Dela kärl med granne
Närliggande fastigheter kan ha gemensam behållare för avfall. Förutsättningen för detta är att avfallsmängden bedöms kunna rymmas i behållare av normal storlek och locket ska kunna stängas. Olägenheter för människors hälsa och miljö ska inte uppstå som till exempel att avfallet blir nåbart av råttor.
Ni kan vara upp till tre hushåll som delar på ett abonnemang.
Ansök om gemensamt sopkärl
Vid gemensamt abonnemang får fastigheterna reducerad kostnad för den del som rör insamling och behandling av hushållsavfall. Grundavgift enligt renhållningstaxan delas inte, utan betalas alltid av respektive fastighetsinnehavare. Denna avgift omfattar bland annat tillgång till miljöstationer, återvinningscentraler och annan fast service. Faktura skickas till samtliga som delar på abonnemanget, på sin respektive del av kostnaden.
Kom överens
Ni som väljer att dela på avfallskärl behöver vara överens om:
- Vilket abonnemang som matchar ert gemensamma behov.
- Hur ni fördelar kostnader utöver abonnemanget, så som extra tömning eller kostnader som uppstår om avfallet är felsorterat.
- Var kärlen ska placeras och hur dragvägen för kärlen hålls framkomlig; komma överens om snöröjning, sandning och att dragvägen är hårdgjord.
- Skötseln av kärlen så som tvättning eller städning runt omkring vid behov, samt anmäla om kärlen går sänder.
Bristande skötsel och andra missförhållanden kan leda till att eventuellt tillstånd återkallas.
Om du vill upphöra med gemensamt abonnemang behöver du anmäla det till oss senast en månad före önskad tidpunkt för upphörandet.
Förlängt hämtningsintervall
Du som fastighetsinnehavare kan ansöka om förlängt hämtningsintervall av hushållsavfall under vissa förutsättningar:
- Det ska vara uppenbart att tätare hämtning ej behövs.
- Matavfallet komposteras enligt föreskrifter och görs med en skadedjurssäker varmkompost.
Ansök om förlängt hämtningsintervall
Komposten ska vara isolerad och säker mot möss, råttor och fåglar. För att minska risken av spridning av Afrikansk svinpest är det även viktigt att komposten säkras mot vildsvin. Kompostlösningen ska anmälas till miljöförvaltningen.
Anmälan kompostering av hushållsavfall
Avfall får endast tas omhand på den egna fastigheten under förutsättning att det kan ske utan risk för skada eller olägenhet för människors hälsa eller miljön.
Du kan ansöka om förlängt hämtningsintervall efter att miljöförvaltningen godkänt din ansökan om kompostering. Hämtning av avfallet sker då var fjärde vecka, istället för varannan.
Vid förlängt hämtningsintervall byter vi ut ditt kärl till ett 190 liters kärl. Det är inte möjligt att ha ett fyrfackskärl med förlängt hämtningsintervall. Ditt återvinningsmaterial behöver du själv ta till en återvinningsstation.
Beslutet gäller i högst fem år efter beslutsdatum. Önskar du förlänga behöver du skicka in en ny ansökan.
Uppehåll i hämtning
Du kan ansöka om uppehåll i hämtningen av hushållsavfall om fastigheten är obebodd under minst tre månader eller om det är en fritidsfastighet, som inte används under säsongen.
Ansök om uppehåll i hämtning
Ansökan behöver skickas senast en månad innan du vill att uppehållet ska börja gälla. Dispens om uppehåll beviljas för maximalt ett år i taget. Önskar du förlänga behöver du skicka in en ny ansökan.
Vid uppehåll i hämtning reduceras kostnaden för den del som gäller insamling och behandling. Grundavgift enligt renhållningstaxan kvarstår, då den omfattar bland annat miljöstationer, återvinningscentraler och annan fast service.