Länk till startsidan

Grön skolgårdsdag: Risker på skolgården

Att barn utsätter sig för och lär sig hantera risker är avgörande för deras lärande, hälsa och välbefinnande. Under fortbildningsdagen sätter vi positivt risktagande i fokus, i teori och praktik, genom att bygga något som gynnar barns lek och utveckling på en skolgård.

En bild på plankor och gummidäck och stockar.

Tid: Tisdag 7 maj, kl. 9–16.30
Plats: Förskolan Måsen
Målgrupp: För dig som arbetar i och med skola och förskola
Sista anmälningsdag: Tisdag 23 april. Sista anmälningsdagen har passerat. Kontakta oss om du är intresserad av att delta.

Att barn och elever får chans att ta positiva risker under sin skoldag på skolgården och i undervisningen är viktigt för deras kognitiva, sociala, fysiska och psykiska utveckling. I lärandet ingår det att få misslyckas, att få ett blåmärke eller ett skrapsår är lärorikt, även om det gör ont. Skolgården är en viktig arena för barns positiva risktagande i vardagen då det är en plats som barn och elever vistas stor del av sin vakna tid på. Skolan har ett ansvar för att skapa miljöer som gynnar positivt risktagande. En skol- och förskolegård bör inte vara så säker som möjligt, utan så säker som nödvändigt.

Under dagen lär vi oss mer kring vad forskningen säger om ämnet. Vi diskuterar varför vuxna kan vara rädda för att låta barn arbeta med riktiga verktyg i undervisningen, klättra i träd på skolgården eller leka med pinnar. Vi reder ut skillnaden mellan en risk och en fara. Vi resonerar kring hur vi kan göra bedömningar av risker i miljön. Tillsammans konstruerar vi lekmiljöer som gynnar barns lek, lärande och utveckling på en skolgård, med hjälp av återvunnet material och enkla verktyg.

I Boverkets text "Utmaningar och avvägningar i barnrättsarbetet" från 2023 skriver de om barns riskhantering:

”Utmaningar som barn själva väljer innebär möjlighet till lärande. Genom lek söker barn utmaningar, testar gränser kroppsligt och mentalt och lär sig lita på sin egen förmåga, vilket skapar tillit och trygghet hos individen. Barn behöver själva lära sig att bedöma och hantera risker i sin omgivning. Våra livsmiljöer behöver erbjuda barn möjligheter att utforska och utveckla sina förmågor och genom egna erfarenheter bygga upp en sund riskbedömningsförmåga.”

Källa: Boverket (2023). Utmaningar och avvägningar i barnrättsarbetet. https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/teman/barnkonventionen/tillsammansarbete/utmaningar-och-avvagningar/ Hämtad 2024-01-11.

Anmälan och kostnad

Detta kurstillfälle är kostnadsfritt för alla skolor och förskolor i Lunds kommun. Deltagare från andra kommuner är välkomna i mån av plats, mot en kostnad av 700 kr/deltagare. För alla gäller att om du uteblir utan att meddela oss debiterar vi 700 kr.

Anmäl dig via länken ovan, senast tisdag 23 april.

Kontakt

Telefon: 046-359 70 60

E-post: naturskolan@lund.se

Adress: Observatorieparken, Svanegatan 9, Lund.

Hitta till Naturskolan via karta

Uppdaterad:

Dela sidan:

Hjälpte informationen på denna sida dig?