Du som bor i villa eller radhus har flera olika abonnemang för avfall att välja mellan. Allt för att passa dig och dina behov. Oavsett vilket abonnemang du väljer har du tillgång till miljöstationerna och återvinningscentraler.
Ska du flytta behöver du meddela oss, så att abonnemanget kan flyttas över på rätt ägare.
Vill du göra förändringar i ditt avfallsabonnemang? Kanske byta till fyrfackskärl för att kunna sortera mera hemma? Ska du flytta till ett nybyggt hus och behöver anmäla ett abonnemang?
Vill du ändra hur du blir fakturerad? Alla ändringar kan du göra här!
Vi har olika abonnemang att välja mellan för dig som bor i villa eller radhus. För att du ska hitta en lösning som passar dig och dina behov. Enklast beställer du eller gör ändringar via vår e-tjänst.
Vårt absolut vanligaste abonnemang, som består av två stycken 370 liters kärl. Båda kärlen är indelade i fyra fack som ger dig möjlighet att sortera förpackningar, tidningar, matavfall och restavfall.
Kärl 1 | Kärl 2 |
---|---|
Matavfall 114 liter | Plastförpackningar 150 liter |
Restavfall 156 liter | Kartongförpackningar 135 liter |
Färgat glas 30 liter | Ofärgat glas 30 liter |
Returpapper 60 liter | Metallförpackningar 45 liter |
Kärl 1 töms varannan vecka, kärl 2 töms var fjärde vecka.
Grundpris 3 192 kronor per år.
Mått per kärl:
Bredd 75 cm
Djup 95 cm
Höjd 110 cm
För att kunna samla matavfall ger vi dig en hållare och papperspåsar.
Mått hållare för matavfall:
Bredd 24,7 cm
Djup 19,7 cm
Höjd 28 cm
Det här abonnemanget består av ett kärl 370 liter med två fack. Ett fack för matavfall och ett för restavfall. Väljer du det här abonnemanget transporterar du själv de återvinningsbara förpackningarna och tidningarna till närmaste återvinningsstation.
Kärl 1 |
---|
Matavfall 185 liter |
Restavfall 185 liter |
Kärlet töms varannan vecka.
Grundpris 3 192 kronor per år.
Mått på kärl:
Bredd 75 cm
Djup 95 cm
Höjd 110 cm
För att kunna samla matavfall ger vi dig en hållare och papperspåsar.
Mått hållare för matavfall:
Bredd 24,7 cm
Djup 19,7 cm
Höjd 28 cm
Det här abonnemanget består av två fyrfackskärl på 360 liter vardera samt ett kärl på 190 liter.
Så här är kärlen uppdelade:
Kärl 1 | Kärl 2 | Kärl 3 |
---|---|---|
Matavfall 114 liter | Plastförpackningar 150 liter | Restavfall 190 liter |
Restavfall 156 liter | Kartongförpackningar 135 liter | |
Färgat glas 30 liter | Ofärgat glas 30 liter | |
Tidningar, returpapper 60 liter | Metallförpackningar 45 liter |
Kärl 1och 3 töms varannan vecka och kärl 2 töms var fjärde vecka.
Grundpris 4 981 kronor per år.
Mått per fyrfackskärl:
Bredd 75 cm
Djup 95 cm
Höjd 110 cm
Mått kärl 190 liter:
Bredd 54,5 cm
Djup 69 cm
Höjd 107,5 cm
För att kunna samla matavfall ger vi dig en hållare och papperspåsar.
Mått hållare för matavfall:
Bredd 24,7 cm
Djup 19,7 cm
Höjd 28 cm
Det här abonnemanget består av ett större kärl på 370 liter för restavfall och ett mindre kärl på 190 liter för matavfall. Väljer du det här abonnemanget transporterar du själv de återvinningsbara förpackningarna och tidningarna till närmaste återvinningsstation.
Kärl 1 | Kärl 2 |
---|---|
Restavfall 370 liter | Matavfall 190 liter |
Kärlen töms varann vecka.
Grundpris 5 487 kronor per år.
Mått 370 liters kärl:
Bredd 75 cm
Djup 95 cm
Höjd 110 cm
Mått 190 liters kärl:
Bredd 54,5 cm
Djup 69 cm
Höjd 107,5 cm
För att kunna samla matavfall ger vi dig en hållare och papperspåsar.
Mått hållare för matavfall:
Bredd 24,7 cm
Djup 19,7 cm
Höjd 28 cm
För dig som inte har utrymme eller möjlighet att kompostera ditt trädgårdsavfall, kan ett abonnemang på hämtning vara lösningen. Under trädgårdssäsongen, mars till november, kan vi hämta ditt trädgårdsavfall i ett kärl vid din tomtgräns.
Kärl för trädgårdsavfall kostar 944 kr per år.
