Upptäck och förändra närmiljön
Vi behöver hitta sätt att låta eleverna upptäcka hur de genom ett aktivt agerande kan förändra sin närmiljö. Låt elever lära sig om vilda djurs livsvillkor och sedan arbeta vidare med att skapa bättre platser för dem. Detta kan bidra till en framtidsoptimism bland våra barn och elever, ge dem handlingskompetens och en känsla av att kunna förändra.
Många av våra utemiljöer som vi använder dagligen är för välordnade och sterila för att djur och växter ska trivas. Människans iver att städa bort allt löst och gammalt naturmaterial gör det svårt för fåglar, däggdjur och insekter att hitta bra bostäder. Att låta delar av sin utemiljö vara vild och orensad gynnar djurlivet. Exempelvis har det väl inte undgått någon att vildbin, humlor och solitärbin är starkt hotade. Det är lätt att fixa olika passande bon där steklarna kan samla pollen, lägga ägg och skydda sina larver. Några arter föredrar sandsluttningar, en del håligheter som ihåliga stjälkar eller gamla musbon.
Om du vill lära dig mer om solitärbin och andra insekterna har det och hur du kan hjälpa dem så läs gärna Odla för insekter av Liselotte Roll som är faktagranskad av flera experter inom området. Även fåglar och däggdjur har stort behov av att få hjälp med att hitta bostäder. Nedan har vi länkat till några av de beskrivningar av bobyggen som du kan hitta på nätet.
Beskrivningar och ritningar av bobyggen
Insekter
Fjärilsholk
Humlebo
Däggdjur
Fladdermusholk
Fåglar
Fågelholk
Fågelholkar (4 stycken i en tunnel)