Länk till startsidan

Lära genom lek

Här presenterar vi lekar som kan användas för att lära om olika arter, ekologiska samband och matematiska begrepp.

Lekar om fåglar

Starleken – en lek som visar ekologiska samband

Lämplig årstid: året runt

Denna lek har många namn. Vi väljer att kalla den Starleken. Dela upp gruppen i två led, det ska vara cirka 10 meter mellan leden. Låt personerna i leden stå med ryggarna mot varandra.

Det ena ledet är starar och andra ledet är omvärldsfaktorer som stararna behöver. Omvärldsfaktorerna är mat, vatten och skydd. Varje omvärldsfaktor symboliseras av ett tecken:

  • Mat: handen på magen
  • Vatten: handen på munnen
  • Skydd: händerna över huvudet

Alla deltagare oavsett om de är starar eller omvärldsfaktorer bestämmer sig för ett tecken som de ska visa på en given signal. När signalen kommer ska alla vända sig om och stararna springer fram mot omvärldsfaktorerna som står still. Stararna ska hitta en person som visar samma tecken som staren har valt. Om staren lyckas hitta en person med sitt behov får personen följa med över till starledet. Om staren inte hittar sitt behov dör den och blir en omvärldsfaktor i nästa omgång och hamnar därför i ledet med omvärldsfaktorer.
Låt stararna få söka sina behov ett par omgångar och se vad som händer med antalet personer i de olika leden.

För att åskådliggöra hur stararnas population ökar och minskar kan man lägga stapeldiagram över hur många starar som klarade sig varje omgång. Gör stapeldiagrammen av något ni hittar i naturen som har samma storlek till exempel kottar eller nypon. Om det passar bättre med någon annan fågel eller djur så använd det i stället för starar.

Leken heter ursprungligen "Älgleken" och kommer från boken Land, för det vilda – aktiverande övningar om djur utgiven av fortbildningssekretariatet, Umeå universitet.

Ett barn som håller händerna över huvudet som ett tak.

Tecknet för skydd.

Entiteleken – så gör entitan för att klara vintern

Lämplig årstid: höst

Entitan är en mesfågel som samlar och gömmer frön för att klara vintern. Mellan september och december under dygnets ljusa timmar gömmer entitan i genomsnitt ett frö varannan minut. En individ kan alltså samla 50 000 frön under en höst. Av entitornas vinterskafferi försvinner ungefär 5 procent för att andra snyltande fåglar som talgoxar tar dem.

Samla eleverna runt en duk på marken. Häll ut solrosfrön på duken och låt eleverna vara entitor som gömmer frön inför vintern. Entitorna kan bara ta ett frö från fågelbordet i taget som de flyger (springer) och gömmer någonstans inom ett angivet område. Låt ett par elever vara talgoxar som smyger på entitorna och tar deras frön från gömmorna.

För att få ännu mer spänning kan man utse en sparvhök som flyger runt fågelbordet och jagar och fångar både entitor och talgoxar. När sparvhöken kommer kan mesarna rädda sig genom att ta tag i en gren som sticker ut. Då kan inte sparvhöken ta dem. Lyckas höken få tag på ett byte får den följa med till hökens bo. När entitorna fått gömma frön ett tag avbryts leken. Nu kommer vintern och det är dags att leta upp alla sina gömda frön. Låt varje entita och talgoxe räkna ihop hur många frön de hittar. Kanske är det så att alla entitor och talgoxar som hittat mer än 10 frön överlever vintern och resten dör. Beroende på hur kall och snörik vintern är desto fler frön behöver entitan återfinna för att hålla värmen och överleva vintern.

Leken kan användas för att diskutera och visa att en del djur har finurliga strategier för att hitta tillräckligt med mat under vintern. Leken kommer från boken Miljömosaik Naturligtvis, Håll Sverige Rent.

Råkleken – träna matematiska begrepp

Lämplig årstid: vår

Börja med att dela in eleverna i råkpar. Varje par ska nu fundera över hur många pinnar de tror att de kan samla tillsammans under en minut. Låt paren få berätta för varandra om deras antaganden innan de börjar samla. Ta tiden och låt paren få flyga ut och samla pinnar. När minuten gått får paren räkna och se hur deras gissningar gick. Jämför råkparens antal pinnar med varandra och använd matematiska begrepp som fler, färre, dubbelt och hälften när ni diskuterar.

Be paren att bygga ett bo av alla sina insamlade pinnar. Boet ska vara så stort att båda råkorna kan stå inuti det. Varje råkpar ska lägga fem pinnar tydligt i mitten av sitt bo. När alla bon är färdigbyggda är det dags för alla råkor att tjuva pinnar av varandra. Varje råka ska ut och flyga och får bara lov att ta en pinne i taget och endast av de fem pinnar som ligger i mitten av de andras bon. De pinnar som man tjuvar får man lägga i mitten av sitt eget bo. Låt eleverna få hålla på så länge de tycker att det är kul att flyga mellan andras och sitt eget bo.

Ett gäng vuxna springer omkring och leker en lek.

Genom att leka råkleken kan man få upp värmen och träna matte på ett roligt sätt. Leken kommer från boken Leka och lära matematik ute men heter där Skatleken. Vi tycker dock att råkleken är mer passande då de till skillnad från skator lever i par i kolonier och tjuvar pinnar från grannarnas bon.

Lekar om träd

Byta träd

Alla markerar varsitt träd med en snitsel, en ryggsäck eller dylikt. En person saknar träd. På kommandot "Byt träd" måste alla lämna sina träd och hitta nya. Den som blir utan får ställa sig i mitten och bli utropare. Leken kan varieras genom att utroparen ropar en trädart. Det gäller då för alla att hitta detta träd och att hålla i det. Den som blir tagen av trädutroparen vid bytet alternativt den som sist hittade ett träd blir ny utropare. Det är tillåtet att hålla i samma träd.

Burr

Lägg olika blad, frukter eller blandade föremål från ett eller flera träd på en vit duk. Eleverna står i en ring runt. Ett barn ska titta bort. De andra bestämmer en sak som är BURR. När det är klart får det barnet som tittade bort åter titta och peka på ett föremål i taget. De andra säger "lönnen går bra" och så vidare tills hen pekar på BURR-saken. Då skriker alla BURR och nästa får titta bort.

Vad tog jag bort?

Leken går till på samma sätt som ovan. Skillnaden är att man tar bort en sak istället. Det gäller för den som tittar bort att komma på vilken sak som saknas.

Memory

Plasta in två blad av varje art. Korten läggs sedan med baksidan uppåt. Det gäller att hitta så många par som möjligt. Man lyfter två kort i taget. Är de inte lika vänder man dem tillbaka och det är nästa persons tur att ta upp två kort. Är de lika får man behålla dem som ett par och ta upp två nya.

Tågleken

Stina Johansson beskriver i sin bok 'Bland stubbar och kottar med barnen i mulleskogen' denna lek. Barnen får veta att de ska ut och åka låtsaståg i skogen. De får veta att tåget går till stationen Ekbacken, station Björkliden, station Rönneberga och station Asplunda med flera. Ledaren öppnar en "biljettlucka" och barnen får köpa biljetter (löv). Tillsammans bildar barnen sedan ett tåg som kör mot Ekbacken. Alla som har rätt biljett (eklövet) får stiga av. Tåget fortsätter till samtliga stationer. Till hemresan ska barnen ha skaffat sig en likadan biljett som hen hade på resan dit.

Fler exempel på pedagogiska lekar

Ekologisk lek om energikedjor

Uppdaterad:

Dela sidan:

Hjälpte informationen på denna sida dig?