Länk till startsidan

Altan

Det behövs oftast inget bygglov för en altan vid en villa eller radhus.

Detaljplanen styr vad du får göra

I detaljplanen står det bland annat hur byggnader ska användas, utformas och placeras. När du gör en anmälan eller söker bygglov tittar vi alltid på vad detaljplanen säger om din tomt.

Hitta din gällande detaljplan

Läs mer om detaljplaner

Bygga altan - vad gäller?

Stämmer alla punkter nedan får du bygga din altan även om den strider mot gällande detaljplan eller områdesbestämmelser.

  • Altanen kommer att vara lägre än 1,8 meter mätt från markens lägsta punkt. Tänk på att eventuella räcken också behöver vara lägre än 1,8 meter räknat från marken.
  • Altanen placeras i anslutning till en villa eller radhus (en- och tvåbostadshus) eller i anslutning till ett komplementsbostadshus, så länge det finns ett befintligt en- eller tvåbostadshus på tomten.
  • Altanen kommer som längst sträcka sig 3,6 meter från huset.
  • Altanen placeras 4,5 meter eller längre ifrån tomtgränsen om grannar inte medger närmare placering.
  • Området är inte utpekat som särskilt värdefull från historisk, kulturhistorisk, miljömässig eller konstnärlig synpunkt i bevaringsprogram eller detaljplan.
    Mer information om kulturhistoriska byggnader och miljöer

I alla andra fall behöver du söka lov för altanen.

Boverkets webbplats med information om altaner, uteplatser och uterum

Bygglovsguide för att bygga altan

Kontrollera så att gällande detaljplan eller områdesbestämmelser tillåter den åtgärd du planerar göra. Detaljplaner och områdesbestämmelser kan innehålla så kallade varsamhetsbestämmelser, främst inom kulturhistoriskt värdefulla miljöer.
Karta som visar vad som gäller för din fastighet.

Strandskyddsdispens

För att bygga, gräva, anlägga eller på andra sätt påverka strandskyddsområdet, krävs dispens. Skyddszonen omfattar både land och vatten och sträcker sig 100 meter i båda riktningarna från strandkanten.

Mer om strandskyddsdispens.

Ritningar till ansökan

Innan du kan skicka in din ansökan om bygglov måste du ta fram ritningar som ska skickas in tillsammans med ansökan. Ritningarna måste vara fackmässigt utförda för att vi ska kunna godkänna dem. Har du inte kunskap själv att utforma ritningarna behöver du anlita en fackman som kan hjälpa dig. Du bör därför i god tid, innan du ska skicka in din ansökan, kontakta en kunnig person som kan hjälpa dig att ta fram ritningar.

Ritningar och handlingar till bygglov

Behöver du en kontrollansvarig?

En kontrollansvarig hjälper till att se till att ditt projekt uppfyller kraven i bygglagstiftningen. Du behöver oftast inte en kontrollansvarig om du bara ska göra små ändringar av till exempel ett en- och tvåbostadshus. Vid större ändringar, eller om ändringarna gäller flerbostadshus, kan du behöva en kontrollansvarig.

Mer om kontrollansvarig

För att vi ska kunna handlägga din ansökan behöver du skicka in flera bilagor. Om din ansökan inte är komplett ifylld eller om dina ritningar inte är fackmässigt utförda kommer vi be dig komplettera din ansökan. För att dina ritningar ska anses vara fackmannamässiga ska de vara utförda enligt våra exempelritningar. I exempelritningarna kan du också se vad de olika ritningarna ska innehålla.


När du vill ha bygglov för att bygga en altan behöver du skicka in dessa handlingar:

  • fasadritning
  • kontrollplan
  • planritning
  • sektionsritning
  • situationsplan

Beskrivningar av vanliga handlingar och ritningar

Här hittar du exempelritningar

Om det krävs fler handlingar för ditt ärende hör vi av oss.

Din ansökan

När du har förberett dina handlingar som ska bifogas kan du göra din ansökan.

Du loggar in med ditt BankID och kan därefter ansöka och bifoga nödvädiga handlingar.

Sök bygglov via e-tjänst

Du kan också ansöka via blankett. Kontakta medborgarcenter så skickar de en blankett till dig. Skicka in blanketten tillsammans med bilagorna till stadsbyggnadskontoret@lund.se eller Stadsbyggnadskontoret, Box 41, 221 00 Lund.

Avgifter

När du ansöker om lov eller gör en anmälan får du betala en avgift. Storleken på avgiften beror främst på vad du planerar att göra.

Mer information om avgifter

Vår handläggning

När din ansökan kommer in registreras den och får ett diarienummer. Därefter delas den ut till en handläggare. Handläggaren går igenom din ansökan för att se om den är komplett. Om din ansökan/anmälan behöver kompletteras med uppgifter eller ritningar skickar handläggaren ett meddelande till dig där du uppmanas att lämna in de uppgifter/handlingar som saknas.

Mer om vår handläggning

Du behöver startbesked för att påbörja arbetet

Du behöver alltid ett startbesked, oavsett om du sökt lov eller gjort en anmälan. Du får börja bygga efter att du har fått ett startbesked från stadsbyggnadskontoret.

Du behöver slutbesked för att få börja använda din åtgärd

Du får heller inte börja använda din byggnad eller åtgärd förrän du har fått ett slutbesked. Slutbesked får du när du har skickat in handlingar som visar att du har uppfyllt alla de krav som gällde i ditt ärende.

Olovligt byggande

Om du påbörjar byggnationen utan startbesked, eller börjar använda byggnaden utan slutbesked, bryter du mot plan- och bygglagen och måste betala en byggsanktionsavgift.

Läs mer om olovligt byggande och sanktionsavgifter

Uppdaterad:

Hjälpte informationen på denna sida dig?