Länk till startsidan

Så arbetar vi med trafiksäkerhet

Trafiksäkerhetsarbetet i Lund utgår från nollvisionen. Det betyder att ingen ska omkomma eller skadas allvarligt i trafiken. Detta innebär att vägar, gator och fordon så långt det går ska anpassas efter människans förutsättningar. Alla är ansvariga för säkerheten i trafiken, både vi som utformar gator och du som färdas på dem. Varje år följer vi upp statistik över olycksplatser för att kunna utreda vad som behöver förbättras.

Man på cykel ska precis korsa en cykelöverfart. 

Trafiksäkerhetsstrategi

Trafiksäkerhetsstrategin, som antogs i oktober 2023, ger riktning för kommunens arbete med ökad trafiksäkerhet. Målen för trafiksäkerhet utgår från nationella mål. Fem fokusområden för trafiksäkerhet i Lunds kommun har identifierats; säker gångtrafik, säker cykeltrafik, säker motorfordonstrafik, säker spårväg samt barn och ungas rätt till säker mobilitet. Inom varje fokusområde görs prioriteringar för arbetet, baserat på statistik och trafiksäkerhetsmålen. Till varje fokusområde finns förslag på åtgärder i arbetet med trafiksäkerhet.

Trafiksäkerhetsstrategin bygger till stor del på analyser av trafikolyckor som rapporterats in av polis och sjukvård mellan åren 2017–2021. De grupper trafikanter med flest antal skadade i Lunds kommun under den här perioden var cyklister, följt av gångtrafikanter. Majoriteten av de skadade cyklisterna och gångtrafikanterna har skadats i singelolyckor, alltså olyckor där ingen annan trafikant är inblandad. Anledningen till att singelolyckor sker varierar, men några av de vanligaste orsakerna är att man går eller cyklar in i nivåskillnader, halkar på is eller löv eller cykelhaveri.

Åtgärder för att sänka hastigheten

Det finns flera alternativ för att sänka hastigheten:

  • Avsmalning: När gatan smalnar av på en kort sträcka måste bilarna sänka hastigheten och du som fotgängare eller cyklist får en kortare och säkrare sträcka att korsa.
  • Gupp: kan passa på gator med stora trafikmängder och där hastighetsgränsen inte hålls. På gator med busstrafik används gupp i liten grad eftersom det skapar försämrad arbetsmiljö för busschaufförer. Gupp kan orsaka vibrationer i byggnader intill när bilar kör över och därför behöver marken vara tillräckligt bra för att det ska vara lämpligt att bygga gupp.
  • Upphöjda korsningar och övergångsställen: fungerar som ett större gupp. Den hastighets­sänkande effekten varierar efter hur ramperna är ut­formade.
  • Cirkulationsplatser: får automatiskt fordonen att sänka hastigheten

Vi använder inte blomlådor eller andra lösa farthinder. När vi har testat har de ofta flyttats eller vandaliserats. Det är inte tillåtet att sätta ut egna blomlådor eller andra farthinder.

Trafiksäkerhet vid din fastighet

Du som har en häck, ett staket eller en mur mot en gata måste se till att de inte skymmer sikten eller påverkar framkomligheten. Du kan hjälpa till att minska riskerna för trafikanterna genom några enkla åtgärder.

Häckar och buskage mot en gata eller utfart

Ansvar och hänsyn i trafiken

Vi behöver alla samarbeta för att skapa en bra trafikmiljö. Alla som rör sig i trafiken är en del av den, oavsett hur vi tar oss fram. Det här förutsätter att alla följer trafikreglerna och visar hänsyn. Genom att kommunicera med varandra i trafiken kan kollisionsolyckorna minska och vi får en trevligare trafikmiljö.

Trygga skolvägar – skolvägsundersökning

Att vägarna till och från skolan är säkra för våra barn att färdas på är viktigt. Vi har tagit fram ett webbaserat skolvägsverktyg där du som förälder kan bidra med information genom att rita in ditt barns skolväg och vilka ställen som behöver förbättras och hur.

