Länk till startsidan

Verksamhetsrapport 2023

Naturskolan i Lund är en kommunal resurs med uppdrag att stödja och stimulera skolutveckling inom områdena naturvetenskap, teknik, bebyggd miljö och lärande för hållbar utveckling.

Naturskolan arbetar för både personal och elever i alla skolformer, i syfte att bidra till ökad måluppfyllelse. Verksamheten ska därför ha en tydlig koppling till skrivningar i läroplaner samt kurs- och ämnesplaner. Vårt utökade uppdrag kring bebyggd miljö, som beslutades förra hösten, har resulterat i att vi i höst anställt en ny medarbetare, en utbildad arkitekt. Detta har ökat vår gemensamma kunskap kring stadsplanering och rummets betydelse samt gett oss fler tillfälle att arbeta mer utanför gårdens gränser. Vi ser fram mot fler, för oss, lite annorlunda uppdrag och erbjudanden till skolor och förskolor.

I Naturskolans uppdrag ingår också att samordna programmet Gröna skolgårdar samt arbetet med utmärkelser för lärande för hållbar utveckling (Grön Flagg, Skola för hållbar utveckling eller motsvarande).

Kommungemensam utvecklingsdag 8 mars

Kvalitet och pedagogiskt stöd, vår gemensamma enhet, fick en stor möjlighet att den 8 mars visa vad vi tillsammans kan erbjuda pedagoger och rektorer. Då ansvarade vi för den kommungemensamma utvecklingsdagen. Temat för dagen var tillgängliga lärmiljöer. Uppdraget var att, genom teori och praktik, visa hur vi kan arbeta mer inkluderande och kunskapande med våra barn och unga i andra miljöer än i klassrum eller samlingsrum. Moderatorer för dagen var kommunlektor Rickard Wester och Anna Ekblad.
Dagen började med föreläsningen ”Accessible learning spaces” av Theresa Schilhab, neurobiolog och doktor i pedagogik vid Köpenhamns Universitet. Theresa talade om hur vi lär oss. Hon fokuserade främst på språk, vad som händer i hjärnan när vi lär oss och hur viktiga alla våra sinnen är för att lära nytt och befästa kunskap. Hon förklarade ”transfer of learning”, talade om flerspråkighet och transspråkade. Alla våra rektorer och pedagoger fick sedan chans att gå ut och prova på olika utomhusaktiviteter runt Arenan och i Stadsparken. Aktiviteterna var valda för att kunna användas av barn och unga i alla åldrar. Efter utomhusarbetet och fika samlades vi åter i Arenan för reflektioner kring en av aktiviteterna. Under reflektionen visade vi exempel på hur de kan anpassas efter barns kunskapsnivå, vara ämnesövergripande och som intresseskapande för vidare fördjupning inom olika områden. Kopplingar till läroplaner, pedagogik, förmiddagens föreläsning och annan forskning lyftes också under summeringen av dagen.

Små grupper av personer utspridda i en park.

Nobel Prize Teacher Summit

Den 28 september var Naturskolan, tillsammans med Lunds universitet, inbjudna till Nobel Prize Teacher Summit, Stockholm, för att hålla en föreläsning om vårt avslutade Erasmus+-projekt Natural Nations. Natural Nations handlar om hur man kan inventera den biologiska mångfalden på skolgården. Kopplat till inventeringsprotokollen finns många aktiviteter för att bredda kunskaperna kring flora och fauna på gården eller i närområdet. Att få lov att visa upp vårt arbete i ett internationellt och välrenommerat sammanhang är väldigt hedrande och intresset för vårt arbete var stort. Vi har under året fått drygt 20 förfrågningar kring vårt samlade material som vi sedan kunde skicka vidare till intresserade. Vårt samarbete med Lunds universitet har genom åren varit bra men genom vårt Erasmus+-projekt har det fördjupats och förbättrats ytterligare. Möjligheterna att ha ett nära samarbete med universitetet gör också att vi kan erbjuda våra målgrupper fler spännande kunskaper och kontakter.

En bild av en stor grupp människor som står uppställda med pappersstrutar formade som megafoner.
300 lärare deltog under Nobel Prize Teacher Summit i Stockholm i september.

Kursprogram

Vi hade 14 kurserbjudande under 2023 samt ett erbjudande om studiecirkel kring Omställning i skolan. Av kurserna genomfördes 7 stycken. Övriga ställdes in på grund av för få anmälda deltagare. Inte heller studiecirkeln genomfördes.

Anledningen till att vi tvingades ställa in hälften av kurserna är något vi är bekymrade över men som också har lett till att vi i vårt kommande SKA-arbete ska titta vidare på bland annat denna fråga.

