Finns det mossor på skolgården? Hur ser en mossa ut? Låt eleverna rita en mossplanta ur minnet. Låt dem också skriva ner var de tror att mossorna växer. Gå sedan ut på skolgården och se om era teorier stämmer!
Lämplig årstid: höst
Glöm inte lupparna! De är ett måste för att kunna tränga in i mossornas värld. Strax kommer nya frågeställningar att dyka upp, till exempel:
Frågan om det är en mossa eller en lav dyker alltid upp. Presentera några olika mossor och lavar för eleverna. Be dem fundera över vad som är typiskt för en mossa. Diskutera. Antagligen kommer ni så småningom fram till att:
Berätta att mossor är en växtgrupp medan lavar är en svamp och en alg som lever tillsammans. Kanske passar det med en "lav-story"?
Det var en strålande höstdag när Andi Alg och Sally Svamp möttes på en gammal stubbe i skogen.
– Hej Andi! Hur är läget? sa Sally.
– Ja, en sån här dag kan man inte klaga, svarade Andi. Grytorna kokar för fullt i solen och det är härligt svalt och fuktigt. Men sommaren var för hemsk! Torr och het. Efter bara ett par dagar var jag helt uttorkad. Nej, tacka vet jag hösten!
– Ja, jag håller helt med dig, sa Sally. Sommaren är bara elände. Visserligen torkar jag inte ut så snabbt som du, jag är ju duktig på att bygga hus. Men jag har ju ingen nytta av allt det där solskenet. Jag kan ju inte laga mat som Du.
– Hör Du Andi, sa Sally efter en stunds tystnad. Hur vore det om Du flyttade in hos mig? Om jag får mat av dig så skyddar mitt hus dig mot den starka solen. Dina grytor kokar inte torrt så snabbt. Ja, och så kan jag hjälpa dig att samla vatten också.
– I lav you, sa Andi och så levde de lyckliga i alla sina da'r.
Här passar det också att prata om vad vi egentligen har i adventsstakarna. Det är inte vitmossa utan fönsterlav eller renlav! Och vad var det Ronja lade på stackars Birks ben i filmen Ronja Rövardotter? Var det vitmossa som Ronja sade?
Vad är mossgrönt för färg egentligen? Låt eleverna beskriva färgen på några olika gröna mossor. Gör en "grönskala" med mossor. Hur många olika nyanser av mossgrönt kan ni hitta på skolgården?
Trots att mossorna är så enkelt uppbyggda visar de en otrolig formrikedom.
Be eleverna leta efter en mossa som ser ut som en vetefläta (cypressmossa), som har våningar (husmossa), som ser ut som en stjärna (finns många)…
Finns det gott om mossa kan man låta eleverna plocka en liten planta av varje sort de kan hitta. Varje sort ger 1 poäng. Dubbletter ger minuspoäng. Den grupp som vill få många poäng måste alltså skärpa iakttagelseförmågan!
Fortsätt gärna med sorteringsövningar. Lägg ihop alla mossor av samma sort. Hur många sorters mossa finns det på er skolgård? Sortera efter färg, storlek, etcetera.
En bra bok när man vill sätta namn på sina mossor är "Lavar och mossor – 52 vanliga arter" (Holmåsen). Den innehåller ett hanterligt antal arter och är indelad efter naturtyper.
Flera av våra vanligaste mossor har namn som är lätta att illustrera som till exempel husmossa och björnmossa. Utnyttja detta! Med mindre barn kan man till exempel rita små namnskyltar att sticka ner i mossan.
Dessa experiment kan användas som utgångspunkt för diskussioner om "vad mossor är bra för".
Väggmossa och husmossa användes som tätning mellan timmerstockarna i gamla timmerhus.
Björnmossa bands till små kvastar som man sopade ren spisen med.
Kransmossa höll fukten när man sålde blommor på torget.
Vitmossa användes i kompresser innan den konkurrerades ut av bomullen. Den innehåller bakteriedödande ämnen.
Uppdaterad:
Hjälpte informationen på denna sida dig?