Vänd dig till din skola om ni vill genomföra en skolvägsundersökning. För att kunna arbeta systematiskt med skolvägarna skickas en specifik och skyddad länk ut till föräldrarna på berörd skola under begränsad tid.

Vanliga frågor om trafiksäkerhet

Lunds kommun placerar inte ut speglar i vårt vägnät. Speglar förvränger avstånd och vinklar och tar fokus från den verkliga trafiksituationen. Det finns också en risk att förare tror att de ser allt, men det kan finnas trafikanter utanför spegelns räckvidd som utsätts för fara.

Gupp eller andra fartdämpande åtgärder införs i första hand på platser som är olycksdrabbade eller där gatans utformning är förknippad med högre olycksrisker. Vi följer olycksstatistiken kontinuerligt.

Platser med högre olycksrisker kan vara till exempel övergångsställen med dubbla körfält i tillfarterna eller övergångsställen med trafiksignaler. De flesta som skadas i trafiken skadas på huvudgator, där flödet av trafik är stort. Därför prioriteras inte åtgärder i bostadsområden lika mycket.

Vi har gjort en översyn av hastigheterna på det kommunala vägnätet.

  • 30 km/h används på bostadsgator
  • 40 km/h används på de flesta huvudgator i staden och tätorterna
  • 60 km/h används på större genomfarts- och infartsgator.

Det är inte möjligt att sänka hastigheten till lägre än 30 km/h, eftersom det saknar stöd i lagstiftningen.

Vi är restriktiva med att sätta upp bommar. Bommar och andra fasta hinder ökar olycksrisken framför allt för cyklister. Det är inte ovanligt att man cyklar in i hindret och skadas. Bommar kan också hindra de som färdas med rullator, rullstol eller lastcykel.

Ett alternativ kan vara att sätta upp pollare, beroende hur det ser ut på platsen. Pollare gör det svårt för biltrafiken att köra in, men gående och cyklister kan ta sig fram utan problem.

Skyltar med hastighetsbegränsning sätts upp där hastighetsgränser ändras. Till exempel där bostadsgator ansluter till huvudgator och hastighetsgränsen går från 30 till 40 km/h.

Ett tiotal större gator har permanent hastighetsdisplay för att uppmärksamma bilister på hastighetsgränserna. Det finns också möjlighet att få tillfälliga hastighetsdisplayer uppsatta om man upplever problem med hastigheten på biltrafiken.

Du kan också kontakta Polisen om den skyltade hastighetsgränsen inte följs.

Ett område eller en gata kan regleras till gångfartsområde under förutsättning att kriterierna i trafikförordningen uppfylls. Trafikförordningen ställer krav på att utformningen ska stödja att bil eller cykel högst kan föras i gångfart. Lunds kommun inför därför inte gångfartsområde för att minska hastigheten på biltrafiken om inte gatans utformning stödjer detta.

Ett gångfartsområde är ett område där all trafik sker på de gåendes villkor. Fordon, även cyklar, får inte köras fortare än gångfart, föraren har väjningsplikt mot gående och fordon får bara parkeras på särskilt anordnade parkeringsplatser.


Övergångsställe kan göra det enklare för fotgängare att korsa gatan och minska väntetiden, men ökar inte trafiksäkerheten eftersom det inte påverkar fordonstrafikens hastighet.

Det kan vara motiverat att införa övergångsställe om:

  • Väntetiderna för fotgängare att korsa gatan är långa.
  • Det finns en tydlig efter­frågan att gå över gatan just där, att passagen över gatan ingår i ett stråk för gångtrafik.

Uppföljning av trafiksäkerhetsläget

För att kunna göra rätt åtgärder i arbetet med trafiksäkerhet krävs ett bra underlag. Därför räknar vi årligen trafikflöden på kommunala gator och sammanställer statistik över trafikolyckor.

Rapport över trafikräkningar och trafikolyckor 2022 Pdf, 23 MB.

Uppdaterad:

Dela sidan: