Så här arbetar vi
Vi ser som vår viktigaste uppgifter att uppmuntra och stimulera barnens lek och fantasi, att få barnen att känna trygghet och gemenskap i gruppen och att växa som individer och tro på sig själva.
I Reggio Emilia-pedagogiken talar man om "Miljön som den tredje pedagogen". Med det menas att miljön kring barnet ska vara så pedagogiskt upplagd som möjligt. Den ska vara tydlig och lättillgänglig. Barnet ska på egen hand kunna använda sig av det material som finns på förskolan. Därför är vår "innemiljö" i ständig förändring. Utifrån barnens behov och önskemål skapar vi nya rum i rummen, till exempel med olika stationer som lockar till lek och aktivitet.
Utomhusmiljön ska inbjuda till ännu mer rörelseglädje. Barnen får med fantasins hjälp använda det som naturen erbjuder. Förutom utelek på gården promenerar vi ofta till lekplatser i vårt närområde. Några gånger per termin gör vi längre utflykter till skogen.
Vi lägger stor vikt till barnens språkutveckling eftersom det är viktig för barnen att ha ett väl fungerande språk och ett gott ordförråd när de lämnar förskolan.
Mat på förskolan
På Kobjers förskola lagar vi lagar god och näringsriktig mat utifrån livsmedelsverkets rekommendationer i vårt egna kök. Vi eftersträvar att servera mat som är ekologisk och fri från tillsatser. Barnen är med och påverkar maten i form av önskeveckor där de tillsammans med pedagoger bestämmer vad som ska ätas.
Skola för hållbar utveckling
Vi har fått utmärkelsen “Skola för hållbar utveckling” från skolverket.