Nedan görs en analys över de nämnder med störst avvikelse mot budget. För mer information hänvisas till nämndernas årsanalyser.
Enligt "Lagen om kommunal bokföring och redovisning" ska drift- och investeringsredovisningen innehålla en redovisning av hur utfallet förhåller sig till den budget som fastställts för den löpande verksamheten. Driftredovisningen ska utformas så att utfallen kan stämmas av mot fullmäktiges budget. Investeringsredovisningen ska göra det möjligt för fullmäktige att jämföra beslutade/beräknade totalutgifter och anslag med utfall.
Nämnd | Intäkter | Kostnad | Netto | Budget | Avvikelse |
---|---|---|---|---|---|
Byggnadsnämnd | 43 | -82 | -39 | -36 | -3 |
Teknisk nämnd | 106 | -342 | -237 | -232 | -5 |
Teknisk nämnd: exploatering och infrastruktur | 53 | -122 | -69 | -74 | 5 |
Renhållningsstyrelse | 192 | -192 | 0 | 1 | -1 |
Utbildningsnämnd | 1193 | -1870 | -677 | -687 | 10 |
Kultur- och fritidsnämnd | 102 | -491 | -389 | -387 | -2 |
Arbetsmarknads- och socialnämnd | 147 | -827 | -680 | -675 | -4 |
Miljönämnden | 10 | -27 | -17 | -16 | -1 |
Vård- och omsorgsnämnden | 507 | -2755 | -2249 | -2331 | 82 |
Barn- och skolnämnd | 788 | -3488 | -2701 | -2730 | 29 |
Servicenämnd | 1665 | -1706 | -41 | -43 | 3 |
Kommunstyrelse | 312 | -593 | -282 | -337 | 55 |
Överförmyndarnämnd | 0 | -15 | -15 | -16 | 1 |
Valnämnd | 3 | -11 | -7 | -6 | -1 |
Habostyrelse | 6 | -11 | -5 | -5 | 0 |
Kommunfullmäktige | 0 | -16 | -16 | -17 | 1 |
Summa nämnderna | 5128 | -12550 | -7422 | -7591 | 169 |
Centrala poster | 92 | -181 | -89 | 68 | -158 |
Eliminering av interna poster | -3041 | -3026 | |||
Verksamheternas nettokostnader | 2179 | -9691 | -7512 | -7523 | 11 |
Nämnden redovisade en positiv avvikelse motsvarande tio miljoner kronor. Större positiva avvikelser finns för gymnasieskola och vuxenutbildning gemensamt då båda verksamhetsområdena har haft färre elever än budgeterat. Negativ avvikelse finns för fristående förskola och grundskola där kostnader för särskilt stöd sedan flera år överstiger budget och 2022 har avvikelsen ökat markant.
Nämnden uppvisade en positiv avvikelse mot budget på motsvarande 82 miljoner kronor vilket motsvarar en avvikelse på 3,5 procent mot budget. Samtliga verksamheter inom nämndens ansvarsområde visar på överskott med undantag för särskilt boende för äldre.
Underskottet inom särskilt boende består i huvudsak av kostnader för personal där övertid står för 13,2 miljoner kronor, sjukfrånvaro 12,0 miljoner kronor samt ökade kostnader med anledning av pandemin på 6,2 miljoner kronor. Även ökade kostnader för bemanningsköp, livsmedel, måltider, reparationer, lokalvård, hyror och hyreskostnader har påverkat resultatet negativt.
Överskotten inom hemvård och LSS avser främst de medel för volymökningar som inte har tagits i anspråk. Det beror på att antalet personer med behov av hemtjänst samt behovsbedömda hemtjänsttimmar inte har ökat i den omfattning som förväntats och budgeterats under åren 2021 och 2022. Detta innebär att överskottet 2022 beror på volymökningsmedel avsedda för 2021 men som finns med i ramen 2022.
Inom gemensam administration och myndighetsdelen uppgick överskottet till totalt 23,9 miljoner kronor. Anledningen var bland annat att medel till nytt verksamhetssystem, medel för inköp av IT-utrusning och licenser med anledning av införandet av Office 365 inte har använts på grund av försenad upphandling och inköp av datorer kopplat till införandet. Några administrativa tjänster har varit vakanta under delar av året i avvaktan på rekrytering.
