Har alla våra trädslag blommor?
Lämplig årstid: april/maj
"Nja, kastanj har, rönn, körsbär och apel har. Sen är det de som har hängen. Det är väl också kanske någon typ av blommor? Eken har nog inte några blommor. I alla fall inga som syns. Men det är klart: Det blir ju ekollon, så de blommar väl på något sätt. Granen får kottar, men hur blommorna ser ut vet jag inte."
Så här låter det ibland när vi ställer frågor om träds blommor. Som vuxen inser vi snart att träd måste ha blommor för att bära frukt och kunna föröka sig. Handen på hjärtat, tänk till ett tag.
Den här texten blir vi inte mycket klokare av men den visar hur mycket spännande det finns att ta reda på om träds blommor. Massor av frågor som vi med lite tålamod kan svara på tillsammans med eleverna.
Temat kan ge en ny dimension till arbetet med och runt ett träd. Svårighetsgraden kan anpassas efter elevernas ålder och förkunskap. Här följer ett exempel:
Börja arbetet tidigt på våren. Samlas under ett stort träd. Förundras över att ett träd kan bli så stort och led in diskussionen på våren och träds blommor. Uppmuntra eleverna att ställa frågor och fråga själv. Ge frågor som får eleverna att bli nyfikna och vilja undersöka.
Välj ett träd per par eller grupp. Vill man ha med så många olika trädslag som möjligt så kan man välja träd till eleverna. Ett sätt är att fotografera träd inom ett bestämt område. Eleverna får sedan ett foto och får i uppgift att leta reda på sitt träd. Viktigt är att vi väljer träd som är så gamla att de bär blommor.
I skolan kan man sedan lista alla olika frågor som eleverna har kommit fram till runt trädens blommor. Har de inga frågor så får vi lotsa dem fram genom att själva ställa frågor. Undvik faktaböcker tills eleverna själva har kommit fram till sina svar. Dokumentera varje vecka hela terminen ut. Sök svar på så många frågor som möjligt. Några av frågorna kanske blir:
Om man inte vill arbeta med trädens blommor under en längre tid så kan man välja en utedag i slutet av april - maj. Välj en plats med många olika trädslag. Flera av våra parker fungerar bra för aktiviteterna.
Inled med samma diskussioner som ovan. Försök att få fram frågor och sök svaren. Låt eleverna gå omkring i området. Har träden några blommor nu? Kanske har de blomknoppar eller har de redan blommat? Ligger det några hanblommor på marken? Har några träd redan börjat sätta frukt? Hur har blommorna pollinerats? Flera frågor har säkert uppstått.
Uppdaterad:
Hjälpte informationen på denna sida dig?