Att skriva dikter är ett av många sätt att bearbeta intryck och upplevelser. Här kommer några olika enkla mallar som hjälp för elevernas egna dikter.
Lämplig årstid: året runt
Rad 1: vem är du?
Rad 2: var befinner du dig?
Rad 3: när är du där?
Rad 4: vad ser du?
Rad 5: vad hör du?
Rad 6: vilka dofter känner du?
Rad 7: vilka smaker smakar du?
Rad 8: vad känner du?
Rad 9: vad vill du?
Rad 1: titeln med två stavelser
Rad 2: en beskrivning av titeln med fyra stavelser
Rad 3: beskrivning av handling med sex stavelser
Rad 4: beskrivning av känsla med åtta stavelser
Rad 5: ett annat ord för titeln på två stavelser
Exempel:
Grönska
Härliga vår
Trädets knoppar brister
Jag har längtat mer än vanligt
Bladverk
En enklare variant:
Rad 1: ett ord
Rad 2: två ord
Rad 3: tre ord
Rad 4: fyra ord
Rad 5: består av ett ord som försöker beskriva summan av de tidigare orden
Exempel:
Strålande
Värmande, lysande
Svävande på himlen
Det livgivande gula eldklotet
Solen
Eller en annan variant:
Rad 1: titeln med ett ord
Rad 2: en beskrivning av titeln med fyra ord
Rad 3: en beskrivning av en handling med sex ord
Rad 4: en beskrivning av en känsla med åtta ord
Rad 5: ett annat ord för titeln med två ord
Exempel:
Brunbjörn
Vild skogslufsande brun nalle
Letar bär på myr och mo
Ensam, vaksam, ihärdig, tyst, långt borta i norr
Nallebjörn, bamse
Man kan också börja med att samla ord. Är det äldre barn kan man ge dem uppgiften att till exempel samla 5 substantiv, 5 adjektiv och 5 verb som beskriver platsen.
Den västerländska varianten
Rad 1: fem stavelser
Rad 2: sju stavelser
Rad 3: fem stavelser
Exempel:
Vinden blåser kallt
Kastanjens grenar knakar
Det har blivit höst
Med yngre barn är det lättare att räkna ord istället för stavelser.
Exempel:
Vinden blåser kall här ute
Trädens grenar böjer sig så det knakar
Nu har hösten kommit hit
Alla samlar ord på platsen som sedan sätts ihop.
Exempel:
Sonja Åkessons dikt
Dike Sol Barmark
Ljum asfalt Nyvaknade
Grusgångar Tygskor
Eller starta med att gemensamt i gruppen skriva ner allt man upplever på platsen. Sedan kan man rada motsatserna på varandra, följt av en slutrad med en viss sentens.
Exempel:
Tystnad och fotskrap
Fönsterljus och mörka hörn
Svarta tavlan och vita papperet
Ljust och mörkt hår
Putsad bänk och skräpigt golv
Så går skoldagen mot sitt slut
Dikta på!
Uppdaterad:
Hjälpte informationen på denna sida dig?