Lämplig årstid: året runt
Visste ni förresten att när man hittade gamla flintyxor på åkrarna förr så trodde man att det var hammare eller "viggar" som Tor hade kastat efter trollen. Man trodde att de hade magisk kraft och att de gav skydd om man hängde dem över lagårdsdörren eller grävde ner dem under tröskeln, då vågade inget troll sig in.
Domkyrkan och jätten Finn är inte heller så dum som "stensägen."
Stenaktiviteter
- Låt eleverna gå ut och plocka tre stenar var (ange maxstorlek!). Beskriv dem så noga som möjligt i text och byt stenar. Vilken text hör till vilken sten? Välj ut en av stenarna och försök tänka ut din stens historia. Skriv gärna ner den som en berättelse. Gör en utställning med stenar och berättelser. Eleverna kan få hjälp av en skiss på tavlan som i enkelhet visar det geologiska kretsloppet.
- För att förstå hur sand och lera blir till kan man gnugga två stenar mot varandra över ett papper tills det blir en liten hög. Använd gärna luppen och ta in ett jordprov från rabatten och jämför.
- Låt eleverna samla in stenar under en begränsad tid. Sortera dem. Byt och se om grannen kan komma på hur de är sorterade eller skriv ner en sorteringsnyckel och lägg ihop stenarna i en hög igen. Sedan gäller det att se om det går att följa schemat. Alla insamlade stenar kan sedan användas till att bygga en labyrint. Lägg dem till exempel efter storleksordning, färg eller form.
- En variant på att träna iakttagelseförmågan är att vara stendetektiver. Eleverna får välja en stentyp och skriver signalement. Eleverna byter sedan signalement och ger sig ut på jakt.
- För de äldre eleverna har Leif Carserud gjort en geologisk rundvandring i Lund. Beskrivningen finns nog på de flesta av Lunds skolor i ett häfte som kallas "Stadsvandringar i Lund".