I Lunds kommun gör vi planer för nästa år, men också för de tre kommande åren. Detta ska göras samtidigt. Genom att fastställa mål och ekonomiska ramar i ekonomi- och verksamhetsplanen anger kommunfullmäktige på vilket sätt kommunens medel ska nyttjas för att nå visionen.
Varje år gör vi en ekonomi- och verksamhetsplan. Kommunfullmäktige fastställer mål, skattesats och ekonomiska ramar för kommande budgetår, med en treårig ekonomisk plan för hela kommunen. Genom att fastställa mål och ekonomiska ramar anger kommunfullmäktige på vilket sätt kommunens medel ska användas för kommande år.
Vid årets slut följs budgeten upp i Lund kommuns årsredovisning. Årsredovisningen granskas av kommunrevisionen och fastställs av kommunfullmäktige
Vår ekonomi styrs genom budget, resursfördelningsmodeller och finansiella mål. Det är kommunfullmäktige som fattar beslut om hur resurserna ska fördelas inom kommunen.
Resursfördelningsmodellen är en princip för hur förvaltningarnas budgetar ska räknas upp utifrån volymförändringar – som till exempel fler barn och äldre i kommunen.
Varje år beslutar kommunfullmäktige om en gemensam ekonomi- och verksamhetsplan (EVP) för de kommande tre åren. EVP:n innehåller fullmäktigemål samt ekonomiska ramar.
Ekonomi- och verksamhetsplan med budget för 2024-2026 (tillgänglighetsanpassad)
Här kan du ladda ner rapporten i sin helhet som en pdf-fil (ej tillgänglighetsanpassad)
Ekonomi- och verksamhetsplan med budget för 2024-2026 Pdf, 3 MB.
Förslag till ekonomi- och verksamhetsplanen (EVP) 2024-2026 med budget för 2024 redovisar ett samlat överskott för hela EVP-perioden med en oförändrad skattesats om 21,24 kronor. För mer detaljerad information hänvisas till avsnittet om ekonomiska förutsättningar för Lunds kommun samt till ekonomiska ramar för respektive nämnd där årliga ramar i form av kommunbidrag redovisas för 2024-2026. Nedan följer en kort sammanfattning av föreslagen EVP utifrån de viktigaste beräkningsförutsättningarna och resultat av dessa:
Delårsrapport augusti 2023 Pdf, 1 MB.
Mål- och budgetprocessen beskriver hur vi sätter vårt fokus och har koll på hur det går. Det handlar om hur vi arbetar för att sätta mål, fördela resurser i budget och hur vi följer upp hur det går. Mål- och budgetprocessen delas in i faserna strategi, planering och uppföljning.
Tidsplanen löper över tre år.
Processerna går in i varandra och är delvis parallella – när strategidialogerna pågår för nästa treårsplan (EVP:n) kommer de även att göra avtryck i förvaltningarnas verksamhetsplanering för nästa år.
Strategiprocessen syftar till att ta fram ett underlag för nästa ekonomi- och verksamhetsplan. I strategiprocessen ingår trend- och omvärldsanalyser, bevakning av förändringar i lagar och förordningar samt en kvalitetsrapport med analys av hur det går för Lund.
Planeringsprocessen tar avstamp i de kommunövergripande planeringsförutsättningarna från strategiprocessen och ska resultera i den gemensamma ekonomi- och verksamhetsplanen, EVP:n, för de kommande tre åren. I planeringsprocessen ingår kommunövergripande riskanalyser och framtagandet av interna kontrollaktiviteter.
Varje höst arbetar förvaltningarna och deras politiska ledning fram nästa års verksamhetsplan med internbudget och handlingsplan för intern kontroll.
Vi följer upp hur det går med både verksamhet, medarbetare och ekonomi flera gånger under året.
Vilka kommungemensamma utmaningar ser vi och vilka fokus är viktiga för att kunna ta nästa kliv i hanteringen av dessa utmaningar? De utmaningar som identifierats bemöts i kommunfullmäktiges föreslagna mål för 2023-2025.
Boende i Lund betalar 21,24 kronor per intjänad hundralapp. Inklusive regionskatt betalar du 32,42 kronor.
Siffrorna i tabellen visar den genomsnittliga skatten i landet och region Skåne. Samt den faktiska skatten i Lunds kommun. Siffrorna gäller 2024.
Riket | Skåne | Lund | |
---|---|---|---|
Kommuner | 20,70 | 20,63 | 21,24 |
Regioner | 11,67 | 11,18 | 11,18 |
Summa | 32,37 | 31,81 | 32,42 |
Skatteintäkter, generella statsbidrag och utjämning prognostiseras för Lunds kommun till 8 525 miljoner kronor för 2024, vilket är 580 miljoner kronor högre än 2023-års budget. Den högre prognosen förklaras av en konjunkturutveckling under 2023 som medförde tillväxt i lönesumman. Även högre generella statsbidrag i budgetpropositionen för 2024 förklarar ökningen mellan åren. För 2024 finansieras Lunds kommun till 79 procent av skatteintäkter, generella statsbidrag och utjämning. Den högre skatteprognosen 2024 ska finansiera betydligt högre kostnader för pris- och löneökningar, räntekostnader och pensionskostnader än tidigare vilket förklaras av den höga inflationen i samhället.
Uppdaterad:
Hjälpte informationen på denna sida dig?