Länk till startsidan

Utbildning i förskola och skola

En utbildning i världklass är den gemensamma målbilden för alla våra förskolor och grundskolor. En utbildning där alla elever får möjlighet att utvecklas utifrån sina förutsättningar. Även kultur, natur och måltider är viktiga områden inom förskolan och skolan. Vi arbetar aktivt med att erbjuda alla barn och elever kunskap för att bidra till en hållbar utveckling.

Våra förskolor – en utbildning i världsklass

En utbildning i världsklass strävar vi efter att uppnå genom ett systematiskt kvalitetsarbete. I de kommunala förskolorna i Lund använder vi “Kvalitetshuset” som en gemensam utgångspunkt för det arbetet.

Styrdokument

Som grund har vi de statliga och kommunala styrdokumenten. De statliga styrdokumenten är Skollagen som säger vilka rättigheter eller skyldigheter barn, elever och vårdnadshavare har samt Läroplan för förskola som beskriver förskolans värdegrund och uppdrag och innehåller mål och riktlinjer för arbetet i förskolan.

Illustration av ett hus med fyra lägenheter. Varje lägenhet har en beskrivande text och i mitten är barnet.

Kvalitetshuset "En utbildning i världsklass".

Utöver det har vi sedan de kommunala styrdokumenten, det vill säga beslut som kommunstyrelsen, barn- och skolnämnden samt barn- och skolförvaltningen tagit kring vad vårt arbete ska innehålla.

Entréplanet

På husets entréplan finns arbetsorganisationen och utvecklingsorganisationen.

Arbetsorganisation är hur vi använder våra resurser på bästa sätt för att skapa en verksamhet med trygghet och kvalitet. Exempel på detta är hur vi fördelar vår personal i olika arbetslag eller hur vi schemalägger deras tid och fördelar den mellan barngrupp, reflektion och övrigt utvecklingsarbete. Utvecklingsorganisationen står för vilka mål vi väljer att prioritera och hur vi arbetar för att nå dessa på bästa sätt.

Förskolans lägenheter

Förskolans arbete är uppdelat i fyra huvudrubriker som skapar husets fyra lägenheter. Varje lägenhet har olika rum som representerar ett fokusområde. Detta beskrivs nedan.

Allt vårt arbete genomsyras av att vi har barnet i fokus och det symboliseras därför genom husets ventilation.

Förskolans målbild med värdegrundsarbetet är att ge varje barn förutsättningar att utveckla öppenhet, respekt, solidaritet och ansvarstagande.

Förskolan ska spegla de värden och rättigheter som uttrycks i FN:s barnkonvention.

Arbetet har vi delat in i fem fokusområden: trygghetsarbete, bemötande och förhållningssätt, människosyn, demokrati samt förebyggande och åtgärdande arbete mot kränkande behandling, trakasserier och diskriminering.

I begreppet professionell omsorg väver vi samman förskolans två huvudfokus, omsorg och undervisning. Den professionella omsorgen är en förutsättning för undervisning och lärande.

I vår profession möter vi varje barns individuella behov. Genom att ge stöd och stimulans under dagen på förskolan hjälper vi barnet att uppnå sitt bästa jag.

Arbetet har vi delat in i fyra fokusområden: trygghet, anknytning, det kompetenta barnet samt lärande i rutinsituationer.

Begreppet lärmiljö inkluderar fysisk, social och pedagogisk lärmiljö. Lärmiljön ska möjliggöra barns inflytande och delaktighet samt vara anpassad till barnens ålder och mognad, men även utmana till nytt lärande.

Arbetet har vi delat in i tre fokusområden: lärmiljösområden, förhållningssätt samt introduktion av miljö/material.

Undervisningen bygger på ett lek- och lustfyllt lärande för alla barn där en professionell medvetenhet vävs in för att främja varje barns behov av omsorg, utveckling och lärande.