Kärlet är 190 liter och töms varannan vecka. Tömning sker jämn eller ojämn vecka. Besked om vilken vecka det blir tömning för dig, får du veta efter du beställt tjänsten.
För att avsluta tjänsten, kontakta Lunds renhållningsverk via mejl eller telefon.
Under året startar tömningen i vecka 10 eller 11. Tömningen upphör i vecka 46 eller 47.
Kärlets storlek är anpassat utifrån våra renhållares arbetsmiljö, så att kärlet inte ska bli för tungt att dra. Om kärlets storlek inte räcker till, kan du teckna abonnemang på två kärl.
Med trädgårdsavfall menas sådant som uppkommer vid normal skötsel av trädgården till en permanent- eller fritidsbostad, inklusive frukt och grönsaker som inte tillagats.
Trädgårdsavfallet som samlas in, ska kunna gå direkt till kompostering utan behandling. Det betyder att det inte går att slänga sten, jord, trädstubbar, trädrötter.
För att tjockare trä ska kunna komposteras i samma takt som annat trädgårdsavfall, till exempel löv, krävs det att det flisas eller att större grenar bryts ner till mindre delar. Trädgårdsavfallet får inte innehålla annat material som till exempel plast.
Fallfrukt kan betraktas som matavfall. Men stora mängder av fallfrukt kan du inte lägga i matavfallet. Stora mängder blir tungt och därmed inte lämpliga för trädgårdsavfallskärlet. Det bästa är att lämna fallfrukt på återvinningscentralerna.
Kärlet ska stå vid tomtgränsen eller max tre meter från tomtgräns vid tömning. Draghandtaget behöver vara vänt ut mot hämtaren. Du får inte fylla kärlet så fullt att locket inte kan stängas. Tänk på våra renhållare och fyll därför inte kärlet så tungt att det blir svårt att hantera.
Du kan också lämna trädgårdsavfall på Sysavs och kommunens återvinningscentraler.
Om du har så mycket trädgårdsavfall att det inte ryms i ett kärl, kan du beställa två tunnor.
Gör du en större trädgårdsröjning kan du med fördel beställa en container för det tillfället.
Det är också möjligt att lämna trädgårdsavfall på våra återvinningscentraler. Kostnaden för detta ingår i avfallstaxan. Trädgårdsavfallet komposteras på Spillepengen i Malmö och den jord som kommer ut av detta säljs sedan som kvalitetscertifierad kompost vid återvinningscentralerna Gastelyckan och Gunnesbo.
Vi erbjuder dig flera tilläggstjänster, för att passa dig och dina behov. Några av tjänsterna är beroende på var ditt kärl är placerat. För att beställa tilläggstjänster vill vi att du tar kontakt med oss, via telefon eller e-post.
Om du, som redan har ett abonnemang, har behov av extra hämtning är taxan följande:
Vad | Dag | Pris |
---|---|---|
Säckar | ordinarie dag | 144 kr/styck |
Säckar | icke ordinarie dag | 216 kr/styck |
Kärl 190 liter | icke ordinarie dag | 360 kr |
Fyrfackskärl | icke ordinarie dag | 504 kr |
Kärl 370 liter | icke ordinarie dag | 504 kr |
Extra hämtning kan beställas upp till tre gånger per år.
Årsavgift per meter dragväg och kärl:
Kärlets storlek | Varannan vecka | Varje vecka |
---|---|---|
Kärl 190 liter | 43 kr | 85 kr |
Kärl 370-660 liter | 51 kr | 103 kr |
Med dragväg avses sträckan mellan platsen där kärlen står och din tomtgräns mot gatan. För att kunna beställa dragväg krävs att vårt fordon kan ställas i anslutning till tomtgränsen. Upp till tre meter är avgiftsfritt, men är avståndet längre tas en avgift ut per meter. Avståndet mäts från där bilen kan stanna till avfallsutrymmets mitt. Längsta tillåtna sträcka är 50 meter. Avgiften debiteras per kärl. Dragväg med branta lutningar är inte tillåtet.
Antal meter | Varannan vecka | Varje vecka |
---|---|---|
Per meter | 43 kr | 85 kr |
Då det är en olycksrisk att backa med renhållningsbilarna vill vi helst undvika backning.
Årsavgift för att hämta avfall innanför dörr, grind eller bom.
Typ | Varannan vecka | Varje vecka |
---|---|---|
Dörr, årsavgift låsta | 56 kr | 113 kr |
Bommar/grindar, årsavgift per bom | 305 kr | 610 kr |
Dörrar och grindar måste gå att ställas upp med en hasp eller fjäderben i öppet läge.
Fullständiga regler, riktlinjer och villkor har vi samlat på en sida. Där berättar vi allt vad som gäller kring din tömning och hur kärlen ska placeras. Det är viktigt att du tar del av detta.
