Kommunen får fram en genomsnittlig månadsinkomst genom att jämföra den totala årsinkomsten enligt Skatteverkets register och dela den med tolv. Årsinkomsten delat med tolv jämförs sedan med de inkomstuppgifter som lämnats in till kommunen.
Visar det sig att den inlämnade inkomstuppgiften har varit högre eller lägre än den faktiska inkomsten innebär det att vi i efterhand fakturerar eller betalar tillbaka avgift. Faktura för justering av tidigare fakturering skickas ut under vårterminen.
- Vi kommer inte att skicka ut någon extra faktura om avvikelsen är mellan -200 kr och +200 kr.
- Fakturan har fyra månaders betalningstid.
- Om familjeförhållanden har förändrats går betalningen eller fakturan till den vårdnadshavare som varit fakturamottagare.
- De allra flesta har betalat rätt avgift och kommer därför inte att påverkas av justeringen efter inkomstkontrollen.
Skicka ett mejl med fakturanummer, kontouppgifter och ett kontobevis (till exempel en skärmbild från din internetbank som visar både ditt namn och kontonummer) till oss. Observera att kontouppgifterna ska stämma överens med fakturamottagarens uppgifter.
E-post: kund_bank@lund.se
Utbetalning av överskott
Har du betalat för mycket i avgift och ska få pengar tillbaka från oss, kommer utbetalningen några dagar efter att fakturans förfallodatum har passerat.
Om du har andra obetalda skulder inom förskola eller fritidshem till Lunds kommun så kommer dessa att dras av från summan på din kreditfaktura.
Fakturan stämmer inte, vad gör jag?
Är det något som inte stämmer med din faktura eller om du behöver ytterligare underlag än det som framgår på fakturan, tar du kontakt med medborgarcenter så snart som möjligt.
Telefon medborgarcenter: 046-359 50 00
E-post: lunds.kommun@lund.se
Om du anser att fakturan är felaktig behöver du beskriva vad som är fel för att vi ska kunna utreda vidare.