Pedagogisk dokumentation och analys ligger som grund för planering av den didaktik och metodik som undervisningen avser. Vi arbetar närvarande, deltagande, inspirerande, flexibelt och utmanande för att ge variation och förutsättningar för varje barns utveckling och lärande.

Arbetet har vi delat in i fem fokusområden: systematiskt kvalitetsarbete, lustfyllt lärande, didaktisk medvetenhet/förhållningssätt, kvalitetsbegrepp samt kunskapsbegrepp.

Språkutvecklande arbetssätt

Att främja språkutvecklingen hos barn är ett prioriterat målområde.

Språka Lund är vårt långsiktiga arbete med språk-, läs- och skrivutveckling utifrån ett 1–16 års perspektiv. Fokus är på barn och elevers tidiga läsinlärning.

Språka Lund formar och förstärker undervisningen i form av systematisk språkträning i förskolan, med den så kallade "Före Bornholmsmodellen" som är riktad mot åldrarna 2,5 till 6 år.

Barnen får på ett lekfullt sätt lära sig att exempelvis identifiera och leka med språkljud och lära sig nya ord. Att arbeta strukturerat med språklekar har i studier visat goda och långsiktiga effekter på barnens läs- och skrivutveckling.

Varje förskola och grundskola har tillgång till ett bibliotek för att stimulera, skapa nyfikenhet och uppmuntra barnen att läsa och titta i böcker.

Natur och miljö

Vårt fokus på miljö och hållbarhet speglar sig även i förskolan och skolan. Naturskolan är ett resurs- och utvecklingsteam som erbjuder fortbildning och pedagogiskt stöd till förskolor, grundskolor och gymnasier inom områdena naturvetenskap, teknik och lärande för hållbar utveckling.

Gröna skolgårdar

Naturskolan utvecklingsprogrammet Gröna skolgårdar som pågått sedan 1992, och beviljar projektbidrag till satsningar som förbättrar utemiljön, exempelvis odlingar och uteklassrum.

Skolgårdar ska utgöra en pedagogisk resurs och erbjuda naturupplevelser, visa på ekologiska samband samt ha utrymme för kreativa projekt. Utemiljön betraktas som ett kompletterande klassrum som stimulerar barns och ungdomars olika intressen och förmågor.

Barnhänder som planterar i krukor.

På Idala förskola inreds hotell till insekter med material som är skönt för de små. Ett samarbete mellan förskola, skola och Naturskolan.

Grön flagg och Skola för hållbar utveckling

Nästan alla våra förskolor och grundskolor har antingen utmärkelsen Grön flagg eller Skola för hållbar utveckling.

Grön Flagg är ett sätt att arbeta med miljöfrågor och strukturera lärandet för hållbar utveckling. När barn och unga engagerar sig, är delaktiga och har inflytande i olika processer skapar de en egen bild av hur de kan bidra till en positiv framtidsutveckling.

Grön Flagg, som drivs av Håll Sverige rent, som program engagerar elever i hållbar utveckling, utvecklar skolan till en mer hållbar skola, kombinerar lärande med praktiska erfarenheter och mycket mer.

Planteringar på ett fönsterbräda vid ett fönster som är täckt med barnteckningar.

Kobjers förskola har en Grön flagg-hörna. Där dokumenteras arbetet och just nu har de börjat med odling inomhus av majs, solrosor och annat gott och fint.

Skola för hållbar utveckling är Skolverkets program som innebär ett helhetsgrepp runt frågor som rör hållbar utveckling. Det handlar om att integrera frågeställningar runt miljö, sociala och ekonomiska frågor i undervisningen, att göra barn och ungdomar delaktiga i lärprocessen och att förbereda dem för framtiden.

Pilotprojekt – lära sig prata om klimatkrisen på ett bra sätt

Många unga känner idag oro för klimatförändringarna och framtiden. Genom pilotprojektet Klimatsmart skola som finansieras genom kommunens miljöanslag ges pedagoger på Fäladsskolan konkreta verktyg för hur framtidstro och engagemang kan skapas i klassrummet. Lärdomar kommer sedan att spridas till andra skolor i kommunen.

