Så här arbetar vi
På varje paravdelning finns flera inbjudande lekrum och utöver detta gemensamma utrymmen för pedagogisk verksamhet. Kreativitet, tillgänglighet och mötesplatser löper som en röd tråd genom hela förskolan. Flera stimulerande rum ger ökade förutsättningar för barnen att bredda sina lekmönster och val av aktiviteter.
Vi ser också att vår föränderliga, rika lärmiljö och våra materialpresentationer inbjuder till olika gruppkonstellationer och ett flöde i rörelse.
Våra lärmiljöer är grundade på våra pedagogiska intentioner utifrån förskolans läroplan och barnens intressen. Tillgänglighet är ett nyckelbegrepp för oss i arbetet med lärmiljöer. Med det kan barnet utveckla självständighet och tillit till sin egen förmåga. På vår förskola finns goda möjligheter till skapande, konstruktion och rollek med ett rikt, varierat material. Ateljéer och skapande utgör nav på varje avdelning. I våra ständigt öppna ateljéer speglas årstidsväxlingarna och växter, stenar, snäckor, löv, kastanjer är en naturlig del av vårt undervisningsmaterial.
Mat och bibliotek på förskolan
Orkesterparken har ett tillagningskök, det betyder att maten tillagas på plats i vårt kök av vår kock. Andelen ekologiska livsmedel är hög.
Orkesterparken har ett genomtänkt och normkreativt förskolebibliotek, som vi benämner Sagoteket. Sagoteket är beläget på förskolans torg och består av barnlitteratur och fysiska sago- och sånglådor, scen och utklädningskläder. Med lådorna kan vi visualisera sagor på flera olika sätt med hjälp av figurer och synliggöra ords betydelse.
Där finns också ett leklandskap med figurer som barnen skapat i olika tema- och projektarbeten. Det ger möjlighet att arbeta med fantasi, föreställningsförmåga, dialog och normkritik.
Grön flagg
Orkesterparkens är Grön-Flagg-certifierad, som är både ett pedagogiskt verktyg och en certifiering för skolor och förskolor som arbetar aktivt och långsiktigt med hållbar utveckling.