De kurser som genomfördes var:

  • Odla från början. Enkla tips kring odling för att ge ovana pedagoger en grund för att våga börja odla med sina elever.
  • Biologisk mångfald på skolgården. Kursen kopplade direkt till vårt Erasmus+-projekt och genomfördes tillsammans med våra partners på Lunds universitet.
  • Förskolebiblioteket + naturen = sant. Ett samarbete med förskolebibliotekarie Anna Ehinger och Naturskolan, främst tänkt för våra pedagoger som ansvarar för förskolebiblioteken på våra förskolor.
En bild på en sagobok bredvid en gosedjursräv i lingonris.
Från kursen Förskolebiblioteket + naturen = sant.
  • Grön Skolgårdsdag – Permakultur på skolgården. Vi arbetade förberedande ett par veckor tillsammans med landskapsarkitekt Elfrida Klacka, Palettskolans årskurs 4 och fritidspedagog Albert Elwersson. Under själva skolgårdsdagen fick vi en teoretisk genomgång av grunderna inom permakultur och fortsatte sedan utomhus med att känna in olika platser, att gräva och plantera.
Två bilder, tv en bild som visar elever och lärare som gräver och arbetar på en grön yta, th en bild som visar en sandig yta med träd och buskar och med en skolbyggnad som ramar in ytan.
Före och efter Gröna skolgårdsdagen på Palettskolan.
  • Dagfjärilar för nybörjare. En kurs i Rökepipans naturreservat i Dalby.
  • Grön Skolgårdsdag – Studiebesök i Köpenhamn. Under en hel dag fick vi möjlighet att besöka en stor bemannad skolträdgård, en förskolegård med bland annat spännande lösning med vatten och lummig grönska, en skolgård med upphöjd hinderbana och kojor samt en bemannad naturpark för förskolebarn.
  • Vistelse utomhus för att må bättre. En eftermiddag kring naturen som en hälsosam plats. Kursen planerades och genomfördes i samarbete med Christina Persson, Park och Naturavdelningen på Tekniska förvaltningen i Lund.

Specialbeställda kurser och handledning

Vi är väldigt stolta och glada för de kurser som beställs speciellt till en skola eller förskola. Dessa kurser skräddarsyr vi efter de önskemål och behov som kommer från skolledning och pedagoger.

Exempel på specialanpassade kurser under året:

  • Måltidspedagogik och lärande för hållbar utveckling
  • Hur kan vi använda den nya våtmarken i Södra Sandby i undervisningen
  • De fyra elementen på lågstadiet
  • Bygga och använda undervisningszoner på gården
  • Utomhuspedagogik utanför skolgården
  • Användning av Stadsparken för förskolan
  • Naturvetenskap och utomhuspedagogik
  • Samarbete mellan bibliotek Väster kring Folkparken och utomhuspedagogik.
  • Anlägga och sköta äng på skolgård
En bild på ett gäng som går över stenbro vid en våtmark.
Pedagoger från Byskolan, Uggleskolan och Revinge skola upptäcker den nya våtmarken i Södra Sandby.

Vi har också genomfört, för sjätte gången, det nationella fortbildningserbjudandet Mer Friluftsliv i Skolan, MEFIS, tillsammans med Sportfiskarna och Friluftsfrämjandet under två dagar.

Även handledning är kopplat direkt till rektors eller arbetslags uttalade önskan om stöd och stöttning.

Vi har genomfört 10 handledningar under året. Dessa har skett i förskola, lågstadium, mellanstadium, gymnasiet och anpassad skola.

Gröna skolgårdar

Under året som gått fick vi in 30 ansökningar om bidrag som beviljades. Av dessa genomfördes 24 projekt. De sex projekt som inte blev av angav både tidsbrist och personalbrist som skäl.

Projekten som genomfördes handlade om allt från enkla odlingslådor med jord och frön till en hel skogsträdgård. Flera projekt handlade om att bygga; pizzaugn, uteklassrum, rutschkana men även börja med bokashi för att bygga jord. Det är fantastiskt att se hur en ganska liten summa pengar plus engagemang och delaktighet kan ge så inspirerande resultat på skolor och förskolor.

Vi har också anordnat en studieresa till Örebro för våra tjänstemän som arbetar med lekplatser och skol- och förskolegårdar i kommunen. Det var givande att se hur man förvaltningsövergripande kan anlägga gårdar och lekparker med gemensamma idéer och återvunnet material. Örebro har vågat utmana den gängse tanken om risker för barn och unga i deras miljöer. Här pratar man om vikten av att ge barn chans att träna för livet, låta barn och unga ta balanserade risker i sina utemiljöer.

En lekplats av gummidäck och sand.
Studiebesök till lekotoper i Örebro.

