Länk till startsidan

Vanliga frågor och svar om bygglov

Vad har jag för diarienummer, vad ska jag göra med kontrollmeddelandet och måste jag skicka in alla ritningar från början? Här hittar du svar på några vanliga frågor som kan uppstå när du söker bygglov.

Om ditt ärende

Hur kan jag se/följa min ansökan?

Du loggar in med bank-id i e-tjänsten Se och komplettera mitt byggärende (och inte via Min sida). Här visas alla inlämnade handläggningar och fattade beslut.

E-tjänsten – Se och komplettera mitt byggärende

Det står att man ska få en bekräftelse när man har skickat in sin bygglovsansökan. Jag har inte fått någon – varför?

Ärendebekräftelsen skickas ut när en administratör har hanterat det. Detta kan ta upp till tre dagar.
Om du vill kontrollera att din ansökan har tagits emot kan du gå in i e-tjänsten Se och komplettera mitt byggärende och se att det har skapats ett ärende. Det kan du göra även om du inte har ansökt via e-tjänsten. Du kan också kontakta medborgarcenter för att få veta om din ansökan har tagits emot. Om inget ärende är registrerat har något gått fel – du har kanske har glömt att signera i det sista steget i e-tjänsten?

E-tjänsten – Se och komplettera mitt byggärende

Var hittar jag min fastighetsbeteckning?

Du kan hitta din fastighetsbeteckning i kartan Underlag för lovansökan och anmälan.
Kartan – Underlag för lovansökan och anmälan

Var ser jag mitt diarienummer?

Gå in via e-tjänsten Se och komplettera mitt byggärende. Skrolla tills du hittar "Ansökan om lov" eller ”Följebrev”. Till höger finns en länk till själva dokumentet där det står "Hämta", klicka på det. Diarienumret står vertikalt, oftast uppe till höger på dokumentet.
Ditt diarienummer inleds med L, till exempel ”L2018-00001234”.

E-tjänsten – Se och komplettera mitt byggärende

Jag har fått ett kontrollmeddelande skickat till mig om att en handling har delgivits, men jag har inte fått någon. Vad ska jag göra?

Medborgarcenter hjälper dig.

Vem är handläggare i mitt ärende?

Det kan dröja innan en specifik handläggare kopplas till ditt ärende. Det görs oftast först efter att du skickat in alla nödvändiga handlingar och ärendet är komplett. Om det uppstår frågor kontaktar handläggaren dig annars hör du ifrån handläggaren när beslut är fattat.

Har du frågor om ditt ärende är du välkommen att ringa under bygglovsavdelningens telefontid.

Hur ansöker jag om slutbesked?

För att vi ska kunna ge ett slutbesked behöver du som ansvarig för arbetet visa att alla krav som gäller för åtgärden är uppfyllda enligt kontrollplanen, startbeskedet eller beslut om kompletterande villkor. När vi har fått de handlingar som krävs i ditt ärende fattar vi beslut om slutbesked.
Skicka in dina handlingar inför slutbesked via e-tjänsten: Se och komplettera mitt byggärende
Mer information om slutbesked på sidan Bygglovsprocessen – steg för steg

Varför är mitt ärende fortfarande öppet fast att jag fått slutbesked?

Alla lov- och anmälningsärende ligger som öppna i systemet fram till att vi har avslutat och arkiverat ärendet. Har du fått ett slutbesked är du klar och behöver inte oroa dig över att ärendet ligger som pågående under "Se och komplettera mitt byggärende".

Om E-tjänsterna

Jag är ombud/representant för ett företag och har sökt. Jag kommer inte in i ärendet när jag loggar in med mitt personnummer – varför?

Du måste vara registrerad som ombud för att komma in i tjänsten. Kontakta stadsbyggnadskontoret för att få ditt personnummer kopplat till bygglovet.

Mejl: stadsbyggnadskontoret@lund.se
Mer information om bygglov för företag

Jag hade ett bygglovsärende för tio år sedan – varför ser jag inte detta när jag loggar in?

Alla ärenden före 11 april 2018 är kanske inte kompletta i e-tjänsten. Startbesked, slutbesked och protokoll kan saknas.

Vill du ha dessa handlingar, kontakta medborgarcenter.

För riktigt gamla ärenden kan du kontakta stadsarkivet.

När jag loggar in på Min sida och går till Mina ärenden ser jag mina bygglovsärenden. Men jag ser inte hela ärendet – varför?

Under ”Min sida” ser du bara vilka ärenden du har igång inom alla delar av kommunen, inte bara byggärenden.
Om du går till e-tjänsten Se och komplettera mitt byggärende så ser du hela ärendet.

E-tjänsten – Se och komplettera mitt byggärende

Jag hittar inte ärendet som jag påbörjade igår, var finns det?

Du hittar din påbörjade, men inte inskickade, lovansökan eller anmälan via Min sida.

Logga in till Min sida

Kontakta bygglovsavdelningen

Pågående ärende

Du når enklast din handläggare eller inspektör via mejl. Du hittar kontaktuppgifter i de dokument du fått rörande ditt ärende.

Allmänna byggfrågor

Har du allmänna frågor om bygglov tar du kontakt med medborgarcenter. Kan de inte lösa din fråga eller ditt ärende direkt hjälper de dig att komma i kontakt med rätt person på bygglovsavdelningen.

  • Bygglovshandläggare hanterar frågor om bygglov och fastighetsfrågor. De har telefontid måndagar och torsdagar klockan 9–11.30 och klockan 13–16.
  • Byggnadsinspektörer har hand om anmälningsärende och byggtekniska frågor. De har telefontid måndagar och torsdagar klockan 13–16.

Besöksadress: Brotorget 1, Lund
Telefon till medborgarcenter: 046-359 50 00
Kan inte medborgarcenter lösa din fråga eller ditt ärende hjälper de dig att komma i kontakt med rätt person.
E-post: stadsbyggnadskontoret@lund.se

Uppdaterad:

Dela sidan:

Hjälpte informationen på denna sida dig?