Länk till startsidan

Drift- och investeringsbudget

Nedan görs en analys över de nämnder med störst avvikelse mot budget. För mer information hänvisas till nämndernas årsanalyser.

Enligt "Lagen om kommunal bokföring och redovisning" ska drift- och investeringsredovisningen innehålla en redovisning av hur utfallet förhåller sig till den budget som fastställts för den löpande verksamheten. Driftredovisningen ska utformas så att utfallen kan stämmas av mot fullmäktiges budget. Investeringsredovisningen ska göra det möjligt för fullmäktige att jämföra beslutade/beräknade totalutgifter och anslag med utfall.

Ett pågatåg passerar perrongen på ett dimmigt Lund C

Driftredovisning 2022

Driftredovisning 2022 (miljoner kronor)

Nämnd

Intäkter

Kostnad

Netto

Budget

Avvikelse

Byggnadsnämnd

43

-82

-39

-36

-3

Teknisk nämnd

106

-342

-237

-232

-5

Teknisk nämnd: exploatering och infrastruktur

53

-122

-69

-74

5

Renhållningsstyrelse

192

-192

0

1

-1

Utbildningsnämnd

1193

-1870

-677

-687

10

Kultur- och fritidsnämnd

102

-491

-389

-387

-2

Arbetsmarknads- och socialnämnd

147

-827

-680

-675

-4

Miljönämnden

10

-27

-17

-16

-1

Vård- och omsorgsnämnden

507

-2755

-2249

-2331

82

Barn- och skolnämnd

788

-3488

-2701

-2730

29

Servicenämnd

1665

-1706

-41

-43

3

Kommunstyrelse

312

-593

-282

-337

55

Överförmyndarnämnd

0

-15

-15

-16

1

Valnämnd

3

-11

-7

-6

-1

Habostyrelse

6

-11

-5

-5

0

Kommunfullmäktige

0

-16

-16

-17

1

Summa nämnderna

5128

-12550

-7422

-7591

169

Centrala poster

92

-181

-89

68

-158

Eliminering av interna poster

-3041




-3026

Verksamheternas nettokostnader

2179

-9691

-7512

-7523

11

 

Utbildningsnämnden

Nämnden redovisade en positiv avvikelse motsvarande tio miljoner kronor. Större positiva avvikelser finns för gymnasieskola och vuxenutbildning gemensamt då båda verksamhetsområdena har haft färre elever än budgeterat. Negativ avvikelse finns för fristående förskola och grundskola där kostnader för särskilt stöd sedan flera år överstiger budget och 2022 har avvikelsen ökat markant.

Vård- och omsorgsnämnden

Nämnden uppvisade en positiv avvikelse mot budget på motsvarande 82 miljoner kronor vilket motsvarar en avvikelse på 3,5 procent mot budget. Samtliga verksamheter inom nämndens ansvarsområde visar på överskott med undantag för särskilt boende för äldre.

Underskottet inom särskilt boende består i huvudsak av kostnader för personal där övertid står för 13,2 miljoner kronor, sjukfrånvaro 12,0 miljoner kronor samt ökade kostnader med anledning av pandemin på 6,2 miljoner kronor. Även ökade kostnader för bemanningsköp, livsmedel, måltider, reparationer, lokalvård, hyror och hyreskostnader har påverkat resultatet negativt.

Överskotten inom hemvård och LSS avser främst de medel för volymökningar som inte har tagits i anspråk. Det beror på att antalet personer med behov av hemtjänst samt behovsbedömda hemtjänsttimmar inte har ökat i den omfattning som förväntats och budgeterats under åren 2021 och 2022. Detta innebär att överskottet 2022 beror på volymökningsmedel avsedda för 2021 men som finns med i ramen 2022.

Inom gemensam administration och myndighetsdelen uppgick överskottet till totalt 23,9 miljoner kronor. Anledningen var bland annat att medel till nytt verksamhetssystem, medel för inköp av IT-utrusning och licenser med anledning av införandet av Office 365 inte har använts på grund av försenad upphandling och inköp av datorer kopplat till införandet. Några administrativa tjänster har varit vakanta under delar av året i avvaktan på rekrytering.

I resultatet ingick också statsbidrag på 17,5 miljoner kronor för att täcka höga sjuklönekostnader för perioden december 2021 till mars 2022 med anledning av covid-19.

Barn- och skolnämnden

Nämnden redovisade en positiv budgetavvikelse för 2022 motsvarande 29 miljoner kronor, vilket motsvarar en procent av den beslutade budgeten 2022.

26 miljoner kronor av avvikelsen förklaras av att antalet barn och elever i förskola, grundskola och fritidshem varit färre än vad fullmäktiges budgetram för året beräknades på. Den samlade avvikelsen för de kommunala förskole-, grundskole-, grundsärskole- verksamheterna redovisades till tio miljoner kronor. Resterande överskott förklaras av högre intäkter avseende föräldraavgifter samt lägre kostnader för nämnd och förvaltningskontor och för särskilda verksamheter. I överskottet ingick även underskott för lokalkostnader samt förvaltningsgemensamma resurser.

Kommunstyrelsen
Styrelsen redovisade en positiv avvikelse på 55 miljoner kronor

Den största förklaringen till det positiva resultatet var att kommunstyrelsens reserverade medel inte förbrukades enligt plan, där överskottet motsvarade 36 miljoner kronor. Andra bidrag till den positiva avvikelsen var att kostnaderna för insatser inom företagshälsovård har varit sju miljoner kronor lägre jämfört med budget och att sex miljoner kronor kopplat till medborgarbudgeten inte har utnyttjats. Därtill att det har uppstått vakanser samt att vissa rekryteringar inte har slutförts.

