Länk till startsidan

Ledamöters initiativrätt – motion, interpellation, fråga samt nämndinitiativ

Varje ledamot har rätt att väcka ett ärende, framföra en synpunkt eller ställa en fråga på ett politiskt möte. Här förklarar vi de olika begreppen och vad som gäller.

Motioner

En motion får väckas av en eller flera ledamöter i kommunfullmäktige genom att den lämnas till kommunkontoret eller genom att den lämnas till ordföranden under kommunfullmäktigesammanträde.

Motionen ska vara skriftlig och motionärens/motionärernas namn ska framgå. En motion får inte ta upp flera ämnen av olika slag.

Kommunstyrelsen ska två gånger varje år redovisa de motioner som inte har beretts färdigt. Redovisningen ska göras på kommunfullmäktiges ordinarie sammanträden i april och oktober.

Lämna motion digitalt

Din motion kommer registreras, beredas och därefter lyftas för beslut till kommunfullmäktige.

Vill du inte använda e-tjänsten går det bra att lämna in din skriftliga motion direkt till kommunkontoret.
E-post: kommunkontoret@lund.se

Det här gäller för ersättare

Ersättare får endast lämna in motion vid sammanträde då vederbörande tjänstgör som ledamot. Motionen ska då lämnas till kommunfullmäktiges sekreterare.

Interpellationer

En interpellation ska vara skriftlig och framställas av en ledamot. Den ska lämnas till kommunkontoret, via e-post, senast klockan 09.00 torsdagen två veckor före det kommunfullmäktigesammanträde vid vilket ledamoten avser att ställa den.

E-post: kommunkontoret@lund.se

Lämnas interpellationen senare än denna tidpunkt framläggs den för kommunfullmäktiges medgivande vid därpå följande sammanträde.

Kommunkontoret ska utan dröjsmål överlämna inkommen interpellation till den person till vilken interpellationen är ställd, liksom till kommunfullmäktiges presidium för kännedom.

Interpellation får ställas till ordförande i styrelsen eller nämnd, ordföranden i kommunfullmäktigeberedning och förtroendevald som anges i 4 kap. 2 § kommunallagen. En interpellation ska ställas till ordföranden i det organ som ansvarar för den verksamhet som interpellationen avser.

Om en interpellation avser förhållandena i ett sådant företag som avses i 10 kap. 3 eller 4 § kommunallagen får den ordförande till vilken interpellationen har ställts överlämna till en av kommunfullmäktige utsedd ledamot i företagets styrelse att besvara interpellationen.

Ordföranden i en nämnd till vilken en interpellation ställts får överlåta besvarandet av interpellationen till ordföranden i styrelse eller annan nämnd i ett kommunalförbund där kommunen är medlem, om denne på grund av sitt uppdrag har särskilda förutsättningar att besvara interpellationen.

Det här gäller för ersättare

Ersättare får endast lämna in interpellation vid sammanträde då vederbörande tjänstgör som ledamot. Interpellationen ska då lämnas till kommunfullmäktiges sekreterare.

Interpellationens innehåll

  • En interpellation ska ställas i angelägenheter av större intresse för kommunen. För att ett ämne ska anses vara av större intresse för kommunen bör det beröra en betydande del av kommunens verksamhet eller invånare, ha en långsiktig eller politisk betydelse som går utöver enskilda ärenden, samt vara av sådant intresse att det är relevant för den offentliga debatten och för kommunfullmäktiges övergripande styrning.
  • En interpellation ska avse ett ämne som hör till kommunfullmäktiges, en nämnds eller en kommunfullmäktigeberednings handläggning. Med handläggning avses den faktiska verksamheten som faller inom den kommunala kompetensen och som sker i enlighet med det ansvarsfördelning som fastställts av kommunfullmäktige.
    Reglemente för styrelser och nämnder i Lunds kommun (pdf) Pdf, 720 kB.
  • Ämnen av mer allmänpolitisk karaktär, som avser frågor som går utanför den kommunala kompetensen, kan inte bli föremål för interpellation. Inte heller är en enskild förtroendevalds eventuella synpunkter/ställningstaganden i en viss fråga föremål för interpellation.
  • En interpellation får inte handla om ämne som rör myndighetsutövning mot enskild.

Besvara interpellation

En interpellation bör besvaras senast under det sammanträde som följer närmast efter det sammanträde då interpellationen ställdes.

Svar på en interpellation ska vara skriftligt. Uppgift om att interpellationssvar kommer att lämnas vid visst sammanträde bör tas in i tillkännagivandet av sammanträdet.

