Länk till startsidan

E-tjänst för förskola och fritidshem

Här har vi samlat en instruktion kring hur du använder e-tjänsten för förskola och fritids, samt hur du gör om du saknar bank-id.

Logga in i e-tjänsten

I e-tjänsten för förskola och fritidshem kan du ansöka om och säga upp plats på förskola och fritidshem, samt ändra inkomstuppgift. Du loggar in och signerar med bank-id. Om barnet har två vårdnadshavare måste båda signera med bank-id.

Uppstår tekniska problem kan det hjälpa att rensa cookies från webbläsaren eller att prova en annan webbläsare. Fungerar det fortfarande inte, kontakta medborgarcenter för hjälp.

E-tjänst för förskola och fritidshem

Instruktioner för e-tjänsten

När du väl är inloggad i e-tjänsten kan du till vänster se flikar i olika färger med ditt och ditt/dina barns namn.

Ange inkomstuppgifter

  1. Välj ditt namn i vänstermenyn.
  2. Under rubriken "Vad vill du göra idag?", välj "Inkomst".
  3. Under inkomstuppgifter registrerar du dina sammantagna inkomster. Ange summan per månad, före skatt. Har du inga inkomster anger du 0.
  4. Om du registrerar en inkomst bakåt i tiden, behöver du också lägga in din inkomst från dagens datum, även om inkomsten är densamma.

Ange kontaktuppgifter

Under fliken ”Alla” finner du en länk för att fylla i familjens kontaktuppgifter samt en länk till en översikt över nuvarande uppgifter.

Ansök om plats i förskola och fritidshem

Tjänsten fungerar just nu bäst på en dator (desktop) och kan vara svår att använda på en mobil enhet.

  1. Välj barn i vänstermenyn.
  2. Följ instruktionerna.
  3. I listan för område, på sidan 4 i tjänsten, väljer du först verksamhet, och sedan område. Är det fritids du valt är det de områden som börjar med ett G.

Säg upp plats i förskola och fritidshem

  1. Under rubriken 'Vad vill du göra idag?' väljer du avsluta placering.
  2. Följ instruktionerna.

Notera att du inte kan säga upp skolplatsen i tjänsten, utan enbart fritids eller förskola.

Alternativ till e-tjänst

I vissa fall går det inte att använda e-tjänsten, till exempel om du:

  • Inte är folkbokförd i Sverige.
  • Har skyddade personuppgifter.
  • Har ett barn boende hos dig, men du inte är vårdnadshavare (till exempel familjehem).
  • Inte kan ha bank-id.

Kontakta i så fall medborgarcenter för hjälp.

Behöver du skaffa bank-id?

För att använda kommunens e-tjänster behövs bank-id. För närvarande fungerar bara bank-id i e-tjänsten, inte andra typer av e-legitimationer. Här kan du läsa mer om vad bank-id är och hur du skaffar det.

Information om e-legitimation (Myndigheten för digital förvaltning)

Uppdaterad:

Dela sidan:

Hjälpte informationen på denna sida dig?