Driftredovisning 2021, miljoner kronor

Nämnd

Intäkter

Kostnad

Netto

Budget

Byggnadsnämnd

47

-82

-36

-35

Teknisk nämnd

94

-305

-212

-217

Teknisk nämnd: exploatering och infrastruktur

50

-126

-76

-76

Renhållningsstyrelse

197

-196

1

0

Utbildningsnämnd

1165

-1822

-657

-665

Kultur- och fritidsnämnd

82

-460

-377

-366

Arbetsmarknads- och socialnämnd

151

-788

-637

-659

Miljönämnd

11

-27

-15

-16

Vård- och omsorgsnämnd

574

-2643

-2069

-2178

Barn- och skolnämnd

738

-3408

-2670

-2754

Servicenämnd

1663

-1672

-8

10

Kommunstyrelse

283

-534

-251

-266

Överförmyndarnämnd

0

-13

-12

-15

Valnämnd

0

-1

-1

-1

Habostyrelse

4

-9

-5

-5

Kommunfullmäktige

0

-17

-16

-17

Summa nämnderna

5060

-12 103

-7044

-7258

Centrala poster

-53

90

38

61

Eliminering av interna poster

-3026

3026



Verksamheternas nettokonstnader

1981

-8987

-7005

-7197

Investeringskostnader

Nedan görs en analys över de nämnder med störst avvikelse mot investeringsramen. För mer information hänvisas till nämndernas årsanalyser.

Investeringar per nämnd, miljoner kronor

Nämnd

Inkomst

Utgift

Nettoinvesteringar

Ram

Avvikelse

Byggnadsnämnd


-1

-1

0

-1

Teknisk nämnd

14

-167

-153

-251

99

Renhållningsstyrelse

2

-13

-11

-28

-17

Utbildningsnämnd


-11

-11

-9

--

Kultur- och fritidsnämnd


-52

-52

-23

-29

Arbetsmarknads- och socialnämnd


-1

-1

-2

1

Vård- och omsorgsnämnd


-8

-8

-13

5

Barn- och skolnämnd


-14

-14

-17

3

Servicenämnd


-210

-210

-255

45

Kommunstyrelse


-667

-667

-667

0

Habostyrelse


0

0

0

0

Investeringar

17

-1143

-1126

-1265

139

Teknisk nämnd - total exploatering

239

-338

-99

-21


Investeringar inklusive exploatering

255

-1481

-1226

-1266

139

Tillägg finansiell leasing


-9

-9



Justering för exploatering

-239

189

-50

-159


Investeringar enligt redovisningsmässig klassificering

17

-1301

-1284

-1424


Servicenämnden

För servicenämnden och kultur- och fritidsnämnden förklaras en differens på 20 miljoner kronor av att investeringar i underhåll av idrottslokaler genomförts och redovisats på kultur- och fritidsnämnden men budgeterats på servicenämnden. Resterande avvikelse på servicenämnden beror på att miljö- och energibesparingsprojekt inte har kunnat utföras i önskad takt på grund av personalomsättning och leveransproblem av material.

Tekniska nämnden

Tekniska nämnden visar en avvikelse mot budget på 21 miljoner kronor. De negativa avvikelserna bärs upp av positiva avvikelser inom markförvärv och investeringar i infrastruktur. Avvikelserna inom markförvärv beror främst på tagna beslut om förvärv. Lägre investeringsutgifter inom infrastruktur förklaras av tidsförskjutningar i projekt, lägre kostnader och högre externa bidrag.

Renhållningsstyrelsen

Renhållningsstyrelsens positiva avvikelse på 17 miljoner kronor har till stor del uppkommit då inköp av fordon och utrustning har skjutits fram i tid.

Exploateringsverksamhet – tekniska nämnden

Tekniska nämndens exploateringsverksamhet redovisar högre investeringsutgifter än budget främst beroende på tidsförskjutningar och överklaganden.

Större investeringsprojekt

Större investeringsprojekt är projektet med en beslutad investeringsutgift på minst 30 miljoner kronor.

Större investeringsprojekt

Projektets namn

Beslutade investeringsutgifter för hela projektet

Prognosticerade investeringsutgifter för hela projektet

Prognostiserade avvikelser för hela projektet

Budget 2022

Utfall 2022

Avvikelse 2022

Hedda Andersson-gymnasiet

750

664

86

234

233

1

Campus Vipan

445

241

204

108

96

12

Vikingaskolan

272

7

265

30

6

24

Påskagänget, skola och idrottshall

240

2

238

10

0

10

Södra Råbylund, skola och gymnastiksal

219

167

52

71

93

-22

Stadshallen

209

215

-6

63

112

-49

Ridsportsanläggning

160

9

151

22

2

20

Häckeberga, ombyggnad av skola och ny idrottshall

111

3

108

5

2

3

Södra stambanan, hållplats Klostergården

92

108

-16

21

21

0

Kunskapsparken

89

89

0

22

13

10

Drabantvägen förskola

70

4

66

15

4

11

Polhemskolan, ombyggnad

63

1

62

2

1

1

Södra Råbylund III Söder entreprenadarbeten

63

63

0

17

9

8

Stångby Väster II, entreprenad byggator
Etapp 2 och stadsdelsparken

59

63

-4

27

31

-4

Skryllegården

50

35

15

23

26

-3

Science Village Scandinavia byggator oh Odarslövsvägen

49

45

4

24

18

6

Enestugan förskola

45

43

2

17

33

-16

Tunnel under stambanan söder om stationsläget

35

40

-5

9

8

1

Södra Råbylund III norr

35

35

0

12

13

-1

Tornsvalan LSS

31

12

19

15

9

6

Temporära idrottslokaler

30

11

19

0

11

-11

Uppdaterad:

Dela sidan:

Hjälpte informationen på denna sida dig?