I resultatet ingick också statsbidrag på 17,5 miljoner kronor för att täcka höga sjuklönekostnader för perioden december 2021 till mars 2022 med anledning av covid-19.
Nämnden redovisade en positiv budgetavvikelse för 2022 motsvarande 29 miljoner kronor, vilket motsvarar en procent av den beslutade budgeten 2022.
26 miljoner kronor av avvikelsen förklaras av att antalet barn och elever i förskola, grundskola och fritidshem varit färre än vad fullmäktiges budgetram för året beräknades på. Den samlade avvikelsen för de kommunala förskole-, grundskole-, grundsärskole- verksamheterna redovisades till tio miljoner kronor. Resterande överskott förklaras av högre intäkter avseende föräldraavgifter samt lägre kostnader för nämnd och förvaltningskontor och för särskilda verksamheter. I överskottet ingick även underskott för lokalkostnader samt förvaltningsgemensamma resurser.
Den största förklaringen till det positiva resultatet var att kommunstyrelsens reserverade medel inte förbrukades enligt plan, där överskottet motsvarade 36 miljoner kronor. Andra bidrag till den positiva avvikelsen var att kostnaderna för insatser inom företagshälsovård har varit sju miljoner kronor lägre jämfört med budget och att sex miljoner kronor kopplat till medborgarbudgeten inte har utnyttjats. Därtill att det har uppstått vakanser samt att vissa rekryteringar inte har slutförts.
Nämnd | Intäkter | Kostnad | Netto | Budget |
---|---|---|---|---|
Byggnadsnämnd | 47 | -82 | -36 | -35 |
Teknisk nämnd | 94 | -305 | -212 | -217 |
Teknisk nämnd: exploatering och infrastruktur | 50 | -126 | -76 | -76 |
Renhållningsstyrelse | 197 | -196 | 1 | 0 |
Utbildningsnämnd | 1165 | -1822 | -657 | -665 |
Kultur- och fritidsnämnd | 82 | -460 | -377 | -366 |
Arbetsmarknads- och socialnämnd | 151 | -788 | -637 | -659 |
Miljönämnd | 11 | -27 | -15 | -16 |
Vård- och omsorgsnämnd | 574 | -2643 | -2069 | -2178 |
Barn- och skolnämnd | 738 | -3408 | -2670 | -2754 |
Servicenämnd | 1663 | -1672 | -8 | 10 |
Kommunstyrelse | 283 | -534 | -251 | -266 |
Överförmyndarnämnd | 0 | -13 | -12 | -15 |
Valnämnd | 0 | -1 | -1 | -1 |
Habostyrelse | 4 | -9 | -5 | -5 |
Kommunfullmäktige | 0 | -17 | -16 | -17 |
Summa nämnderna | 5060 | -12 103 | -7044 | -7258 |
Centrala poster | -53 | 90 | 38 | 61 |
Eliminering av interna poster | -3026 | 3026 | ||
Verksamheternas nettokonstnader | 1981 | -8987 | -7005 | -7197 |
Nedan görs en analys över de nämnder med störst avvikelse mot investeringsramen. För mer information hänvisas till nämndernas årsanalyser.
Nämnd | Inkomst | Utgift | Nettoinvesteringar | Ram | Avvikelse |
---|---|---|---|---|---|
Byggnadsnämnd | -1 | -1 | 0 | -1 | |
Teknisk nämnd | 14 | -167 | -153 | -251 | 99 |
Renhållningsstyrelse | 2 | -13 | -11 | -28 | -17 |
Utbildningsnämnd | -11 | -11 | -9 | -- | |
Kultur- och fritidsnämnd | -52 | -52 | -23 | -29 | |
Arbetsmarknads- och socialnämnd | -1 | -1 | -2 | 1 | |
Vård- och omsorgsnämnd | -8 | -8 | -13 | 5 | |
Barn- och skolnämnd | -14 | -14 | -17 | 3 | |
Servicenämnd | -210 | -210 | -255 | 45 | |
Kommunstyrelse | -667 | -667 | -667 | 0 | |
Habostyrelse | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Investeringar | 17 | -1143 | -1126 | -1265 | 139 |
Teknisk nämnd - total exploatering | 239 | -338 | -99 | -21 | |
Investeringar inklusive exploatering | 255 | -1481 | -1226 | -1266 | 139 |
Tillägg finansiell leasing | -9 | -9 | |||
Justering för exploatering | -239 | 189 | -50 | -159 | |
Investeringar enligt redovisningsmässig klassificering | 17 | -1301 | -1284 | -1424 |
För servicenämnden och kultur- och fritidsnämnden förklaras en differens på 20 miljoner kronor av att investeringar i underhåll av idrottslokaler genomförts och redovisats på kultur- och fritidsnämnden men budgeterats på servicenämnden. Resterande avvikelse på servicenämnden beror på att miljö- och energibesparingsprojekt inte har kunnat utföras i önskad takt på grund av personalomsättning och leveransproblem av material.
