksamheten ska minska sina kostnader för resor och konferenser 2024 samt tillämpa särskild vakansprövning av administrativa tjänster.

För mer detaljerad information hänvisas till bilagan Förändringsspecifikation EVP 2024-2026.

Renhållningsstyrelse

Basuppdrag och målgrupper

Lunds renhållningsstyrelse ansvarar för kommunens skyldigheter enligt miljöbalkens (1998:808) 15 kapitel 2 §. Renhållningsstyrelsen arbetar även för att förebygga att avfall uppstår. Renhållningsstyrelsen deltar även i kommunens plan­arbete enligt plan- och bygglagen samt har det kommunala ansvaret för kontrollprogram över nedlagda deponier.

Renhållningsstyrelsen får själv eller genom ombud föra kom­munens talan i mål och ärenden som faller inom styrelsens verksamhetsområde och därvid ingå förlikning och antaga ackord. Renhållningsstyrelsen får också besluta om nedsätt­ning eller avskrivning av fordran.

Renhållningsstyrelsens målgrupper är:

  • Fakturakunder såsom fastighetsägare, företagare med flera med behov av renhållningstjänster så som sophantering.
  • Samtliga medborgare i kommunen med behov av ett hållbart samhälle. Styrelsen arbetar aktivt för att påverka medborgare i beteendefrågor.

Ekonomiska ramar

Renhållningsstyrelsen finansierar hela sin verksamhet med taxor och avgifter för renhållning och avfallshantering.

Renhållningsstyrelsens ekonomiska ramar.


Budget 2023

Budget 2024

Förändring (%)

Plan 2025

Plan 2026

Intäkter

183 500

200 000

9,0%

203 000

206 000

Kostnader

-183 000

-200 000

9,3%

-203 000

-206 000

Resultat

500

0

 

0

0

Investeringsram

36 513

55 000

50,6%

49 000

46 000

Renhållningsstyrelsen har från och med 2024 inget årligt resultatkrav utan styrelsen ska årligen balansera sina intäkter och kostnader. Styrelsen erhåller ett årligt bidrag för kommuninternt arbete för minskat avfall där medel sedan 2022 finns avsatta under finansförvaltningen om 0,3 miljoner kronor.

Vit sopbil står på en gata.

Uppdaterad:

Dela sidan:

Hjälpte informationen på denna sida dig?