Länk till startsidan

Manual Kulturnatten

Detta är en manual som förklarar hur du gör för att publicera evenemang i Kulturnattens kalender.

Logga in

Gå till: https://lund.eventmanager.cruncho.co
Är det första gången du loggar in trycker du på ”Skapa konto”

  1. Klicka på skapa konto.
  2. Fyll i e-post och välj ett lösenord
  3. Du får nu en verifikationskod skickat till den mejl du angett. Om du inte hittar mejlet kolla i skräppost eller under borttagna mejl. Mejlet kommer att komma från hello@cruncho.se.
  4. Fyll i kontaktuppgifter samt godkänn att det är okej för oss att spara dina kontaktuppgifter. Kontaktuppgifterna kommer endast att användas till att kontakta dig i evenemangsfrågor eller gällande evenemang som du har skapat. De kommer inte lämnas ut till tredje part.
  5. Nu kan du börja lägga in dina evenemang.

Tänk på att det är du som arrangör som är ansvarig för att allt inskickat material är korrekt. Detta inkluderar att säkerställa att rätt upphovsrättigheter finns för de upplagda bilderna, du måste ha rättighet att använda bilden och sprida den till tredje part.

Inloggningsruta Event manager

Skapa evenemang

Klicka på ”Skapa evenemang”, då kommer du till nedan vy.

Under ”Mina evenemang” hittar du sedan de evenemang som du skapat.

Fyll namn (rubrik) och välj kategorier. Det går bra att välja fler än en.

Skriv en beskrivande text om ditt evenemang. Tänk på att inleda med en så tydlig beskrivning som möjligt, den första meningen visas direkt på hemsidan.

Rubrik

Rubriken är det första besökaren ser – därför är det viktigt att den är tydlig, informativ och väcker intresse. En bra rubrik hjälper ditt evenemang att sticka ut och ökar chansen att fler hittar och väljer att läsa mer.

  • Håll det kort och koncist
  • Undvik förkortningar eller interna benämningar
  • Besökaren ska utifrån rubriken förstå vad evenemanget handlar om

Exempel på bra rubrik: Fotoutställning - Historiska bilder från Södra Sandby
Exempel på mindre bra rubrik: Utställning - Bilder från förr

Kategori och etikett

För att ditt evenemang ska vara så sökbart som möjligt är det viktigt att du väljer en relevant kategori. Tänk på att det inte nödvändigtvis är bättre att välja flera kategorier. Flera val kan i stället göra det svårare för besökare att få en tydlig överblick och förstå vilket slags evenemang det handlar om. Om du väljer flera kategorier kan det komma att justeras innan publicering.

Text

Texten för ditt evenemang är din chans att fånga besökarens intresse och ge all nödvändig information om vad evenemanget handlar om. Beskriv evenemanget på ett enkelt och tydligt sätt, undvik långa meningar och komplexa ord. Håll fokus på det viktigaste, men inkludera gärna detaljer som gör evenemanget mer intressant. Tänk på vem målgruppen är och var tydlig med vilken typ av evenemang det är. Skriv gärna med en ledig ton och vänd dig direkt till läsaren – använd du där det passar. Det gör texten mer personlig och lättillgänglig.

  • Är det ett gratis evenemang? Bocka då i "Detta evenemang är kostnadsfritt" under "Prisinformation".
  • Om biljetter krävs, var noga med att förklara om de kan köpas på plats eller om de endast säljs online. Om biljetter säljs online, lägg in en bokningslänk under "Eventbokning".
  • Undvik svåra facktermer eller interna uttryck och skriv alltid ut förkortningar.
  • Undvik emojis och kursiv stil.
  • Vet du om att din plats kan vara svår att hitta, skriv då gärna en förklarande text.
  • Om du lägger in länkar i texten, använd alltid länkfunktion annars kommer inte din länk visas korrekt.
skärmbild skapa evenemang

Lägg till bild

Nu är det dags att lägga in din bild. Om du inte har en egen bild kan du välja en från vårt arkiv. Du kan också länka till ett videoklipp på Youtube.

Om du laddar upp en egen bild:

  • Du måste ha rättighet att använda bilden och sprida den till tredje part.
  • Välj en liggande bild annars finns en stor risk att den beskärs fel
  • Bilden får vara max 2 MB
  • Det får inte vara någon text eller logga på bilden
Skärmbild lägga till bild

Välj datum

Klicka på ”Välj datum för ditt evenemang”. Datumet är såklart 20 september.

Här kan du sedan välja att skapa ett eller flera tillfällen. När du fyllt i ditt datum måste du klicka på ”Lägg till datum”, annars kommer datumet inte med. När du är klar trycker du på spara.

Skärmbild lägga till datum

Lägg till kontakt och plats

Lägg in era kontaktuppgifter så att besökare kan kontakta er direkt om de har frågor om evenemanget.

Ange var evenemanget äger rum så tydligt som möjligt – skriv in platsens namn i stället för adress. Vi använder OpenStreetMap för att visa platsen på karta. Det är ett kostnadsfritt system där du själv kan justera om något skulle vara fel.
Tips! Om platsen kan vara svår att hitta, lägg gärna till en kort beskrivning i texten, till exempel: "Den guidade turen startar i hörnet av Gata X och Gata Z. "

Skärmbild lägga till plats

Lägg till önskar publiceringsdatum

Vid fältet "Önskat publiceringsdatum" väljer du tidigast 20 augusti 2025 (detta för att den sk säsongskalendern upptas av Sommarlund-evenemang innan dess).

Fältet "Dela med grupper" kan du hoppa över.

Skicka in evenemang

Klicka på ”Skicka in evenemang”. I ett sista steg får du välja på vilken/vilka sidor du vill publicera evenemanget på. Fyller du i kalendern innan den 20 augusti, klickar du i "Kulturnatten". Publiceringsdatumet låter du stå som tidigare ifyllt (tidigast 20 augusti). Tryck slutligen "Publicera".

Nu är du klar med ditt evenemang! Vi kommer att granska det och hör av oss till dig om det skulle vara något vi undrar över eller om något blivit fel.

Stort tack för din medverkan på Kulturnatten!

Uppdaterad:

Dela sidan:

Hjälpte informationen på denna sida dig?