Föräldramöten

Precis som tidigare år har vi medverkat på flera föräldramöten. Oftast blir vi ombedda att föreläsa om nyttan av utevistelse och kopplat till det pratar vi om rädsla för risker. Vi diskuterar skillnaden mellan risk och fara och lyfter fram vikten av att barn och unga tidigt får träna på att hantera risker. Livet är fullt av risker och vuxna behöver hjälpa barn och unga att få verktyg att hantera dessa på ett tryggt, säkert och balanserat sätt. Få risker ger få belöningar. Det är genom att känna att vi kan och klarar av saker som vi växer och vågar utmana oss vidare, oavsett ålder.

En bild på plankor och gummidäck och stockar.

Tävlingar

Under året har vi haft fågelmatartävling, fjärilstävling och solrostävling. Det var förskolan I ur och skur Solstrålen som vann årets fågelmatartävling med 21 noterade arter. Förskolan ligger bra till för att kunna locka många fåglar och personalen arbetar aktivt för att barnen ska upptäcka och lära sig om fåglar. Montessoriförskolan Östertull noterade 20 arter vilket är bra med tanke på att förskolan ligger väldigt centralt men kanske närheten till Botan är en hjälp?

I ur och skur Solstrålen vann även årets fjärilstävling. Det var ett svårt år för fjärilar, kallt och regnigt väder omväxlande med hög värme och torka. Det gjorde att förskolan endast kunde notera sju arter totalt under sommaren.

Solrostävlingen, som utlystes för andra året, vanns av förskolan Ormen Långe. De hade odlat fram en solros som var hela 288 cm hög.

Meningen med våra utmaningar till skolor och förskolor handlar inte främst om att vinna en tävling, att vara bäst, utan att ge barn och unga en chans att få tid att studera ett område närmare under en längre tid. Allt måste inte göras fort för att sedan snabbt ila vidare till andra aktiviteter. Det gynnar oftast inte inlärning och förståelse.

En bild på en högväxande solros.
Förskolan Ormen Långes vinnarbidrag.

Stöttning i utmärkelsearbete

Det är färre av våra förskolor och skolor som har varit aktiva i Grön Flagg (Eco Schools) i år. Håll Sverige Rent (HSR) administrerar Grön Flagg i Sverige. HSR införde för några år sedan en avgift för Grön Flagg. Kopplat till denna erbjuder HSR nationella närverksträffar och fortbildningar kring Grön Flagg. I kommunens hållbarhetsarbete har kravet att ha en certifiering, typ Grön Flagg eller Skola för Hållbar Utveckling (SHUT) försvunnit. Både avgift och borttaget krav tror vi har påverkat att vi har haft färre skolor och förskolor som har arbetat aktivt med utmärkelserna och efterfrågat hjälp och stöttning. Vi finns självklart fortfarande gärna till hands för att stödja och uppmuntra till utveckling och rapportering av våra skolors och förskolors hållbarhetsarbeten.

Projekt och referensgrupper

Sedan många år tillbaka sitter vi med i flera kommunala och nationella referensgrupper och nätverk. Här är några exempel:

  • Grönytenätverket
  • Fairtrade citygruppen
  • Planering av Nya Skrylle
  • Hållbarhetsveckan – Håvning i Botan, workshop om Natural Nations
  • Biosfärsfestival
  • Gruppen kring lekytor och gummiunderlag
  • Barns delaktighet i lokalplanering
  • Balanserad risk-grupp, både nationellt och internationellt
  • Referensgrupp till Nationellt ResursCentrum för Fysik- NRCF.
  • Hasslemölla gård – planer och idéer kring användandet av gården
  • Barnrättstrategsarbete
  • Barn och ungas delaktighet i arbetet med kommunens översiktsplan.
Två barn sitter på huk och tittar på djur i två baljor med vatten.
Håvning i Botan under Hållbarhetsveckan.

Nationella och internationella kontakter

Vi har haft en hel del studiebesök under året. Flera kommuner är intresserade av att implementera något som liknar vårt program Gröna Skolgårdar. Besökarna vill veta hur vi har lagt upp ansökningsförfarandet. Hur och av vem fördelas pengarna, vilka regler har vi, kan alla söka (kommunala och enskilda skolor/förskolor), hur projekten ska redovisas, om vi kan vara inspiratörer och så vidare. Vid dessa möten inser vi hur långt vi har kommit i Lund. Både med förståelsen av vikten av goda utemiljöer för barn och unga men också hur viktigt det är med förvaltningsövergripande arbete och samförstånd. Vi har också studenter, både svenska och utländska, som vill göra sina examensarbeten kring utomhuspedagogik och skolgårdar som tar kontakt med oss.

Arbetet kring balanserad risk, både nationellt och internationellt har fortsatt och har varit särskilt aktivt nationellt i år.