Fäst en tom påse i locket i samband med tömning, för att meddela att du vill ha nya påsar. En ny hög lämnas på din tunna. Du kan även hämta nya påsar på våra återvinningscentraler, Hemköp i Brunnshög samt på medborgarcenter i Dalby, Genarp och Veberöd.
Du som villakund kan ansluta dig till vår sms-tjänst. Då skickar vi ett sms till dig dagen före vi kommer för att tömma ditt kärl.
Närliggande fastigheter kan ha gemensam behållare för avfall. Ni kan vara upp till tre hushåll som delar på ett abonnemang.
Förutsättningen för detta är att avfallsmängden bedöms kunna rymmas i behållare av normal storlek och locket ska kunna stängas. Olägenheter för människors hälsa och miljö ska inte uppstå som till exempel att avfallet blir nåbart av råttor.
Vid gemensamt abonnemang får fastigheterna reducerad kostnad för den del som rör insamling och behandling av hushållsavfall. Grundavgift enligt renhållningstaxan delas inte, utan betalas alltid av respektive fastighetsinnehavare. Denna avgift omfattar bland annat tillgång till miljöstationer, återvinningscentraler och annan fast service. Faktura skickas till samtliga som delar på abonnemanget, på sin respektive del av kostnaden.
Ni som väljer att dela på avfallskärl behöver vara överens om:
Bristande skötsel och andra missförhållanden kan leda till att eventuellt tillstånd återkallas.
Om du vill upphöra med gemensamt abonnemang behöver du anmäla det till oss senast en månad före önskad tidpunkt för upphörandet.
Du kan ansöka om uppehåll i hämtningen av hushållsavfall om fastigheten är obebodd under minst tre månader eller om det är en fritidsfastighet, som inte används under säsongen.
Ansökan behöver skickas senast en månad innan du vill att uppehållet ska börja gälla. Dispens om uppehåll beviljas för maximalt ett år i taget. Önskar du förlänga behöver du skicka in en ny ansökan.
Vid uppehåll i hämtning reduceras kostnaden för den del som gäller insamling och behandling. Grundavgift enligt renhållningstaxan kvarstår, då den omfattar bland annat miljöstationer, återvinningscentraler och annan fast service.
Du som fastighetsinnehavare kan ansöka om förlängt hämtningsintervall av hushållsavfall under vissa förutsättningar:
Komposten ska vara isolerad och säker mot möss, råttor och fåglar. För att minska risken av spridning av Afrikansk svinpest är det även viktigt att komposten säkras mot vildsvin. Kompostlösningen ska anmälas till miljöförvaltningen.
Anmälan kompostering av hushållsavfall
Avfall får endast tas omhand på den egna fastigheten under förutsättning att det kan ske utan risk för skada eller olägenhet för människors hälsa eller miljön.
Du kan ansöka om förlängt hämtningsintervall efter att miljöförvaltningen godkänt din ansökan om kompostering. Hämtning av avfallet sker då var fjärde vecka, istället för varannan.
Ansök om förlängt hämtningsintervall
Vid förlängt hämtningsintervall byter vi ut ditt kärl till ett 190 liters kärl. Det är inte möjligt att ha ett fyrfackskärl med förlängt hämtningsintervall. Ditt återvinningsmaterial behöver du själv ta till en återvinningsstation.
Beslutet gäller i högst fem år efter beslutsdatum. Önskar du förlänga behöver du skicka in en ny ansökan.
Här ser du alla de tjänster vi erbjuder och prissättningen på dessa. Givetvis är du varmt välkommen att ta kontakt med oss, så hjälper vi dig!
Avfallstaxa för 2024 (pdf) Pdf, 381 kB.
Serviceavgifter 2024 (pdf) Pdf, 545 kB.
Avfallstaxa från 1 januari 2025 (pdf)
Serviceavgifter från 1 januari 2025 (pdf)
Vi skickar fakturan för renhållningstjänster två gånger per år. Första fakturan skickas ut i februari, med förfallodatum 31 mars. Andra fakturan skickas ut i augusti, med förfallodatum 30 september. Önskar du få fakturorna oftare är det möjligt, mot en avgift:
Ta kontakt med oss för att ändra faktureringsintervallen.
Om du är ansluten till en internetbank kan du betala dina fakturor från Lunds kommun som e-faktura. Detta anmäler du hos din bank. Du kan också välja att betala via autogiro, då dras betalningen dras automatiskt på rätt dag.
För frågor om avfall, våra tjänster och beställningar är du välkommen att ta kontakt med oss på kundtjänst. Du kan även logga in på Mina renhållningstjänster för att hantera dina abonnemang, felanmäla med mera.
Telefon 046-359 53 90
E-post renhallningsverket@lund.se
Uppdaterad:
Hjälpte informationen på denna sida dig?