Huvudsyftet har varit att ge lärare verktyg att prata om klimatkrisen på ett konstruktivt sätt, möta oro med handling och helst gemensam handling.

Kultur i förskola och skola

Vi vill ge fler barn och unga möjlighet att upptäcka konst och kultur under sin skoltid. Vi gör det genom att erbjuda upplevelser, delaktighet och skapande i olika konstformer och möten med det professionella kulturlivet. Vårt samlade utbud med upplevelser och eget skapande kallar vi för Kulturtråden. Kulturtråden erbjudes till alla förskolor och grundskolor, även fristående.

Kulturtråden

Kulturtråden innehåller både kulturgarantier och Skapande skola program för barn och unga i Lunds kommun. Tillsammans skapar de en tråd av kulturella upplevelser och möten från förskola till årskurs 9. Alla kulturgarantier och Skapande skola-program är gratis och buss ingår för de skolor som behöver det.

Kulturgarantin

Kulturgarantin innebär att varje barn och elev, minst en gång per stadie, blir inbjuden att ta del av en professionell kulturupplevelse. Kulturgarantin välkomnar alla barn och elever i Lunds kommun. Oavsett var de är skrivna eller om förskolan/skolan är kommunal eller fristående. Under läsåret 2021/2022 erbjuds fem kulturgarantier för förskolan (5 åringar) samt årskurs 2, 5, 8 och 9.

Skapande skola

Våra Skapande skola-program erbjuds till alla elever i våra kommunala skolor. De ska ses som ett komplement till kulturgarantin och erbjuder fördjupning och eget skapande i form av möten med yrkesverksamma professionella kulturaktörer och konstnärer.

Hjälp att komma tillbaka till skolan

En elev med hög skolfrånvaro riskerar att halka efter i studierna och kanske inte uppnå de mål som är grunden för fortsatt utbildning och deltagande i arbetslivet. Frånvaron kan också vara ett tecken på att eleven inte mår bra och behöver mer hjälp och stöd.
Ett särskilt närvaroteam finns i Lunds kommun. Där arbetar speciallärare som tillsammans med hemskolan kan hjälpa elever med mycket hög frånvaro att komma tillbaka till skolan.

Information om skolsocialt team

Maten vi serverar i förskolor och skolor

Vi arbetar för att mat och måltider som serveras i kommunen ska bidra till god hälsa, fungera som en källa till glädje och välbefinnande samt vara en kulturbärare. Maten som serveras ska bestå av råvaror och produkter som producerats på ett bra sätt. Vi arbetar aktivt för en långsiktig hållbar utveckling, vilket innebär att maten ska vara bra för både hälsa och miljö.

Mat och lunch i skolan

Genom ett långsiktigt strategiskt arbete ligger vi i framkant i Sverige avseende hållbara livsmedelsinköp. Det innebär till exempel att en stor andel av livsmedelsinköpen är ekologiska samt att animaliska livsmedel i väldigt stor utsträckning har Sverige som ursprungsland.
Vi vill att köttet och fisken vi köper ska vara så bra som möjligt. Därför väljer vi fisk som är fiskad eller odlad på ett hållbart sätt.
Köttet köper vi från leverantörer som kan visa att djuren behandlas bra och är från närområdet. Grönsakerna vi köper är till större delen ekologiska med fokus på de som är i säsong.

Vid lunchserveringen erbjuder Måltidsservice skoleleverna minst två maträtter att välja mellan, varav minst ett är lakto-ovo-vegetariskt alternativ.
Måltidsservice arbetar aktivt för att främja intaget av grönsaker, baljväxter, frukt och spannmål.

Bild från föreställning.

Föreställning på Månteatern. Foto: Henrik Hulander.

Uppdaterad:

Dela sidan:

Hjälpte informationen på denna sida dig?