Val till EU-parlamentet 2024

Vallokalerna har stängt och röstandet är över. Nu går valet till EU-parlamentet in i nästa fas. Alla röster ska räknas, i flera omgångar. Därefter presenteras valresultatet.

En hand håller i ett valkuvert på väg ner i en valurna

Den 6-9 juni har medborgarna i Europeiska Unionen kunnat rösta i valet till Europaparlamentet, även kallat EU-valet. I Sverige har förtidsröstningen pågått från den 22 maj fram till valdagen den 9 juni. Här är information om vad som händer framåt.

Söndag 9 juni

Vallokalerna stänger klockan 21, i Lund liksom i övriga Sverige. Under kvällen och natten räknar kommunen alla röster som inkommit under förtidsröstningen och valdagen. Preliminärt valresultat för hur Sveriges medborgare röstat presenteras på Valmyndighetens webbsida:

val.se

Måndag 10 juni

Kommunen lämnar över alla inkomna röster till länsstyrelsen som påbörjar den slutliga rösträkningen.

Onsdag 12 juni

Vid valnämndens preliminära rösträkning räknar kommunen alla röster som tillkommit sedan valdagen: Det kan vara sent inkomna förtidsröster, röster från andra delar av landet samt utlandsröster. När denna rösträkning är klar lämnas allt material över till länsstyrelsen som räknar alla röster igen och därefter fastställer resultatet och mandatfördelningen. Länsstyrelsen räknar även personrösterna.

Resultatet presenteras här:

Resultat i EU-valet 2024

Juni

Valmyndigheten slår fast vilka 21 politiker från Sverige som väljs in i EU-parlamentet. Totalt 720 ledamöter från EU:s medlemsländer tar plats i EU-parlamentet under juni under mandatperioden 2024--2029.

Mer information om hur EU-valet genomförs finns hos Valmyndigheten:

EU-val 2024

Vad gör Europaparlamentet?

Europaparlamentet är ett viktigt forum för politisk debatt och beslutsfattande på unionsnivå. Europaparlamentets ledamöter väljs direkt av väljare i alla medlemsländer. Ledamöternas uppgift är att företräda folkets intressen när EU stiftar sina lagar och se till att andra EU-institutioner fungerar demokratiskt.

Fattar beslut om nya EU-lagar

I Europaparlamentet sitter 705 folkvalda ledamöter. 21 av dem är valda i Sverige. Ett av de viktigaste uppdragen är att fatta beslut om EU-kommissionens förslag till nya EU-lagar, tillsammans med ministerrådet. Rådet består av ministrar från EU-ländernas regeringar. Ministerrådet och Europaparlamentet beslutar också tillsammans om EU:s budget.

EU-lagar styr bland annat Sveriges arbete inom

• miljö
  • energi
  • trafik och transporter
  • konsumentskydd, till exempel med hänsyn till livsmedels- och produktsäkerhet.

Beslut i Europaparlamentet påverkar Lunds kommun

Beslut som fattas i Europaparlamentet påverkar Sveriges kommuners arbete. Ett exempel är arbetet kring luftkvalitet. Europaparlamentet har beslutat att minska förorenande ämnen i luften och vattendrag för att främja EU-medborgarnas livskvalitet och naturens återhämtning.

Vill du veta mer?

Europaparlamentet på Europaparlamentets webbplats