Tekniska nämnden visar en avvikelse mot budget på 21 miljoner kronor. De negativa avvikelserna bärs upp av positiva avvikelser inom markförvärv och investeringar i infrastruktur. Avvikelserna inom markförvärv beror främst på tagna beslut om förvärv. Lägre investeringsutgifter inom infrastruktur förklaras av tidsförskjutningar i projekt, lägre kostnader och högre externa bidrag.
Renhållningsstyrelsens positiva avvikelse på 17 miljoner kronor har till stor del uppkommit då inköp av fordon och utrustning har skjutits fram i tid.
Tekniska nämndens exploateringsverksamhet redovisar högre investeringsutgifter än budget främst beroende på tidsförskjutningar och överklaganden.
Större investeringsprojekt är projektet med en beslutad investeringsutgift på minst 30 miljoner kronor.
Projektets namn | Beslutade investeringsutgifter för hela projektet | Prognosticerade investeringsutgifter för hela projektet | Prognostiserade avvikelser för hela projektet | Budget 2022 | Utfall 2022 | Avvikelse 2022 |
---|---|---|---|---|---|---|
Hedda Andersson-gymnasiet | 750 | 664 | 86 | 234 | 233 | 1 |
Campus Vipan | 445 | 241 | 204 | 108 | 96 | 12 |
Vikingaskolan | 272 | 7 | 265 | 30 | 6 | 24 |
Påskagänget, skola och idrottshall | 240 | 2 | 238 | 10 | 0 | 10 |
Södra Råbylund, skola och gymnastiksal | 219 | 167 | 52 | 71 | 93 | -22 |
Stadshallen | 209 | 215 | -6 | 63 | 112 | -49 |
Ridsportsanläggning | 160 | 9 | 151 | 22 | 2 | 20 |
Häckeberga, ombyggnad av skola och ny idrottshall | 111 | 3 | 108 | 5 | 2 | 3 |
Södra stambanan, hållplats Klostergården | 92 | 108 | -16 | 21 | 21 | 0 |
Kunskapsparken | 89 | 89 | 0 | 22 | 13 | 10 |
Drabantvägen förskola | 70 | 4 | 66 | 15 | 4 | 11 |
Polhemskolan, ombyggnad | 63 | 1 | 62 | 2 | 1 | 1 |
Södra Råbylund III Söder entreprenadarbeten | 63 | 63 | 0 | 17 | 9 | 8 |
Stångby Väster II, entreprenad byggator | 59 | 63 | -4 | 27 | 31 | -4 |
Skryllegården | 50 | 35 | 15 | 23 | 26 | -3 |
Science Village Scandinavia byggator oh Odarslövsvägen | 49 | 45 | 4 | 24 | 18 | 6 |
Enestugan förskola | 45 | 43 | 2 | 17 | 33 | -16 |
Tunnel under stambanan söder om stationsläget | 35 | 40 | -5 | 9 | 8 | 1 |
Södra Råbylund III norr | 35 | 35 | 0 | 12 | 13 | -1 |
Tornsvalan LSS | 31 | 12 | 19 | 15 | 9 | 6 |
Temporära idrottslokaler | 30 | 11 | 19 | 0 | 11 | -11 |
Uppdaterad:
Hjälpte informationen på denna sida dig?