När det gäller barn och bebyggd miljö fortsätter vi vårt arbete i Barn, Unga och Bebyggd miljö-nätverket, BUB. Det är ett nätverk som har varit viktigt fös oss genom åren men var extra viktigt när vi skulle anställa ny medarbetare till vårt utökade uppdrag. Vi tog kontakt med flera medlemmar i nätverket för att få hjälp med krav och önskemål inför anställningen.

Under 2023 anordnade International School Ground Alliance (ISGA) en konferens i Brasilien där två av oss deltog. Konferensen “Natural Playspaces för Children” visade på de stora olikheterna som finns i brasilianska samhället men också hur olika organisationer och skolor arbetar för att kompensera detta.

Reseberättelse från ISGA-konferens i Brasilien sept 2023 Pdf, 2 MB.

En leende person står framför en stor roll-up.
Carolina Lindeblad på ISGA-konferens i Brasilien.

Efter en kontakt med Malmö Stad och deras arbete med arbetsmaterialet ”Min plats” tog vi fram ett eget: ”Ta plats”. Detta material tänker vi ska användas för att hjälpa barn och unga att få syn på och kanske förändra de miljöer de vistas i dagligen. Under nästa år kommer vi att erbjuda en kurs för pedagoger och andra intresserade kring materialet.

En bild på en modell av husfasader och ett torg gjort av trä.

Företrädare för Sveriges Lantbruksuniversitet, SLU, tog kontakt med oss med en förfrågan om vi kunde ge en digital föreläsning ”Outdoor environments for health and wellbeing” för masterstudenter i miljöpsykologi. Det gjorde vi gärna.

Nationellt Resurscentrum för Biologi tog kontakt via företrädare för medlemstidningen Bilagan och bad oss hålla en digital föreläsning om vårt Erasmus+-projekt Natural Nations. Vi har haft flera möjligheter att under året sprida allt vårt material kring Natural Nations och det känns bra eftersom vi har lagt ner mycket tid på både inventeringsprotokoll och kringmaterial.

Systematiskt kvalitetsarbete (SKA)

Förra årets SKA-arbete handlade om våra uppdrag och hur de relaterade till läroplaner och andra styrdokument. Vi behöver titta över dessa igen kopplat till vårt utökade uppdrag men det är ett mindre arbete. Det vi har framför oss nu är att vi vill undersöka och fundera över det minskade antalet deltagare till våra kurser och andra erbjudande. Vi vill förstå hur vi på bästa sätt kan stödja och fortbilda i tider då pedagogers och andra anställdas förutsättningar har förändrats. När deras förutsättningar förändras behöver vi se över hur vi eventuellt kan nå ut på andra sätt. Vi hoppas att vi kommer att få många insikter och kloka reflektioner under arbetets gång.

Artiklar i olika medier

Vi har under året bidraget till innehåll i Naturskoleföreningens medlemstidning ”att lära in ute Bladet”.

Egen fortbildning

Vi försöker hela tiden hitta relevant fortbildning för oss i teamet. Vissa fortbildningar ser vi till att genomföra tillsammans för att få gemensam grund att diskutera utifrån, annat kan vara egen fortbildning som någon anser sig behöva. Allt för att bredda vår kunskap och få insyn i olika perspektiv som kan vara viktiga att lyfta i våra uppdrag. Här är ett axplock av vad vi tagit till oss under året:

  • Visst kan du koda
  • Arkitekturdag
  • Sociala värden hela vägen- social hållbarhet i staden
  • Insektshabitat i natur och trädgård
  • Klimatguidning
  • Miljöpedagogik
  • Klimatanpassning
  • Barnrätt
  • Ergonomiföreläsning
  • Barns involvering i naturvård
  • Miljöinspirationsdag
  • Studiebesök Växtvärket i Malmö
  • ISGA-konferens Natural playspaces for children
  • BUB-nätverksmöte
Fyra personer sitter på gräs i en skog.
Klimatguidning med Alasdair Skelton, professor i geokemi och petrologi vid Stockholms universitet.

Nyhetsbrev och kommunikation

Vårt nyhetsbrev, 12 stycken under 2023, kommer ut ungefär en gång i månaden under läsåret. Med stöd från förvaltningens kommunikatörer har nyhetsbreven även publicerats på det interna nätet ”Inloggad”. Detta hoppas vi ytterligare kan synliggöra oss som en stödfunktion vid skolutvecklingsarbetet för pedagoger och skolledningar.

Aktuell information om Naturskolans verksamhet finns på vår webbsida.

www.lund.se/naturskolan

Lund 20 december 2023

Anna Ekblad, Naturskolechef

Uppdaterad:

Dela sidan:

Hjälpte informationen på denna sida dig?