Vård- och omsorgsförvaltningen arbetar med att systematiskt och fortlöpande utveckla och säkra kvaliteten på vården och omsorgen. God kvalitet betyder att verksamheterna når upp till kvalitetskrav i beslutade mål, uppdrag och övriga styrdokument.
Förvaltningens systematiska förbättringsarbete innebär bland annat att
Verksamheterna arbetar efter den värdegrund som vård- och omsorgsnämnden beslutat om, vilket bland annat innebär att den vård, omsorg, stöd och service som vi erbjuder ska kännetecknas av delaktighet, valfrihet, flexibilitet och kvalitet med respekt för den enskildes integritet och självbestämmande.
Kopplat till värdegrunden finns några värdighetsgarantier med löfte om att till exempel bli erbjuden en namngiven kontaktman senast inom 14 dagar efter påbörjade insatser.
Vår värdegrund och värdighetsgarantier
Kvalitets- och patientsäkerhetsberättelsen ger en inblick i hur det systematiska kvalitetsarbetet bedrivs inom vård- och omsorgsförvaltningen. Årligen gör kvalitetsenheten tillsammans med medicinskt ansvarig sjuksköterska en sammanställning av förvaltningens kvalitetsarbete, där även exempel på resultat från olika kontroller och uppföljningar redovisas.
Kvalitets- och patientsäkerhetsberättelse år 2023 Pdf, 684 kB.
Uppdaterad:
Hjälpte informationen på denna sida dig?