Interpellanten ska få ta del av svaret senast 2 dagar före den sammanträdesdag då interpellationen ska behandlas. Interpellationen och interpellationssvaret ska vid behandlingen i kommunfullmäktige vara tillgängliga för alla ledamöter och ersättare i församlingen.

Svaranden och interpellanten inleder debatten och bör då, i den ordningen, hålla sina respektive anföranden till 3 minuter. Den som i övrigt har rätt att delta i överläggningarna bör likaså hålla sitt anförande till 3 minuter. I fråga om replik på anföranden gäller vad som föreskrivs i 18 § i kommunfullmäktiges arbetsordning.

Om en interpellation bordlagts får den som ska besvara interpellationen lämna nytt svar till det sammanträde då kommunfullmäktige avser behandla interpellationen. Sådant svar ska lämnas och hanteras enligt styckena ovan.

Fråga

En fråga ska vara skriftlig och framställas av en ledamot. Frågan ska lämnas in till kommunkontoret, via e-psost, senast klockan 09.00 dagen innan det sammanträde vid vilket frågan ska behandlas. Lämnas frågan senare än denna tidpunkt framläggs den för kommunfullmäktiges medgivande vid därpå följande sammanträde.

E-post: kommunkontoret@lund.se

Kommunkontoret ska utan dröjsmål överlämna inkommen fråga till den person till vilken frågan är ställd, liksom till kommunfullmäktiges presidium för kännedom.

Det här gäller för ersättare

Ersättare får endast lämna in fråga vid sammanträde då vederbörande tjänstgör som ledamot. Frågan ska då lämnas till kommunfullmäktiges sekreterare.

Frågans innehåll

  • En fråga syftar till att inhämta sakupplysning i sådant ämne som hör till kommunfullmäktiges, en nämnds eller en kommunfullmäktigeberednings handläggning. Med handläggning avses den faktiska verksamheten som faller inom den kommunala kompetensen och som sker i enlighet med det ansvarsfördelning som fastställts av kommunfullmäktige.
    Reglemente för styrelser och nämnder i Lunds kommun Pdf, 720 kB.
  • Frågan ska vara specifik, avgränsad och inte kräva långtgående utredningsarbete för att kunna besvaras. Frågan ska vara sådan att den kan besvaras med en enkel upplysning.
  • Frågan ska inte syfta till att initiera debatt.
  • Frågan får vara försedd med kort inledande förklaring.
  • En enskild förtroendevalds eventuella synpunkter/ställningstaganden inom ett visst ämne är inte föremål för fråga.
  • En fråga får inte handla om ämne som rör myndighetsutövning mot enskild.

Regler för att ställa frågor

Frågan ska vid besvarandet vara tillgänglig för alla ledamöter och ersättare i fullmäktige.

Fråga får ställas till ordförande i styrelsen eller nämnd, ordföranden i fullmäktigeberedning och förtroendevald som anges i 4 kap. 2 § kommunallagen.

Om en fråga avser förhållandena i ett sådant företag som avses i 10 kap. 3 eller 4 § kommunallagen, får den ordförande till vilken frågan är ställd lämna över den till en av fullmäktige utsedd ledamot i företagets styrelse för besvarande. Ordföranden i en nämnd till vilken en fråga ställts får överlåta besvarandet av frågan till ordföranden i styrelse eller annan nämnd i ett kommunalförbund där kommunen är medlem, om denne på grund av sitt uppdrag har särskilda förutsättningar att besvara frågan.

En fråga ska behandlas enligt följande

  1. Frågan distribueras digitalt till ledamöterna före det sammanträde vid vilket den ska besvaras.
  2. Den till vilken frågan ställts svarar muntligt.
  3. Vardera parten har därefter 2 repliker.
  4. Svar och repliker begränsas till 2 minuter vardera.

När en fråga behandlas får bara svaranden och frågeställaren delta i överläggningen.

Om inkommen fråga inte hinner behandlas under tid avsatt för ändamålet utgår frågan. Ledamot eller tjänstgörande ersättare som fortsatt önskar ställa frågan har då att på nytt och i enlighet med ovan inkomma med fråga till därpå följande kommunfullmäktigesammanträde.

Ledamöters initiativrätt i nämnd/styrelse

Enligt 4 kap. 20 § kommunallagen får varje ledamot i en nämnd eller styrelse väcka ärende i densamma. Ersättare har rätt att väcka ärende i nämnd eller styrelse under pågående tjänstgöring. Ärende som väcks enligt denna paragraf i kommunallagen lämnas genom skrivelse till berörd nämnd eller styrelse.

Uppdaterad:

Dela sidan:

Hjälpte informationen på denna sida dig?