Länk till startsidan

Noter resultatbudget

Fördjupade information kring generella statsbidrag och utjämning samt externa finansiella poster.

Generella statsbidrag och utjämning

Generella statsbidrag och utjämning utgör cirka 14 procent av skatteintäkter, generella statsbidrag och utjämning vilket är en något högre andel jämfört med tidigare år till följd av högre generella statsbidrag i regeringens budgetproposition. Nettomässigt erhåller Lunds kommun en nettointäkt inom skatteutjämningen men där kommunen är en relativt stor betalare utifrån kostnadsutjämningen, vilket beror på den stora andel studenter som är skrivna i Lund.

Budget för generella statsbidrag och utjämning för perioden grundar sig på SKR´s skatteunderlagsprognos per augusti 2023 (cirkulär 23:36) med hänsyn till Lunds kommuns egna befolkningsprognos per mars 2023 samt information om högre generella statsbidrag till kommuner och regioner enligt regeringens budgetproposition.

Finansnetto

Finansnettot är skillnaden mellan externa finansiella intäkter och kostnader. För Lunds kommun avser de finansiella intäkterna främst aktieutdelningar från kommunala bolag, borgensavgifter samt ränteintäkter för vidareutlåning till kommunala bolag. Kostnaderna avser räntekostnader för kommunens externa lån samt finansiella kostnader för pensioner.

Finansnettots utveckling 2017–2026

Här kommer data att presenteras i tabell

{labels : ["2017", "2018", "2019", "2020", "2021", "2022", "2023", "2024", "2025", "2026"],datasets : [{"label": "Finansnettots utveckling","lineTension" : 0,"fill": false,"data": ["73"," 83"," 78"," 143"," 231"," 148"," 7"," -47"," 26"," 45",""],"borderColor": "#5b124d","backgroundColor": "#5b124d"}]}

För budgetåret 2024 förväntas finansnettot för första gången på många år bli negativt, vilket framför allt förklaras av högre räntekostnader till följd av högre räntenivåer och en högre låneskuld. Utdelningar från kommunala bolag förväntas bli lägre för 2024 utifrån befarande lägre resultatnivåer men förutsätts därefter åter uppgå till mer normala nivåer.

Kommunens räntekostnader för upplåning har successivt ökat som en följd av högre räntenivåer i samhället. Med hänsyn tagen till framtida prognoser om räntenivåer beräknas räntekostnaderna för 2024 uppgå till drygt 110 miljoner kronor och i slutet av planperioden till cirka 140 miljoner kronor. Ökad räntekostnad förklaras utöver högre räntenivåer även av en ökad låneskuld. En genomsnittlig räntenivå på en procentenhet högre än budgeterat skulle medföra en räntekostnadsökning kring 37 miljoner kronor för 2024.

Noter till resultatbudget (miljoner kronor).

 

Not

Budget 2023

Budget 2024

Plan 2025

Plan 2026

Generella statsbidrag och utjämning

1


   

Inkomstutjämning


1 111

1 224

1 341

1 435

Kostnadsutjämning


-679

-670

-723

-769

Strukturbidrag


0

0

0

0

Regleringsavgift/bidrag


247

373

294

242

Införandebidrag


0

0

0

0

LSS-utjämning


31

29

30

30

Kommunal fastighetsavgift


232

236

236

236

Övriga bidrag


38

0

0

0

Summa generella statsbidrag och utjämning


980

1 193

1 178

1 174




 

 

 

Externa finansiella intäkter

2


 

 

 

Aktieutdelning kommunala bolag


127

123

159

173

Aktieutdelning SYSAV, kommunassurans Syd


1

1

1

1

Ränteintäkter


28

118

125

130

Borgensavgifter, LKF och Sydvatten


10

12

12

12

Övriga externa finansiella intäkter


3

7

7

7

Finansiella intäkter pensionsförvaltning


6

7

7

7

Summa externa finansiella intäkter


171

5

5

5




265

308

327

Externa finansiella kostnader

3


 

 

 

Räntekostnader


-88

-228

-246

-260

Räntekostnader, pensionsförvaltningen


-76

-84

-37

-23

Summa externa finansiella kostnader


-164

-312

-283

-282

Uppdaterad:

Dela sidan:

Hjälpte informationen på denna sida dig?